Artikelen voor je online cursus schrijven

door

Onne Kierkels
Artikelen voor je online cursus schrijven

Je kent het wel. Je website is klaar en je hebt hem gelanceerd. Je krijgt complimenten uit je directe omgeving en je hebt een goed gevoel over je website. Een paar weken gaan voorbij en je gaat er vanuit dat mensen de website hebben bezocht. Maar wat schetst je verbazing? Je Google analytics laten zien dat er bar weinig gebeurd op je website. Er komt niemand op je website. Er is geen verkeer volgens Google. De oplossing is artikelen voor je online cursus schrijven!

Potentiële klanten zoeken problemen 

Wat je wilt is dat mensen je website gaan vinden via Google. Op Google typen mensen het probleem in om de oplossing te vinden. Het zijn de zoekwoorden die je doelgroep intypt die voor jou interessant zijn. Jij hebt de oplossing en hoeft er alleen maar over te schrijven.  

Goede artikelen schrijven

De oplossing om meer bezoekers naar je website te krijgen is inhoudelijk goede artikelen schrijven met interessante onderwerpen. Artikelen die over het probleem van je doelgroep gaan.

Waar moet je over schrijven?

Ga schrijven over het probleem van je doelgroep. De vragen die je doelgroep zichzelf stelt en de oplossing die jij ze kan bieden. Maar schrijf ook dat je ze nog veel verder kunt brengen dan wat je biedt met jouw artikel. Je wilt immers dat ze stappen maken, maar ook dat ze dat samen met jou doen. 

Had je maar een structuur

Graag bied ik je een structuur om inzicht te krijgen in de behoeftes van je potentiële klant en artikelen die op het juiste moment inspelen op de behoefte van je klant. Iemand die zich niet bewust is van zijn probleem zal niets van je kopen. Iemand die zich bewust is van zijn probleem wil meer contact met jou en je content krijgen. Meer feeling, so the speak. In het boek: ‘Convert!: Designing Web Sites to Increase Traffic and Conversion’ spreekt Ben Hunt over de ‘awareness ladder’. Dit is een model dat inspeelt op de behoefte van mensen. Elke trede van deze ladder is een gevolg van de vorige trede en heeft dus een logische volgorde. Je helpt je potentiële klanten de ladder op. 

De stappen van de ladder

  • Stap 0: Dit zijn mensen die geen probleem ervaren en dus niet op zoek zijn naar de oplossing die jouw product of dienst biedt.
  • Stap 1: Deze mensen ervaren een probleem maar weten niet dat er een oplossing voor bestaat.
  • Stap 2: Mensen in deze stap weten wel dat er een oplossing is voor hun probleem maar ze weten niet dat jij een oplossing kan bieden
  • Stap 3: Deze potentiële klanten weten van het bestaan van jouw oplossing (product of dienst) maar zijn nog niet overtuigd dat jouw oplossing beter is dan de oplossing van je concurrenten.
  • Stap 4: Zij kennen de voordelen van jouw oplossing maar zijn nog niet bereid zich te binden en jouw product of dienst te kopen.
  • Stap 5: Dit zijn jouw kopers. Deze mensen zijn overtuigd van jouw oplossing en gaan over tot het kopen van jouw product of dienst.

Je gaat schrijven voor mensen die een oplossing voor hun probleem zoeken via Google. Ze doen dit door het probleem in te typen, niet de oplossing. De oplossing weten ze immers nog niet. Je gaat artikelen schrijven voor stap 1 en stap 2 van de Awareness ladder.

  • Stap 1: Deze mensen ervaren een probleem maar weten niet dat er een oplossing voor bestaat.
  • Stap 2: Mensen in deze stap weten wel dat er een oplossing is voor hun probleem maar ze weten niet dat jij een oplossing kan bieden

Chronologische werkwijze voor het daadwerkelijk schrijven van een artikel 

Sommige mensen gaan eerste het onderwerp waarover ze willen schrijven onderzoeken. Dat gaan wij niet doen. We beginnen gewoon. Lekker pragmatisch. We beginnen bij het eerste onderdeel van je artikel. Als je alle onderstaande stappen hebt doorlopen heb jij een tof artikel schreven voor op je website.  

Stap 1 De titel

Een titel moet de aandacht trekken en is SUPER belangrijk. Het is vaak het eerste en in veel gevallen het enige stuk dat mensen zien van jouw content. Een opvallende titel maken is een creatief proces. Mensen worden geprikkeld om verder te lezen als de titel een invalshoek heeft waar ze zich door aangesproken voelen. 

