1 De niche

We gaan het in deze module hebben over de Niche. Wat is nou een niche? Waar is hij goed voor? En wat ga je er mee bereiken? Daarna gaan we aan de slag met het zoeken en bepalen van je niche. Als je niche duidelijk is dan kan de marketingboodschap ook helder worden en daarmee ook je kapstoksysteem en je productlijn.

Een niche heb je nodig. Steeds meer mensen snappen dat je met een niche jezelf direct onderscheid en heel dicht bij jezelf kunt blijven. De kracht van ondernemen komt uit jezelf. Hoe beter jij jezelf kent, kunt sturen en kunt verkopen hoe beter je onderneming uit de verf komt. Een niche geeft heel veel duidelijkheid aan je klant. Het is direct duidelijk wat je precies doet. De klant wil namelijk weten of je hem kunt helpen, dus dat moet in een keer duidelijk zijn. Een niche geeft je de mogelijkheid om je te onderscheiden maar ook om samen te werken. Het krijgen van klanten gaat ook veel makkelijker als je een goede niche hebt.

Je kunt het beste een niche pakken die dicht bij jezelf staat, waar jij affiniteit mee hebt. Dan ben je direct onderscheidend bezig. Je voelt het waarschijnlijk ook direct of de niche bij je past of niet.

Heel concreet is een niche: een doelgroep, die een probleem hebben (waar ze een eindresultaat voor willen behalen) en dat jij kan oplossen op jouw manier.

Het kiezen van een niche is een proces. En een proces kost tijd want alles moet samen komen. Soms heb je die tijd, soms niet. Heb je die tijd niet dan zijn er twee keuzes.

  • Keuze 1 is gewoon een niche kiezen. Kies datgene dat je het leukste vindt en waar de grootste kansen liggen en wat het makkelijkste is. Iets hoeft niet moeilijk te zijn om goed te zijn. Het moet iets zijn waar jij als een vis in het water bent. Mensen zien dat en mensen voelen dat. En jij zelf voelt dat nog het meeste.
  • keuze 2 is het even loslaten en later je niche nog dieper uitwerken. Later in deze training krijg je meer informatie over het dieper uitwerken van je niche. Je kunt heel diepgaan, mits de doelgroep natuurlijk wel groot genoeg blijft.

Oefening 1: Zeg tegen jezelf “ik weet wat ik wil”. Schrijf op wat je wilt met je onderneming door de volgende vragen te beantwoorden.

  1. Ik vind ………………het leukste om te doen
  2. Ik vind ………………het makkelijkste om te doen
  3. Ik denk dat de grootste kansen liggen bij………………………………..