Het probleem

Het probleem dat je het beste kunt aanpakken moet het probleem zijn met de grootste pijn. Als een potentiële klant al lang loopt met dit probleem zitten er voor jou voor- en nadelen aan. Hoe meer hij al geprobeerd heeft, hoe lastiger het vaak wordt voor jou om eerst al die belemmeringen en die mitsen en maren uit de weg te ruimen voordat ze van je willen kopen. Ze
raken de motivatie steeds moeilijker aan. De motivatie die de kracht van het oplossen aanwakkert. Als klanten al langer met een probleem lopen heeft het ook voordelen en dat is dat de pijn steeds harder op hun gaat drukken. De behoefte naar een oplossing wordt steeds groter. Heb je het probleem eenmaal opgelost dan komt kans nummer twee. Want elk opgelost probleem zorgt weer voor nieuwe situaties en nieuwe kennis en een behoefte naar nieuwe vaardigheden. Dus met andere woorden: elk opgelost probleem zorgt voor een nieuw probleem. Als klanten een super ervaring met je op hebben gedaan, je leuk vinden en vertrouwen dan kun je ze op deze manier lang bij je houden en vaker bedienen. Het allerfijnst voor een klant is als het probleem heel praktisch, snel en overzichtelijk wordt opgelost.

Oefening 3 – Maak een lijst met mogelijke (praktische en urgente) problemen waar je je op kunt richten.