Wat wordt jouw marketingboodschap?

Als ondernemer heb je een product of dienst die je aan je mensen uit je doelgroep aanbiedt om omzet te kunnen maken en zo in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Om dit op een gestructureerde manier te doen zodat ondernemen een enigszins voorspelbaar spel wordt ga je een duidelijk positie innemen op de markt waarop jij hebt gekozen je te richten.

Je niche is de richting waarin je gaat en de marketingboodschap is de manier waarop je over je dienst of product praat. Je wilt de markt gaan openen om een begin te maken met het opbouwen van relaties met je potentiële klanten om omzet te gaan maken. Omzet maken is het #1 doel van ondernemen.

Om te komen bij dit doel gaan we dit doel in stukjes hakken zodat deze behapbaar is en overzichtelijk. We richten ons nu op de manieren waarop jij jouw product of dienst aan de markt zal gaan presenteren. Presenteren doe je door gebruik te maken van woorden en in deze les krijg je vijf manieren om over je dienst te praten. Dit zijn vijf verschillende manieren waarop jij jouw doelgroep aanspreekt over jouw product of dienst.

Wat we gaan doen is een aantal zinnen bedenken die je kunt gebruiken als je je op de markt begeeft. Het zijn ook zinnen die je kunt gebruiken op je website, in je emailhandtekening of in netwerkgesprekken. Je kunt het vergelijken met de zin die je vroeger vaak hoorde als je tussen de marktkramen doorliep. “Verse vis, verse vis omdat dat lekker is!”. De
marketingboodschappen die jij gaat maken zijn niet bedoeld om luid en hard over je markt te gaan verspreiden om maar aandacht te krijgen.

Een van de doelen van je marketingboodschap is het opwekken van de interesse bij de juiste mensen. Als mensen geïnteresseerd zijn willen ze meer weten. Het gevolg hiervan is dat ze vragen gaan stellen om duidelijkheid te krijgen. Ze gaan dus met je in gesprek en hiermee start
de relatie tussen jou en je potentiële klant.

Het tweede doel is dat mensen zich gaan herkennen in de boodschap. Ze vinden dat punten van je boodschap gelijkenissen heeft met wat zij willen.
Gelijkenissen met datgene waar ze naar verlangen. Gevolg hiervan is dat ze denken: ‘He, dat zou wel eens voor mij kunnen zijn.’

Een derde doel is precies wat jij wilt dat er gaat gebeuren. Je potentiële klant is getriggerd om actie te ondernemen. Deze actie kan zijn dat ze zelf meer willen weten of dat ze andere mensen naar je gaan doorverwijzen.

En dit doorverwijzen is het vierde doel van je marketingboodschap.