fbpx

Waarom cliënten wel blij zijn met een online cursus

Al verschillende malen heb ik gehoord van therapeuten die zeggen dat hun werk niet te vangen is in een online cursus. Waarom cliënten wel blij zijn met een online cursus ga ik je uitleggen want als online cursus specialist denk ik hier anders over. In plaats van ze proberen te overtuigen stel ik de therapeuten liever een paar vragen om te begrijpen hoe het komt dat ze dit denken.  

  • Als eerste geven ze aan dat ze in een therapiegesprek veel informatie krijgen in de vorm van het non-verbale gedrag van hun cliënt. 

Dat klopt natuurlijk, een online cursus inzetten in je aanbod sluit het krijgen van non-verbale informatie natuurlijk nooit uit. 

  • De volgende reden is dat elk therapiegesprek verloopt op basis van wat de cliënt inbrengt. 

Zelf heb ik ook een professionele hulpverlening achtergrond en ben ik van mening dat cliënten mensen zijn die net als andere dezelfde processen doorlopen. Niemand is uniek in zijn ervaringen, hoe graag we dat ook willen geloven. Een structuur of patroon is dus altijd wel te vinden in het proces van de therapie sessies. 

  • Als laatste oppert de therapeut ook dat het gewoon niet gaat werken 

Dit is een lastig argument omdat er geen openheid tot groei is en wel veel weerstand. Meestal kies ik ervoor om dit argument niet te gaan onderzoeken. Deze weerstand is enkel op te lossen door het zelf te ervaren of door bewijs te zien bij een andere therapeut die men hoog heeft zitten. 

Een online cursus is waardevol voor je cliënt

De waarde die de cliënt ervaart bij een online cursus wordt minder beïnvloed door het medium waarmee het aangeleverd wordt dan door de volgende drie factoren: 

  • de expertise van de online instructeur (therapeut)
  • het specifieke onderwerp in relatie tot de behoefte van de cliënt
  • het resultaat van de online cursus voor de cliënt

Vanuit de cliënt bekeken

Sommige cliënten geven er de voorkeur aan online te leren om de eenvoudige reden dat het handiger is en ze in hun eigen tempo hun proces kunnen doorlopen. Of omdat ze zich dan anoniemer en daarmee vrijer voelen om hun gedachten en gevoelens te uiten. Of omdat ze liever eerst opdrachten uitschrijven om er vervolgens in een live contact met de therapeut over te praten. 

Een cliënt die als voorbereiding op de live sessies een online cursus doorliep vertelde dit: 

“Ik vind het erg prettig om in mijn eigen tijd en mijn eigen tempo te kunnen schrijven over wat er gebeurd is en mijn klachten en symptomen te beschrijven. Daardoor kreeg ik al snel grip op mijn klachten. Juist het feit dat delen van mijn therapie in video’s werd aangeboden (via de online cursus), heb ik als erg fijn ervaren. Het was prettig, om terug te kunnen kijken en in alle rust de opdrachten te kunnen maken. Hierdoor had ik meer ruimte om mijn gedachten te beschrijven. Ik heb het face to face contact met de therapeut niet gemist.”

Een andere cliënt zei dit:

“Therapie via de online cursus is me ontzettend goed bevallen. Ik was er in eerste instantie nog niet helemaal zeker over, omdat ik gewend was aan live gesprekken. Ik kwam er echter al heel snel achter dat ik de chaos in mijn hoofd veel meer kon ordenen, door alles op te schrijven. En ik kon alles teruglezen en er dus weer van leren. Dat was erg fijn.“

De manieren waarop een online cursus meerwaarde is voor de therapeut en de cliënt

Therapeuten die een online cursus in hun aanbod hebben plukken daar de vruchten van. 

Ze kunnen zelf bepalen op welk moment in het proces met de cliënt ze hun online cursus aanbieden. Een online cursus aanbieden heeft vele voordelen voor een therapeut. 

