De doelgroep

Een doelgroep zijn altijd mensen en deze mensen willen investeren in iets wat voor hen belangrijk is. Ze willen betalen voor het behalen van het resultaat. Ze zijn dus bereid om te betalen. Zijn ze dit niet dan behoren ze niet tot je doelgroep. Je bent immers een ondernemer en geen hobbyist. Bij een ondernemer komt er geld in, bij een hobby gaat er geld uit.

We gaan op zoek naar je primaire doelgroep. De doelgroep waar jij je op gaat richten met je marketing. De doelgroep die je beschrijf in je niche. Voor de record dit wil niet zeggen dat je geen andere mensen mag helpen die buiten deze doelgroep vallen.

Er zijn vier richtingen die je kunt kiezen om je doelgroep te bepalen.

  1. De doelgroep waar jij al mee in contact staat. En we gaan ook direct voor de groep die het makkelijkst voor jou te bereiken is. En de startvraag is: Met welke doelgroepen sta jij in contact? Heb jij bijvoorbeeld een goed lopend blog, heb jij een bepaalde doelgroep in je mailinglijst, heb je een speciale pagina op facebook of misschien heb je wel toegang tot een unieke doelgroep. Kies je specifieke doelgroep. Een van mijn klanten
    heeft toegang tot stellen die in een relatiecrisis zitten en er graag samen uit willen komen. Dat is natuurlijk al een heel specifieke doelgroep op zich. Advies is dan ook wees zo specifiek mogelijk.
  2. Bestaande klanten die bereid zijn om te betalen. Kijk eens naar je huidige bestand van klanten. Welke klanten hebben er het meest betaald en komen misschien zelfs vaker terug.
  3. Klanten met bepaalde kenmerken met wie jij het liefste werkt. Dit is een doelgroep die dicht bij jezelf staat, de doelgroep met wie je het liefst samenwerk. Het levert meer energie op om met deze mensen te werken en je doet dan ook graag een stapje extra. Dit zijn mensen die vaak zijn zoals jou, die jouw waarden hebben, mensen waar je graag bij bent, die je graag verder help, die nodig hebben wat je ze kan geven, die bereid zijn om te betalen wat je ze biedt. Deze mensen noem ik mijn ideale doelgroep. Dat is de richting in mijn niche.
  4. De wilde ideeën doelgroep, je weet nooit waar je op komt
    Voorbeelden zijn:
    ● Vrouwelijke ondernemers in de kinderbranche
    ● Mannen op leeftijd die net vader zijn geworden van hun eerste kind
    ● Directeuren die uit het bedrijf willen stappen
    ● Jonge succesvolle vrouwen die vast zitten in hun gekozen carrière