Manier 2

Manier 2 Probleemgerichte boodschap 10 seconden

Formule
Ik….werkwoord……doelgroep….probleem…….oplossing

Voordelen
Deze korte boodschap heeft als voordeel dat je mensen aan het triggeren bent met de oplossing die jij te bieden hebt. Mensen zijn opzoek naar iets en jij beantwoord hun vraag door te zeggen dat jij de oplossing hebt. Ze zijn blij, want er is eindelijk iemand die hun de oplossing kan geven, iemand die zorgt dat ze thuiskomen. Gevolg is ook dat ze de oplossing willen hebben. En doordat het zo een duidelijk korte zin is zijn mensen ook eerder geneigd om andere mensen door te verwijzen waarvan ze weten dat die het probleem hebben dat jij oplost.

Nadelen
Voor sommige mensen komt deze zin een beetje lang over waardoor de aandacht er een beetje uitgaat. De energie neemt af aan het einde van de zin. Wat ook natuurlijk voorkomt is dat je met de verkeerde mensen in gesprek bent en ze helemaal niet weten waar het probleem over gaat. Ze herkennen zich dus niet in het probleem. Dat kan dan liggen aan de persoon, maar het kan ook liggen aan hoe jij het probleem hebt omschreven. Het is zaak om te testen bij je doelgroep welk probleem het beste resoneert bij jouw doelgroep. Waar herkennen zij zich het meeste in.

Hulpmiddelen
In deze oefening gaan we op zoek naar empathische woorden waarmee je het probleem kunt uitdrukken. Empathische woorden zijn de emotionele woorden waarmee je laat merken dat je de klant zijn situatie begrijpt. Je kunt dan woorden gebruiken zoals: worstelen, lastig vinden, gefrustreerd zijn met , vastlopen in, meemaken dat, teleurgesteld zijn over, tobben, ploeteren. Het zijn allemaal woorden vanuit een probleem ervaring.

Oefening
Ga nu met behulp van de formule je eigen korte boodschap maken die zich richt op het probleem.

Voorbeelden hiervan zijn:

Ik geef kennisondernemers die ploeteren met het opzetten van hun online business in 5 stappen een eerste wow moment.
Ik zorg voor dementerende ouderen die maar de helft van hun eten opeten dat ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgen en geen hongergevoel hebben.