Een online cursus les opbouwen

door

Onne Kierkels
een online cursus les opbouwen

De inhoud van een online cursus les bedenken is voor veel coaches, trainers of adviseurs niet het probleem. Ze hebben immers ervaring met hun onderwerp en hebben al live gewerkt met hun klanten. Maar een online cursus les didactisch opbouwen zodat mensen er echt van leren kan een uitdaging zijn. In dit artikel geef ik je een duidelijke richtlijn. Wil je eerst nog leren hoe je een online cursus maakt, plaats en verkoopt kijk dan hier.

Een online cursus is echter vaak een sterk gestileerde versie van een live-sessie. Online de aandacht vasthouden bij je deelnemers is een grotere uitdaging dan live. Je wilt je klanten dus betrokken houden in elke stap van je online cursus. Dat helpt ze om de hele cursus te doorlopen. Mensen hebben immers motivatie nodig om iets te bereiken. Daarvoor is het nodig om te weten wat het gevoel is dat je jouw klanten wilt geven tijdens en aan het einde van elke stap. Dit is een mensgerichte benadering.

Elke stap heeft een doel nodig en een strategische methode om dit doel te bereiken. Een stap zonder doel werkt niet motiverend omdat je klant de bedoeling niet kent van de activiteit die hij moet gaan doen in deze stap. Zonder doel krijg je geen focus in je stap en dus krijgt de klant ook geen focus in zijn leerproces. Als online cursus outline bijvoorbeeld 15 lessen heeft dan heb je dus ook 15 subdoelen nodig. Al deze kleine doelen samen vormen uiteindelijk de online cursus en brengen je klant bij het beloofde resultaat.

De inhoud van je online cursus les opbouwen

Elke les is opgebouwd uit de volgende onderdelen. Elk onderdeel tip je even aan of ga je juist uitdiepen. De uitwerking verschilt per les. Stel jezelf bij het schrijven van elke les de volgende vragen:

  • Wat is het doel van deze les?
  • Wat gaat je cursist tijdens en na deze les voelen?  Dit is belangrijk zodat je ze gemotiveerd houdt. Een voorbeeld kan zijn ‘Deze les is waarschijnlijk een heel nieuw onderwerp voor je. Dat zal in eerste instantie onwennig voelen, maar als je de les doorloopt krijgt je steeds meer grip op je situatie en zal je zelfvertrouwen groeien. ’ 
  • Wat is het niveau, de voorkennis, de mindset, de concepten of de begrippen die je nodig hebt om deze les te doorlopen?
  • Wat moet je klant weten of kunnen (kennis en vaardigheden)?
  • Waarom moet je klant dit weten of kunnen?
  • Hoe moet je klant dit doen?
  • Welke opdracht zal ik in deze les verwerken? 
  • Hoe krijg je het bewijs zichtbaar dat je klant de les heeft doorlopen? Je kunt bijvoorbeeld zien in het dashboard van je onlinecursuswebsite of je klant de les heeft doorlopen. Of je klant heeft bijvoorbeeld een mail met zijn bevindingen naar je verstuurt als dat de opdracht was. Of je klant heeft een foto geplaatst op zijn Facebook timeline of zijn LinkedIn profiel aangepast naar aanleiding van een opdracht. 
  • Welke bronnen van informatie heeft je klant nodig?

Als je deze vragen goed beantwoord bij het maken van elke les dan krijg je interessante en didactisch opgebouwde lessen waar deelnemers graag aan beginnen, die ze blijven doorlopen en met succes afronden. 

Wil je meer weten of hulp bij het maken van je online cursus? Ga met mij in gesprek. 

Creatieve groet, Onne

Je las een blog van Adviespraktijk OCW
Reageren mag altijd door een email te sturen en delen mag ook.

Wat ook mag, is doorklikken naar de diensten op de website:

De diensten:

  • Ontzorgservice Hét jaartraject waarin ik je concreet adviseer en ontzorg bij het opzetten van je onderneming.
  • Alles-in-één website voor je online cursussen, e-commerce en evenementenbeheer
  • Advies & Coaching Op maat programma aan de slag met jouw positionering, marketingboodschappen, aanbod, teksten en nog veel meer tips, tricks, templates….

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor een 1:1 gesprek

Ontdek 3 manieren waarop je online programma het verschil maakt in je bedrijf

Ben jij die ambitieuze ondernemer? Ga 45 minuten met mij in gesprek over je plannen om je diensten online te gaan aanbieden.