fbpx
OnlineCursusBrief 006 Interview de ideale klanten uit je doelgroep
Onne Kierkels

ONNE KIERKELS

OnlineCursusBrief 006 Interview de ideale klanten uit je doelgroep

Beste %FIRSTNAME, 

De vorige keer heb je je doelgroep beschreven. Vandaag gaan we het hebben over het interviewen van de ideale klanten die in je doelgroep passen. 

WAARSCHUWING!! Veel ondernemers slaan deze stap over. Ze hebben er geen zin in, het kost teveel tijd of ze vinden het ongemakkelijk. Ze werken al jaren met hun klanten en hebben een eigen methode ontwikkeld op basis van de ervaring die ze hebben opgedaan. Dat is mooi en super waardevol. Maar…interviews zijn zeer waardevol dus neem toch de tijd voor deze stap en lees even verder. 

Je gaat de komende tijd het volgende doen: 

  1. Je ideale klant interviewen
  2. De outline (opzet) van je online cursus opschrijven
  3. Je doelgroep vragen of ze willen meedoen aan je pilot

Wees gerust, niet alles hoeft deze week 🙂 

Binnenkort ga je een pilot draaien van je online cursus. Een voordeel van een pilot is dat het alertheid oproept bij je totale doelgroep. De mensen waarmee je in contact staat weten nu dat je met een nieuw product bezig bent. De pilot is dus onderdeel van je marketing. Daarnaast ga je met een pilot valideren of je klanten op het onderwerp van jouw cursus zitten te wachten of dat ze liever een ander urgenter probleem willen aanpakken. Je komt er achter of ze meer of minder stappen nodig hebben om bij het gewenste resultaat te komen dan jij aanvankelijk dacht. De valkuil van jaren ervaring is namelijk dat je de details van het proces minder overziet. En dat dingen die voor jou makkelijk, logisch en vanzelfsprekend lijken, dat voor je doelgroep niet altijd zijn. 

In dit artikel lees je alles over het opzetten van een pilot

Ook vind je daar exact de vragen die je NIET en de vragen je WEL moet stellen

Dus… verzamel vandaag een tiental mensen uit je doelgroep (het liefst ideale klanten) die je mag interviewen. Leg contact met ze en vertel dat jij graag samen met hen een nieuw product wil gaan maken waarmee zij resultaten bereiken. Regel 1-op-1 gesprekken of maak er groepssessies van. Vraag ze of je ze mag bevragen over hun grootste uitdagingen en problemen op het gebied waarin jij uitblinkt. 

Schrijf alles op en filter het hoofdprobleem eruit. Dit is het onderwerp van je online cursus. 

Schrijf op in je werkdocument:

Grootste uitdaging/grootste probleem van mijn doelgroep waarbij ik kan helpen

Persoon 1:

Persoon 2:

Persoon 3:

Persoon 4:

Persoon 5:

Persoon 6:

Persoon 7:

Persoon 8:

Persoon 9:

Persoon 10:

Schrijf in je werkdocument ook op waarom het probleem er is bij je doelgroep. Die informatie haal je ook uit de gesprekken. 

Leer over het probleem door de juiste vragen te stellen. Vraag door. Waarom is dit een probleem? Wat heeft je klant al gedaan om het op te lossen? Wat werkte, wat niet? Waarom niet? Wat mist je klant? Onthoudt jij weet hoe je dit hoofdprobleem kunt oplossen. Vraag juist daarom extra goed door 😉 maar los het nu nog niet voor ze op. In deze gesprekken geen advies geven, alleen vragen. 

Met behulp van de informatie uit je interviews bepaal je het probleem dat je oplost in je online cursus. 

Deze stap vraagt wat meer tijd. Maak het ook weer niet te groot. Bel gewoon wat mensen op en neem bijvoorbeeld de interviews telefonisch af om tijd te besparen. Deze gesprekken hoeven slechts 15 minuten te duren.

Creatieve groet, 

Onne

Onlinecursuswebsites.nl

Blogs

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis online cursus afvinklijst

Voor ondernemers die grip en structuur nodig hebben tijdens het maken en verkopen van hun online programma

Share This