
OnlineCursusBrief 004 Bepaal de markt van je online cursus
Beste %FIRSTNAME,
Wie ga je helpen met je online cursus? Soms is het moeilijk om te bepalen wie die mensen zijn die je gaat helpen. En op welke markt deze mensen zich bevinden. Vroeger had je de vismarkt, de stoffenmarkt, de rommelmarkt. Nu doen we dit online.
De meeste online onderneming richting zich op de volgende drie hoofdmarkten: gezondheid, rijkdom en relaties. Mijn eerste vraag is welke van deze drie markten valt jouw werk en dus straks je online cursus in?
Kies de markt
- Gezondheid
- Rijkdom
- Relaties
Nu gaan we een stapje dieper. Ik laat je in de slide zien wat ik bedoel. In deze drie markten vind je submarkten.
In de ‘Gezondheid’ markt heb je bijvoorbeeld: voeding, krachttraining, gewichtsverlies, nachtrust.
In de ‘Rijkdom’ markt heb je bijvoorbeeld: financiën, vastgoed, schulden, verkoop.
In de ‘Relatie’ markt heb je bijvoorbeeld: liefde, dating, trouwen, ouderschap.
Mijn tweede vraag is in welke submarkt valt jouw werk en straks je online cursus in?
Kies je submarkt
Als ik kijk naar mijn klanten dan ziet dat er zo uit.
Daniel – Zit in de Gezondheidsmarkt – Genezen
Ferdinand – Zit in de Relatiemarkt – Stellen
Karin – zit in de Gezondheidsmarkt – Genezen
Thessa – zit in de Relatie markt – Trouwen
Hilde – zit in de Gezondheidsmarkt – Ouders
Katrien – zit in de Rijkdom markt – Vastgoed
Lydia – zit in de Relatiemarkt – Persoonlijke ontwikkeling
Josette – zit in de Rijkdom markt – Ondernemen
Ikzelf – zit in de Rijkdom markt – Ondernemen
Maar ….. een submarkt is een rode oceaan. En een rode oceaan is rood omdat er haaien in zwemmen die zich voeden aan de vele kleine visjes die erin zwemmen. In de submarkt is het moeilijk succes te behalen door de grote concurrentie en de eenheidsworsten.
Wat je wilt is werken in een blauwe oceaan. Je eigen blauwe oceaan. Daarvoor is het nodig dat je in een niche gaat zitten. Niet in een nichemarkt waar al mensen in zitten, want die wordt al snel weer een rode oceaan. Je kiest een nichemarkt waarin jij onderscheidend bent.
Je gaat dus kijken naar je submarkt en maakt daarin je eigen nichemarkt. Een frisse blauwe oceaan. Je gaat een nieuwe kans maken voor mensen, zodat zij graag in deze oceaan komen zwemmen. Zoals ik het nu uitleg zal het wel goed overkomen, maar in de praktijk je niche bepalen is iets lastiger.
Als we weer even teruggaan naar het overzicht van mijn klanten dan ziet dat er nu zo uit.
- Daniel – Zit in de Gezondheidsmarkt – Genezen – Natuurlijk herstel
Daniel helpt chronisch zieke mensen op een natuurlijk manier hun lichaam te genezen.
- Ferdinand – Zit in de Relatiemarkt – Stellen – Relatiecrisis
Ferdinand helpt stellen in een vertrouwenscrisis door de wanhoop heen.
- Karin – zit in de Gezondheidsmarkt – Genezen – Ogen
karin helpt brildragers weer goed te zien zonder bril
- Thessa – zit in de Relatie markt – Trouwen – DYI trouwdag
Thessa helpt verloofde stellen om hun eigen trouwdag te plannen
- Hilde – zit in de Gezondheidsmarkt – Ouders – Ontspannen slapen
Hilde helpt ouders hun kinderen ontspannen in slaap te laten vallen
- Katrien – zit in de Rijkdom markt – Vastgoed – Internationale markt
Katrien helpt investeerder in vastgoed investeringskansen te vinden op de internationale markt
- Lydia – zit in de Relatiemarkt – Persoonlijke ontwikkeling – Gevoelens
Lydia helpt individuen in verbinding te komen met hun gevoelens
- Josette – zit in de Rijkdom markt – Ondernemen – Onderscheidende merkstrategie
Josette helpt startende ondernemers aan een onderscheidende merkstrategie
Ikzelf – zit in de Rijkdom markt – Ondernemen – Done-For-You
- Ik help ondernemers aan een eigen succesvolle online cursus
Je moet dus een beetje creatief zijn om je eigen niche te vinden. Wat jij hebt aan te bieden moet dus anders zijn dan andere experts in jouw markt. Jij creëert hierdoor je eigen plekje. Je bent geen bedreiging. En als die andere experts doorhebben dat je met jouw plekje hen niet beconcurreert dan zullen ze je partner in plaats van concurrent worden.
Als je de niche hebt gevonden heb je een van de sleutels naar het succes van je online cursus.
Kies nu je niche
Opdracht 2 vervolg – Check de niche van je online cursus
Als je de markt hebt geïdentificeerd die je wilt gaan bedienen met je online cursus ga je een paar vragen stellen. Het is heel belangrijk dat je de juiste vragen aan de juiste mensen stelt. Dus je gaat de volgende vragen stellen aan mensen uit je submarkt!
Vraag 1: Zouden mensen in mijn submarkt enthousiast zijn over de nieuwe mogelijkheid die ik ze biedt in mijn niche? En zouden ze actie ondernemen met dat wat ik ze biedt in mijn niche
Vraag 2: Ben jezelf super gepassioneerd over deze niche? Kan je op feestje over niets anders praten, zelfs als de ander er niets om geeft?
Vraag 3: Zijn er mensen in je submarkt die net zo irrationeel gepassioneerd zijn over jouw onderwerp?
Hoe kom je erachter of deze irrationeel gepassioneerde mensen bestaan?
Zijn er online communities, zoals Facebook groepen, podcasts, YouTube channels over dit onderwerp?
Heeft jouw submarkt een eigen taal gebruik?
Zijn er speciale evenementen voor jouw submarkt?
Zijn er andere experts in jouw submarkt?
Vraag 4: Zijn deze mensen bereid en hebben ze de mogelijkheid om geld te spenderen aan informatie over jouw onderwerp?
Creatieve groet,
Responses