fbpx
OnlineCursusBrief 18 De definitieve naam van je online cursus
Onne Kierkels

ONNE KIERKELS

OnlineCursusBrief 18 De definitieve naam van je online cursus

Beste %FIRSTNAME, 

De naam van je online cursus is erg belangrijk. In de allereerste OnlineCursusBrief heb je deze ook al bepaald, maar…..nu weet je veel meer wat er in je online cursus zit. Daarom gaan we nu de definitieve naam bedenken. Laat je eerst inspireren door mijn tips en adviezen en ga vervolgens naar het artikel achter deze link.

Belangrijke aandachtspunten bij het formuleren van de titel van je online cursus:

  • De titel vertelt over een praktisch, specifiek en tastbaar resultaat 
  • De titel beperkt zich tot 1 concept of idee 
  • De titel bevat GEEN vakjargon 
  • De titel beantwoordt de vraag: “waarom meedoen?” 
  • De titel is zo sterk dat hij door weerstanden heen breekt 
  • De titel spreekt aan op het overleven van mensen (basisbehoeften van geld, gezondheid en relatie) 
  • De titel geeft energie en hoop

Een lange titel

Een hele lange titel is prima maar gebruik geen creatieve gevatte symbolische nietszeggende wazige titel 😉 Probeer dus geen “grappige woordspelingen” te maken of het heel “mooi” te zeggen. Daar voelen mensen geen connectie mee. Wees dus concreet en specifiek. En als het even kan verwerk je de doelgroep in je titel. 

Een resultaatgerichte titel

Een titel met daarin een belofte laat zien dat je potentiële klanten een kans hebben om hun gewenst resultaat te bereiken. Een voorbeeld daarvan is “ Meer energie, met weinig moeite in 30 Dagen”. 

Een transformatie titel

Een titel met een werkwoord is goed als je klanten een transformatie doormaken in je online cursus. Een voorbeeld daarvan is “In 3 stappen minder werken, meer verdienen en meer vrije tijd. 

Een cijfer titel 

Een titel met een cijfer in cijfers, niet in woorden (7 in plaats van zeven) geeft mensen de indruk dat ze iets nog niet weten. Ze krijgen de indruk dat jij meer weet dan zij en willen dat ook weten. En ze willen niet onthouden worden van datgene dat jij wel weet. Dit roept dus nieuwsgierigheid, schaarste en autoriteit op.  Een voorbeeld daarvan is “25 x Over de liefde – Leer jezelf en belangrijke anderen liefhebben”

Een acroniem titel

Een acroniem is handig om te gebruiken als je kort en pakkend wilt zijn. Een voorbeeld is “SAMEN door de wanhoop heen”. SAMEN staat hier echt voor ‘samen met de ander’ maar ook voor de methodiek die wordt gehanteerd van vijf stappen namelijk: Stilstaan Amputeren Meeleven Evalueren Nieuwe kans. Een acroniem is dus geïntegreerd in het programma dat je gaat maken. 

De essentie titel

De essentie van je online cursus verwerken in de titel is ook een effectieve manier. Een voorbeeld daarvan is “De mindset van succes”.

De iets doen titel

Een titel waarin je beschrijft wat iemand moet doen om zijn resultaat te behalen kan zijn “Denk en wordt rijk” (herken je de boektitel Think and Grow Rich?) of Vrouwen die veel lachen worden blije partners.

De hoe titel

Een titel waarmee je mensen uitdaagt met hun vaak allerbelangrijkste vraag begint met het woord ‘Hoe’. Een voorbeeld daarvan is “Hoe bak jij oma’s heerlijke appeltaarten in je buitenoven?”

Nu je al mijn tips en adviezen hebt gelezen check je nog even dit artikel: Hoe bepaal je de titel van je online cursus?

En als je straks zo veel mogelijk ideeën hebt opschrijven, vraag je aan klanten, pilot deelnemers, vrienden en familie welke titels het meeste tot hun verbeelding spreken. Je kunt dit ook online op je Facebookpagina doen zodat je tegelijk aandacht vraagt voor je online cursus. 

Uiteindelijk kies je de definitieve naam voor je online cursus.  

Creatieve groet, 

Onne

Blogs

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis online cursus afvinklijst

Voor ondernemers die grip en structuur nodig hebben tijdens het maken en verkopen van hun online programma

Share This