Hoe kom ik bovenaan in Google de SEO strategieën die ik gebruik.

door

Onne Kierkels
Hoe kom ik bovenaan in Google

Hallo website eigenaar, helemaal bovenaan in Google komen is organisch een uitdaging en bijna niet mogelijk. Er is zoveel te Google op het net, dat je beter je eigen plekje kan creëren. Maar hoe krijg ik de site dan goed gevonden in Google? Hoe krijg ik mijn bedrijf bovenaan in Google? Hoe krijg je je website bovenaan in google? Hoe kom ik bovenaan in Google? Hoe kan ik GRATIS bovenaan in Google komen? Hoe kan ik organisch (dus niet betaald) goed gevonden in Google? Hoe kom ik bovenaan in Google? Dit zijn de letterlijke vragen van mijn klanten.

Als eerste zal ik mij even indekken. Ik ben geen SEO expert of kenner van het Google algoritme. Maar…wat ik wel ben is een webdesigner die creatief is, zijn online marketing beheerst en soms ook logisch kan nadenken ;). 

SEO of te wel Search Engine Optimalisation is geen rocket science. Het is vooral logica en herhaling. Een aantal van de belangrijkste strategieën die ik gebruik om de websites van mijn klanten en mijn eigen websites organisch in Google te laten ranken deel ik graag met je. 

De boomstructuur

We beginnen bij het begin. Zorg dat de website is opgebouwd als een soort boom. Het hoofdonderwerp (de stam) is duidelijk gecommuniceerd op de header op de homepage. Vervolgens komen daaronder de takken. Dit zijn de diensten. Deze diensten staan vermeld op een eigen verzamelpagina. 

Google is een soort matchmakers bureau en zoekt altijd het juiste antwoord bij de juiste vraag. Google is zelfs op zoek naar het beste en meest gedetailleerde (dus waardevolste) antwoord. Dus als mensen zoeken op een bepaalde dienst willen ze ook naar de pagina van die dienst waarop het antwoord wordt gegeven op hun vraag. 

Elke dienst heeft dus ook zijn eigen pagina met informatie over de dienst en een button. 

Achter deze button heeft elke dienst zijn eigen formulier dat mensen kunnen invullen of product dat mensen kunnen aankopen. De pagina’s met formulieren hoeven niet altijd geïndexeerd te worden door Google. Dus die zet ik meestal in mijn SEO software plugin op Nofollow. Zo is de kans kleiner dat ze worden opgepikt door Google. 

De menustructuur

Het menu van de website verraad eigenlijk de opbouw al. Kijk maar eens naar deze menu volgorden van klantenwebsites. Oja, de eventuele gratis weggever zetten we natuurlijk helemaal vooraan in het menu, en in een sectie op de homepagina, zodat deze als eerste wordt gezien. 

Hoe kom ik bovenaan in Google de SEO strategieën die ik gebruik.
Hoe kom ik bovenaan in Google de SEO strategieën die ik gebruik.
Hoe kom ik bovenaan in Google de SEO strategieën die ik gebruik.

De structuur van de homepage

De homepage bestaat uit het hoofdonderwerp en daaronder de diensten. Die diensten secties linken allemaal naar de eigen diensten pagina’s. En dat is belangrijk. Want zo leer je Google hoe je website is gestructureerd. Bijkomend voordeel is dat als mensen zoeken naar jouw bedrijf in Google dat deze pagina’s in de juiste hiërarchische volgorde worden vertoont.

Hoe zichtbaar in Google

Om je website in Google zichtbaar te krijgen meld ik hem aan via de Search Console. Dit is een effectief en snel proces. Binnen de website gebruik ik ook software die helpt om je site aan te melden bij Google en om Google de juiste informatie te geven over je site. De software die ik gebruik is Rankmath SEO Pro. Het eerste wat ik doe is de sitemap aanmelden als de site live is. Dit doe ik zodat Google al een soort ‘kaart’ heeft van je website. Dat helpt Google met navigeren over je website. 

Bij klanten met een lokale onderneming zorg ik ook dat de site op google mijn bedrijf komt te staan. 

Rankmath SEO Pro

En deze software helpt mij en mijn klanten op zoveel manieren. Deze WordPress plugin geeft heel veel suggesties om je content op een SEO vriendelijke manier in te delen. Van zoekwoorden tot volledige titels suggesties, van Artificial Intelligence tot linkbuilding hulp. Ik vind dat deze software een must is voor elke webdesigner en zijn klanten. 

