Manier 5

Manier 5 Je boodschap vertellen met behulp van een echt verhaal

Het kan je eigen verhaal zijn, of het verhaal van een klant. Het moet wel een succesverhaal zijn om de krachtige positieve vibe erin te houden. Het is een soort verhaal wat je in veel films terug ziet.

Formule
Eerst was de situatie zo toen gingen ze met mij aan het werk daardoor hebben ze deze fantastische resultaten behaal

Voordelen
Met een verhaal geef je kracht, hoop en het blijft bij mensen hangen in hun brein. Verhalen grijpen de mens, ze zien het als het ware voor zich en gaan linken leggen met hun eigen ervaringen. Ze zien zichzelf misschien wel als de hoofdpersoon. Het zorgt voor herkennen en erkenning van hun situatie.

Hulpmiddelen
Pen en papier

Oefening
Ga er eens goed voor zitten. Analyseer je ervaringen met je klanten en kies een verhaal uit wat echt mind-blowing is. Wees niet te bescheiden en schrijf vanuit je kracht. Schrijf een verhaal volgens de drie elementen uit de formule. Als het een klant betreft waarmee je nog nauw contact hebt kun je deze zelfs vragen om je te helpen. Wat ze graag zullen doen. Voorbeeld
Een van de kennisondernemers die ik begeleid is al jaren een TOP expert. Hij is spreker, trainer, opleider en therapeut. Hij heeft meegewerkt aan televisie en radioproducties en heeft zijn eigen methodiek ontwikkeld voor stellen waarbij één van beide het vertrouwen van de ander heeft beschadigd door vreemd te gaan. Met zijn methodiek werken stellen aan herstel van vertrouwen in zichzelf, elkaar en de relatie. Sinds hij met mij werkt is hij op dit gebied ook auteur en online instructeur geworden. Het startpunt was zijn verlangen om niet vergeten te worden en om meer mensen te bereiken en te helpen een weg door de wanhoop heen te vinden. Hij had een leider nodig die hem de weg wees om zijn expertise te delen online. Samen met ons team hebben we in een aantal maanden een boek geschreven gekoppeld aan een zeer waardevolle online training. Het boek geeft de verdieping en de online training de actie. De studenten worden stapje voor stapje meegenomen, behalen kleine maar zeer belangrijke resultaten en vinden hun weg door de wanhoop heen. Het boek en de online training hebben we naar de doelgroep gebracht via email, video’s, audio, artikelen, lezingen en social media berichten. Nu zitten we in de fase van het continu verbeteren en nog meer mensen bereiken. Het is een enerverend en actief proces geweest waar we met veel plezier aan werken.