Een succesvolle online cursus aanbieden als zelfstandig ondernemer aan je klanten is een goede manier om meer mensen te bereiken in minder tijd en extra inkomsten te verdienen. Je moet het echter goed doen en wel een product maken waar je klanten op zitten te wachten.
Niet iedereen is overtuigd van de waarde van online cursussen. Voor veel ondernemers is het verpakken van kennis en vaardigheden in een online cursus een te intensief proces. Andere ondernemers zeggen dat hun klanten niet online aanwezig zijn, terwijl bijna iedereen een Google emailadres en een Facebookaccount heeft.
Therapeuten hoor ik vaak zeggen dat het persoonlijk contact tussen hen en de cliënt zo belangrijk is. Dat is zeker waar. Maar ze gaan voorbij aan het feit dat een online cursus ook ter voorbereiding, of als naslagwerk op een therapeutische sessie, van waarde kan zijn.
Coaches vragen zich vaak af hoe ze hun coachingstrajecten succesvol kunnen omzetten naar een online cursus. Soms zijn ze bang dat hun klanten online niet genoeg leren, niet genoeg resultaten bereiken of zelfs helemaal niets doen. Maar dat is meer een veronderstelling dan een waarheid. Dat ligt er maar helemaal aan hoe aantrekkelijk je je cursus maakt.
Allemaal redenen om nog niet online te gaan die voor hen kloppen, maar of ze echt waar zijn dat is de vraag. Dit kan je alleen maar weten als je het vraagt aan je (potentiële) klanten. Als je samen met hen een pilot gaat doorlopen en echt probeert om het einddoel te bereiken, een goed product neer te zetten. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar als je de volgende vier onderdelen goed uitwerkt ga je zeer waarschijnlijk een succesvolle online cursus aan je onderneming toevoegen.
Succesvolle online cursus onderdelen
- De instructeur (jij)
- De markt
- De online cursus
- De marketing
Heb je deze vier onderdelen allemaal op orde dan zal het resultaat zeer waarschijnlijk succesvol zijn. Is een van deze onderdelen niet goed? Dan zul je weinig impact en geld als eindresultaat hebben, maar wel tijdverlies en frustratie. En dan heb je aan jezelf bewezen dat het niet werkt 😉
Lees hier de Casestudie van Daniel
Wil je meer weten over wat deze vier onderdelen? En hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt? Lees dan hieronder verder.
De instructeur
- Houd je ervan om andere mensen iets te leren?
- Houd je van het onderwerp dat je mensen wilt leren?
- Weet je hoe het werkt? Ben jij de expert?
- Ben je een goede instructeur?
- Weet jij hoe je een online cursus in elkaar moet zetten?
- Weet jij hoe je je online cursus gaat promoten?
- Wat heb je al bereikt? Wat zijn je prijzen? Waar heb je gepubliceerd?
- Uit hoeveel mensen bestaat je e-maillijst? Hoeveel volgers heb je op social media?
- Heb je een coach? Heb je waardevolle contacten die je kunnen helpen?
- Heb je de juiste hulp? (Techniek, marketing, design, business)
- Past een online cursus bij hoe jij je leven in wilt delen?
De markt
- Zijn er genoeg mensen die willen hebben wat jij te bieden hebt?
- Is dit aantal mensen aan het groeien of aan het afnemen?
- Zijn er genoeg soortgelijke cursussen? Competitie is goed!
- Wat is het geslacht, de leeftijd, het beroep, het inkomen, de opleiding enz. van deze mensen?
- Wat is de levensstijl, de waarden, de meningen, de interesses enz. van deze mensen?
- Wat is het probleem (frustraties)?
- Heb jij zicht op de veranderingen die deze mensen willen bereiken? Wat zijn die veranderingen? Wanneer vindt men dat men dat bereikt heeft?
- Wat zijn typische stappen die je ideale doelgroep neem?
- Weet jij waar je ideale doelgroep zich bevindt? Waar hangen ze uit online? Welke sites bezoeken ze?
- Heb je één ideale klant beschrijving gemaakt?
De online cursus
- Heeft de outline een logische opbouw?
- Is je online academie (leeromgeving) makkelijk te gebruiken? Heb je extra’s waarmee jij je onderscheid in je leeromgeving? Is je leeromgeving in jouw branding gemaakt? Heb je gebruik gemaakt van integraties zoals emailmarketing, betalingen en commentaren?
- Is de prijs van je online cursus correct? Heb je verschillende betaalmogelijkheden? Heb je verschillende betaal plannen? Heb je een duidelijke niet tevreden geld terug garantie?
- Heb je een online cursus titel die werkt?
- Heb je een goede verkooppagina?
- Is de promo video van hoge kwaliteit? Is de promovideo overtuigend? Converteert de promovideo goed?
- Heb je bewijs uit je pilot van de resultaten die je deelnemers bereiken na het volgen en uitvoeren van je online cursus ?
- Heb je een community opgericht rondom je online cursus? (niet noodzakelijk)
De marketing
- Kun je mensen naar je online cursus krijgen?
- Heb je een salesfunnel? Heeft je online cursus daar een prominente rol in?
- Verzamel je mailadressen?
- Bouw je vertrouwen op met je mail automatisering?
- Heb jij een strategie op social media? Ben jij je social media aanwezigheid aan het laten groeien? Is je social media invloed aan het groeien?
- Maak je regelmatig kwalitatief goede content volgens jouw volgers?
- Weet je hoe je betaalde marketing moet inzetten voor je online cursus?
- Heb je een affiliate programma geïntegreerd in je onderneming?
- Heb je krachtige gelijkgestemde relaties ontwikkeld in jouw markt?
- Weet je welke cijfers jij moet weten, hoe je ze bij moet houden, waar je ze kunt vinden, hoe je ze moet lezen en hoe je ze kunt sturen?
Een hele kluif, en dat is het ook! Maar als jij het aandurft, leid ik je er soepel doorheen. Er zijn tientallen keuzes te maken, waarin ik je kan adviseren door mijn jarenlange ervaring. Zo kun jij antwoord geven op alle bovenstaande vragen. Ik bied je een zogenaamde shortcut en kan je op diverse manieren ondersteunen, kijk hieronder bij de diensten.
Ik ga graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken. Stuur een e-mail naar onne@onlinecursuswebsites.nl
Ik hoop je snel te spreken!
Creatieve groet,
Onne