fbpx
OnlineCursusBrief 010 Schrijf de inhoud van je online cursus
Onne Kierkels

ONNE KIERKELS

OnlineCursusBrief 010 Schrijf de inhoud van je online cursus

Beste %FIRSTNAME, 

Vandaag start je dan eindelijk met het maken van de inhoud van je online cursus. Neem je werkdocument er weer bij. Lees wat je tot nu toe al allemaal al hebt gedaan. Goed bezig! Al dat voorwerk kun je nu gebruiken om een goede online cursus te schrijven. Daar gaan we. 

Het is belangrijk om klanten betrokken te houden in elke stap van je online cursus. Dat helpt ze om de hele cursus te doorlopen. Mensen hebben immers motivatie nodig om iets te bereiken. Daarvoor is het nodig om te weten wat het gevoel is dat je jouw klanten wilt geven tijdens en aan het einde van elke stap. Dit is een mensgerichte benadering.

Elke stap heeft een doel nodig en een strategische methode om dit doel te bereiken. Een stap zonder doel werkt niet motiverend omdat je klant de bedoeling niet kent van de activiteit die hij moet gaan doen in deze stap. Zonder doel krijg je geen focus in je stap en dus krijgt de klant ook geen focus in zijn leerproces. Er zijn nog veel meer manieren om je klant te helpen met focussen maar voor nu focussen we ons op de doelen. Als je outline bijvoorbeeld 15 lessen heeft dan heb je dus ook 15 doelen nodig. Al deze kleine doelen vormen uiteindelijk samen het eindresultaat van je online cursus.

Hoe ga je les geven in je online cursus?

Er is geen goed of foute manier van lesgeven maar graag geef ik je opties over HOE je les kunt geven in je online cursus. Er zijn een aantal opties die ik hier opsom. 

  1. Ik geef stap-voor-stap instructies zodat mijn deelnemers deze enkel hoeven te volgen
  2. Ik geef geen richting en geef mijn deelnemers alleen maar het grotere overzicht over hoe ze hun probleem kunnen oplossen
  3. Ik laat graag zien wat voor opties mijn deelnemers hebben om hun probleem op te lossen en help ze in de cursus om hun eigen route hierin te vinden
  4. Ik geef mijn deelnemers alle concepten en principes maar ze zullen zelf hun weg moeten vinden om hun probleem op te lossen 

Kies zelf welke stijl bij jou past en hanteer die bij het inhoudelijk maken van je online cursus. 

Nummer 1 is makkelijk, vraagt weinig motivatie en tijd. Nummer 2 en 3 is een middenweg.  Nummer 4 is moeilijk, vraagt veel motivatie en tijd. Hoogstwaarschijnlijk leert je deelnemer bij nummer 1 het minste en bij nummer 4 het meeste.

Ga nu starten met het schrijven van de cursus voor je klanten. Lees eerst mijn artikel over dit onderwerp. Dan kun je het onderstaande lijstje beter toepassen.

  • Beschrijf bij elke stap wat het doel is dat ze gaan bereiken
  • Beschrijf bij elke stap wat je klant tijdens en na deze stap zou moet voelen
  • Beschrijf bij elke stap wat de mindset is die je klant nodig heeft om de stap te doorlopen
  • Beschrijf bij elke stap wat je klant moet weten of kunnen (kennis en vaardigheden)
  • Beschrijf bij elke stap waarom je klant dit moet weten of kunnen
  • Beschrijf bij elke stap hoe je klant dit moet doen
  • Beschrijf bij elke stap wat de bronnen van informatie zijn die je klant nodig heeft
  • Beschrijf bij elke stap hoe je het bewijs zichtbaar krijgt dat je klant de stap heeft doorlopen

Ben je niet zo handig in het schrijven? Dan is dit een artikel met goede schrijftips. 

Deze stap is heel wat werk. Maar dan schiet het ook al lekker op. 🙂 

Blok je agenda af en ga ervoor zitten. Weet je nog? Nu je online cursus maken is straks geld verdienen met weinig moeite. Keer op keer… 

Creatieve groet, 

Onne
Onlinecursuswebsites.nl

Blogs

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis online cursus afvinklijst

Voor ondernemers die grip en structuur nodig hebben tijdens het maken en verkopen van hun online programma

Share This