Verlang jij naar meer mensen helpen, meer impact, meer tijd in je onderneming?

door

Onne Kierkels
Verlang jij naar meer mensen helpen, meer impact, meer tijd in je ondernemingVerlang jij naar meer mensen helpen, meer impact, meer tijd in je onderneming

Heb jij een verlangen? Een sterke wil naar iets wat je nog niet hebt? Kom dan in actie!

Of wacht nog even! Eerste even dit. Volgens mij gaat het je niet zo om die online cursus in je onderneming. Zou het kunnen zijn dat je meer verlangt naar meer mensen helpen, meer impact maken en wat meer tijd voor jezelf te hebben. Of misschien wil je wel meer tijd aan je lievelingsklanten besteden. Iets intenser 1:1 werken met hen. 

Ga die online cursus maken want dan kan jij meer mensen helpen. Want er zijn mensen in jouw doelgroep die heel erg verlangen naar een bepaald resultaat. Daarvoor willen ze iets leren. Iets wat ze bij jou gaan vinden. In dit artikel geef ik je de meest belangrijke richting (en nog veel meer) die je gaat volgen met je online cursus.

Ik wil ook meer mensen helpen in minder tijd

Ik werk zelf graag met mensen die vanuit hun verlangens in hun werk staan. Met mensen die een leven willen maken wat gebaseerd is op wat zij uit het leven willen halen. Die diep van binnenuit gemotiveerd zijn om er iets van te maken. Die stappen nemen om betekenis te geven aan hun leven, voor hen zelf en voor hun omgeving. Zo werk ik zelf ook. Hoe meer mensen ik help, hoe meer mensen we samen helpen.

‘Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.

Antoine de Saint-Exupéry 1900-1944

Het verlangen naar leren

Mensen hebben verlangens op heel veel gebieden. Ik zal je kort meer uitleggen over het verlangen. In het boek 50 verdienmodellen spreken Jeanet Bathoorn en Petra Iuliano over 6 hartverlangens:

  1. van betekenis of van belang willen zijn;
  2. relatie, connectie en liefde;
  3. zekerheid;
  4. afwisseling en onzekerheid;
  5. persoonlijke groei, welzijn en gezondheid;
  6. willen bijdragen aan een betere wereld.

De stap die mensen nemen als ze een online training gaan volgen is een poging om hun verlangen te vervullen. Het liefst een brandend verlangen. Voor iedereen kan dit een ander verlangen zijn. Hoe meer verlangens je vervult met je online training hoe gelukkiger je student. Door de juiste vragen te stellen aan de juiste personen kom je erachter wat het verlangen is van je doelgroep.

Het verlangen in de praktijk

Op dit moment help ik Ferdinand Bijzet, een toptrainer en kennisondernemer die zijn doelgroep heel goed kent. Ik maak met hem (en zijn team) een online academie en online training, (geupdate versie zie hier het resultaat). Het onderwerp van de training is ‘Help, mijn partner is vreemdgegaan en we willen samen voor onze relatie knokken’. Het verlangen naar relatie, connectie en liefde is zo groot dat men er samen voor wil knokken, dat is mooi. Het verlangen van deze mensen is richtinggevend voor hoe wij de online training maken.

Het succes een handje helpen

Deze online training wordt een succes. Hoe ik dat nu al weet? Omdat de verlangens van de studenten het uitgangspunt zijn. De definitie van succes is: het proces van de online training helemaal doorlopen en de inhoud toepassen in hun leven. De invulling van deze online training is gebaseerd op de ‘toepassingsgerichte leerstijl’ van Jan Vermunt. In de praktijk houdt dit in dat we de video’s (want daar hebben we voor gekozen) inhoudelijk gaan voorzien van theorie met ervaringsverhalen, praktijkvoorbeelden, triggers en vragen. Deze hebben allemaal de functie om het verlangen zo snel, simpel en effectief mogelijk te bereiken. De student wordt emotioneel geraakt en de pijn wordt opgelost. UPDATE: Anno 2022 verkopen we deze cursus nog gemiddeld aan 4 stellen per maand. Wat neerkomt op een extra € 1000 minimaal aan omzet.

Toepassing in de praktijk

Om de content uit de online training te vertalen naar de praktijk is er ook veel aandacht voor de effectiefste leermethodes en leervoorkeuren van onze studenten. Dit is bepalend voor het middel dat we gaan inzetten (audio, video, tekst) en de manier waarop het vormgegeven (foto’s met emotionele ladingen, rode kleuren, zachte vormen, duidelijke lettertypes) gaat worden.

Leren door oefeningen

In elke les gaat de student stap zetten, hierover heb ik een uitgebreid artikel geschreven. Een stap kan zijn contact maken met de theorie. Ze krijgen een korte oefening waarin ze iets moeten doen (voelen), iets waarnemen (zien en horen), een herinnering ophalen (denken) of een plan maken (doen). Een voorbeeld hiervan is: Schrijf je gedachten die tijdens het uitleggen van de theorie omhoogkwamen op papier. Door het op te schrijven neemt de student een stapje en verwerkt de student de theorie.

Het einde in zicht

Bij het maken van elke oefening moet je het resultaat dat je de student aan het eind van de video wilt laten bereiken als richting nemen. En dat heb je zeker gedaan want je bent gestart met het eindbeeld in zicht. Dat waar de student een brandend verlangen naar heeft en wil bereiken. Leer bijvoorbeeld een online cursus maken  of leer hier hoe je video ontwerpt voor je online cursus.

Nu ben ik benieuwd. Wat zou jij graag de komende maanden willen bereiken met je (online) business? Wil je dat met mij delen hieronder in het reactieveld? Ik ben je heel dankbaar dat je de tijd hebt genomen mijn blog te lezen en een reactie achter te laten. Leren doe je je hele leven, elke dag, elk moment. Een reactie van jouw is dan ook heel leerzaam voor mij en voor de andere lezers van mijn blog. Dankjewel!

Ik kijk ernaar uit jou verder te helpen met het opzetten van je online business met online trainingen. Daarom nodig ik je uit om een gesprek met mij aan te gaan. Ik kan je stap voor stap leren hoe je een online business met online trainingen opzet. Ik geef je in ons gesprek al concrete stappen. En voor enkele kennisondernemers per jaar doe ik het ook nog 😉 via de ontzorgservice.

Ik kijk ernaar uit samen met jou aan je online business met online trainingen te werken.

Creatieve groet,

Onne

Je las een blog van Adviespraktijk OCW
Reageren mag altijd door een email te sturen en delen mag ook.

Wat ook mag, is doorklikken naar de diensten op de website:

De diensten:

  • Ontzorgservice Hét jaartraject waarin ik je concreet adviseer en ontzorg bij het opzetten van je onderneming.
  • Alles-in-één website voor je online cursussen, e-commerce en evenementenbeheer
  • Advies & Coaching Op maat programma aan de slag met jouw positionering, marketingboodschappen, aanbod, teksten en nog veel meer tips, tricks, templates….

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor een 1:1 gesprek

Ontdek 3 manieren waarop je online programma het verschil maakt in je bedrijf

Ben jij die ambitieuze ondernemer? Ga 45 minuten met mij in gesprek over je plannen om je diensten online te gaan aanbieden.