Snippets in Google 

Als mensen zoeken naar een onderwerp zien ze in de resultaten een snippet. Een snippet is een preview van wat het zoekresultaat heeft te bieden. Je wilt zelf bepalen wat hierin komt te staan en wat mensen dus zien als ze jouw site zien. Dat betekent dat Elke pagina, bericht en product een ingevulde SEO waarde krijgt. Dit doe je ook met de Rankmath SEO Pro plugin.

Een goede tip voor het maken van de snippets is om het antwoord dat gegeven wordt op de pagina of in het bericht OOK in de snippet te zetten. Dit gebeurd ook vaak automatisch als je hele grote waardevolle blogs schrijft met een duidelijk antwoord op een vraag erin en bullets in de tekst. 

Op de pagina SEO

Elke pagina, bericht en product heeft teksten en deze teksten hebben invloed op hoe goed jouw site gevonden wordt in Google. Als eerste is de url belangrijk, vervolgens de titel, de tussenkopjes en de eerste paragraaf. Deze moeten om goed te ranken in Google de zoektermen bevatten waar mensen op zoeken. 

De teksten op de pagina moeten waardevol zijn en beantwoorden aan de vragen van je potentiële klanten. Dit zijn immers die mensen die zoeken naar jouw informatie. Help ze echt verder en zorg dat je veel kennis weggeeft in je teksten. Doe dit zeker in blogartikelen waarin je casussen en vragen van klanten kan inzetten om je kennis te delen. 

Welke zoektermen gebruiken

Om de beste resultaten te krijgen in Google werkt het volgens mij het beste om gebruik te maken van longtail keywords. Dit zijn geen losse zoektermen zoals bijvoorbeeld ‘fiets’. Stel dat je fiets Googled dan krijg je miljoenen resultaten die niet van toepassing zijn. Mensen zoeken niet op 1 woord, ze zoeken op een zin. Het is belangrijk om specifieker te worden zoals ‘blauwe jongens kinderfiets voor 4 – 5 jarige’. Laat ‘blauwe jongens kinderfiets voor 4 – 5 jarige’ op je website terugkomen op de hierboven genoemde plekken. 

Vul zelf eens die zoekterm in om nog meer inspiratie op te doen voor de content van je pagina of artikel. Google geeft je tussen de zoekresultaten in ook suggesties. Deze suggesties neem je van harte aan en gebruik je in je content. Zie hieronder wat voor suggesties de ‘blauwe jongens kinderfiets voor 4 – 5 jarige’ zoekterm oplevert. 

Hoe kom ik bovenaan in Google? De SEO strategieën die ik gebruik.

De SEO strategie linken

Je hebt drie verschillende soorten linken. De linken werken het beste als ze worden gelinkt met hele waardevolle artikelen of websites. Een waardevol artikel of actieve website ontvangt veel bezoekers en is dus in de ogen van Google erg in beweging. En dat is wat we willen. Welke soort linken zijn er:

  • Interne links, dat zijn links binnen je eigen website, waar je diensten, blog posts, enz. kunt linken. Deze zijn natuurlijk makkelijk te maken. 
  • Externe links, waar je linkt naar andere waardevolle websites binnen dezelfde branche. 
  • Backlinks, dat zijn links die je daadwerkelijk terug krijgt van verschillende websites naar jouw website. Deze gebruik ik bijvoorbeeld bij partners of affiliates. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer strategieën die je kan toepassen om hoger in Google te komen. Bloggen is bijvoorbeeld ook een goede manier, zeker in combinatie met de ;’SEO strategie linken’. Veel daarvan kun je zelf, sommige moet je webdesigner toepassen. Als mijn klanten een vraag hebben, maar ik er een video van zodat alle klanten er van kunnen profiteren.

Neem contact met mij op als je een bedrijfswebsite wil. We streven er altijd naar om hoger in Google te komen

Groet, Onne

Je las een blog van Adviespraktijk OCW
Reageren mag altijd door een email te sturen en delen mag ook.

Wat ook mag, is doorklikken naar de diensten op de website:

De diensten:

  • Ontzorgservice Hét jaartraject waarin ik je concreet adviseer en ontzorg bij het opzetten van je onderneming.
  • Alles-in-één website voor je online cursussen, e-commerce en evenementenbeheer
  • Advies & Coaching Op maat programma aan de slag met jouw positionering, marketingboodschappen, aanbod, teksten en nog veel meer tips, tricks, templates….

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor een 1:1 gesprek

Ontdek 3 manieren waarop je online programma het verschil maakt in je bedrijf

Ben jij die ambitieuze ondernemer? Ga 45 minuten met mij in gesprek over je plannen om je diensten online te gaan aanbieden.