Als voorbereiding

Een online cursus kan goed dienen als voorbereiding op de live gesprekken. Bij veel therapeuten komt de cliënt op een wachtlijst. Met een online cursus in je aanbod kun je de cliënt toch al verder helpen terwijl jij, als therapeut, met andere cliënten live aan het werk bent. Bovendien is de kans dan groter dat ze bij jou willen blijven, omdat jullie al een band hebben opgebouwd. 

Gedurende het proces

Een online cursus kan ook gedurende het hele proces ingezet worden om de cliënt de kans te bieden om zelfstandig, vanuit de thuissituatie, te werken aan zijn behandeling. Om vervolgens in momenten dat dit nodig is contact te hebben met de therapeut. 

Dit is wat een cliënt daarover zei: 

“Door de opzet van de online cursus had ik alle vrijheid om mijn therapeut te mailen op elk tijdstip dat ik dat nodig had. Er zijn momenten geweest dat ik er even helemaal doorheen zat. Soms reageerde mijn therapeut via mail, op andere momenten bespraken we mijn ervaringen dan later in de live-sessies weer.” 

Een andere cliënt zei dit: 

“In de cursus wordt diep op alles ingegaan en voor de bijgeleverde opdrachten moet je soms hard werken. Maar als je erg gemotiveerd bent, lukt dat heel goed. Mijn behandeling is erg effectief geweest. Ik voel me zoveel zekerder en gelukkiger! Het contact met de behandelaar voelde toch erg persoonlijk.”

Na afronding

Een online cursus kan ook ingezet worden na het afronden van de live sessies of als onderhoud. Een cliënt is aan het einde van zijn reeks therapie sessies meestal wel klaar om zelfstandig verder te gaan, maar als er een backup wordt geboden kan dat ook heel fijn zijn. 

Therapeuten zijn soms een beetje bang en dat helpt niet

Laatste maakte ik een website voor een klant met een eigen therapiepraktijk. Deze website is goed vindbaar, dat blijkt uit het gegeven dat er er elke week gemiddeld een nieuwe aanmelding binnenkomt. Dat is erg fijn voor deze therapeut. Hij zei heel graag de mensen snel te willen helpen maar hij kon met de werkdagen die hij beschikbaar had niet iedereen direct inplannen. Hij had meerdere malen meegemaakt dat een aantal mensen zeiden dat 3 weken wachten al te lang was en dat ze anders liever iets anders zochten. Gelukkig had hij een goede verwijs plek binnen zijn eigen therapiepraktijk. Anders zouden de potentiële klanten (want het zijn naast potentiële cliënten ook potentiële klanten) naar een andere praktijk zijn gegaan. 

Vervolgens opperde ik om een wachtlijst melding op zijn website te zetten. Hij wilde dit echter niet op zijn website vermelden. Met als reden: “Ik ben dan snel te bang dat mensen afhaken, omdat ze vaak bij inschrijven in de crisis zitten en zo snel mogelijk geholpen willen worden”. Ik vroeg hem ”Wat zou je deze mensen al kunnen geven zodat ze wel stappen maken maar nog geen persoonlijke gesprekken hebben?”  

Denk eens na over hoe jij deze laatste vraag zou kunnen beantwoorden, voor jouw therapiepraktijk. Wat zou jij de mensen op je wachtlijst al kunnen geven zodat ze de eerste stappen al kunnen zetten? Laat het me weten in de commentaren hieronder

Als je een online cursus wilt toevoegen aan je aanbod heb ik dit voor je!

Een online cursus maken, vermarkten en verkopen is een leuk proces dat ik heel gedetailleerd heb beschreven in ” De meest uitgebreide online cursus afvinklijst’. Ik nodig je uit om deze afvinklijst te downloaden en naast je computer te leggen zodat je grip en overzicht hebt over de zeven stappen van het online cursus creatie proces. Schrijf je in op de homepage.

Creatieve groet, 

Onne

1 Reactie

  1. Lydia

    Prachtig Onne, zo denk ik er inmiddels ook over. Fijn dat jij hier zo in gelooft!
    En bemoedigend om de ervaringen van cliënten te lezen. Dat helpt weer om er voor te gaan..!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Soortgelijke artikelen

Share This