Manier 1

Manier 1 Een korte boodschap gericht op het resultaat van je product of dienst

Een korte boodschap kun je natuurlijk altijd gebruiken in een netwerkgesprek. Het is zelfs een hele fijne manier om een gesprek op gang te brengen. Het is dus ideaal voor introverte ondernemers. Als iemand vraagt wat je doet zeg je nooit je beroep. Dat is vaak een dooddoener
voor het gesprek. Mensen hebben namelijk altijd al een vast beeld bij een bepaald beroep. Zeg je bijvoorbeeld dat je rijinstructeur bent dan hebben mensen vervolgens niets meer te vragen. Ze hebben er al een beeld bij. Ze zien zichzelf zitten in de auto zitten tijdens hun rijlessen. Ze vullen het dus in en het is niet interessant genoeg om er meer van te willen weten. Geef je
echter antwoord op manier 1 dan roept dat dus interesse op en het gesprek is opgang.

De korte boodschap is ook handig om op je website te zetten, op je LinkedIn profiel, op de achterkant van je visitekaartje (als je die gebruikt). Even een korte tip over het gebruik van een visitekaartje. Zorg dat je altijd eerst het visitekaartje van je gesprekspartner krijgt. Op deze manier heb jij de regie en bepaal jij wanneer en of je follow up gaat doen naar deze persoon. Je
bent niet afhankelijk en hebt leiderschap over de relatie.

Formule
Ik ….werkwoord waarmee je de verandering uitdrukt….doelgroep….resultaat

Voordelen
Deze korte boodschap heeft als voordeel dat het resultaat van je product of dienst snel duidelijk is. Het is een korte en snelle manier van het overbrengen van je boodschap. Het is direct duidelijk voor wie je product of dienst is en mensen die zich erin herkennen krijgen meteen hoop. Ze willen een relatie met je opbouwen.

Nadelen
De korte boodschap heeft ook nadelen. Als je de korte boodschap hebt gegeven aan mensen dan snappen ze vaak de oplossing nog niet. Zelf vind ik dit eigenlijk een voordeel omdat het kansen biedt om het gesprek op gang te houden zoals ik al in de inleiding aangaf. Een ander nadeel kan zijn dat er weinig gevoel in deze boodschap zit, waardoor het dus niet zo raakt. En
hierdoor kom je bij het laatste nadeel en dat is dat mensen zich niet zo begrepen voelen of zelfs niet aangesproken voelen en zich dus niet met de boodschap kunnen identificeren.

Hulpmiddelen
In de niche oefening heb je de doelgroep en het resultaat al gevonden. Nu heb je een actief woord nodig dat een verandering uitdrukt. Het is dus een werkwoord van datgene dat je doet met je product of dienst.

Voorbeelden: Helpen, leren, zorgen, maken, ontwerpen, transformeren, bereiken, realiseren, doorbreken naar, overwinnen, laten stijgen, vergroten, verminderen, besparen, laten groeien, voor elkaar krijgen. Het zijn allemaal woorden waarmee jij je gedienstigheid naar je doelgroep uitdrukt.

Oefening
Ga nu met behulp van de formule je eigen korte boodschap maken die zich richt op het resultaat.

Voorbeelden hiervan zijn:
Ik help huisvrouwen bij het sneller doen van hun huishouden
Ik help ambitieuze ondernemers naar een omzet van 100.000 euro per jaar.
Ik zorg dat auteurs hun boek 1000x verkopen in 1 week.
Ik leer therapeuten met grote groepen van minimaal 12 cliënten te werken