Opdracht: Bedenk nu je titel

Vind je het lastig om een titel te bedenken?

Vind je het lastig om zelf een titel te bedenken kies dan uit de volgende 72 titels een vorm die aansluit bij de stap waarvoor je schrijft. Schrijf voor de mensen van Stap 1: Deze mensen ervaren een probleem maar weten niet dat er een oplossing voor bestaat. Of voor de mensen van Stap 2: Mensen in deze stap weten wel dat er een oplossing is voor hun probleem maar ze weten niet dat jij een oplossing kan bieden

Opdracht: Herschrijf een van de voorbeeldtitels zodat ze betrekking hebben op jouw doelgroep en product of dienst. 

  1. Een kleine fout die een [Titel van klant] [Pijnlijk verlies] per [Tijd] kost 
    • Een kleine fout die een CEO $ 50.000 per maand kost
  2. Hoe ik [iets krijgen] met een [Simpele/Gekke/Wild idee] 
    • Hoe ik mijn kind ontspannen in slaap kreeg met de piano van mijn buurman
  3. Ben je nog steeds [Pijnlijk of iets waarvoor je je schaamt]?
    • Ga je nog steeds vreemd?
  4. Aan mensen die [de actie van de klant] willen – maar er niet mee aan de slag kunnen gaan
    • Aan jonge moeders die een eigen bedrijf willen hebben terwijl ze hun kinderen grootbrengen – maar er niet mee kunnen beginnen
  5. De misdaden die we begaan tegen onze [avatar]
    • De voedselmisdaden die we begaan tegen ons lichaam
  6. Deze [Aantal] [Klanten] hebben geknoeid met [Product], zie wat er is gebeurd
    • Deze 5 pianospelers hebben met de computergame Piano-Hero geknoeid, zie wat er is gebeurd
  7. Hoe één woord je [klant’s zorgen] kan krijgen/worden/betekenen
    • Hoe een woord je ontslag kan betekenen
  8. Voeg deze _____ toe aan je _____ om een ​​[wild resultaat] te krijgen
    • voeg dit ene woord toe aan je website om je klanten ertoe aan te zetten het elke keer te bestellen
  9. De grootste reden ter wereld om te beginnen [Wat klant wil bereiken]
    • De grootste reden ter wereld om te starten met je online cursus
  10. Een verrassend feit over [klant’s gewenste winst]
    • Een verrassend feit over het succespercentage van je emailmarketing
  11. [Beroemdheid] is een [Waar ze een beroemdheid voor zijn]. Hij is ook [uw niche]. Zie hoe [uw niche / product] hem hielp de wereld te veranderen
    • Warren Buffet is een van de rijkste mensen die er leven. Hij is ook van Omaha. Zie hoe opgroeien in Omaha hem zo succesvol heeft gemaakt
  12. Hoe een [klant benodigde actie] te schrijven (of ander werkwoord)
    • Hoe een CV te schrijven’)
  13. De geheimen van het maken van [Krijgen van het gewenste voordeel] voor [de doelgroep van de klant]
    • De geheimen van het opnieuw maken van een online cursus voor je klanten
  14. Advies aan [klant] van wie [de uitdagende persoon van de klant] geen [actie van de klant nodig heeft] 
    • Advies aan alleenstaande moeders wiens families hen niet helpen
  15. Hoe kun je [het gewenste voordeel van de klant] en [het secundaire voordeel van de klant] krijgen / winnen
    • Hoe je een band met je kind opbouwt en hem ontspannen in slaap helpt … en toch tijd overhoudt voor je eigen avondplanning
  16. Hoe [klantactie] zonder [klant nr. 1 zorgen]
    • Hoe je nieuwe klanten krijgt zonder een cent te betalen aan advertenties
  17. Denk je dat [niche van klant] alleen voor _____ is? Ontmoet deze [verrassende persoon] die het daar misschien niet mee eens is
    • Denk je dat sex alleen voor jonge mensen is? Ontmoet deze 82-jarige oma die het daar misschien niet mee eens is
  18. Een nieuw soort [klantenniche] moedigt [klant] aan tot [Gewenst resultaat]
    • Een nieuw soort kantoorontwerp moedigt werknemers aan langer op het werk te blijven
  19. Je kunt lachen om de zorgen van [klant] – als je dit eenvoudige plan volgt
    • Je kunt lachen om je geldzorgen, als je dit eenvoudige plan volgt
  20. [Aantal] Bekende [X] Problemen – Wat wilt u overwinnen?
    • Bekende gezondheidsproblemen – wat wil je overwinnen?
  21. Hoe ik mijn [X] in één [tijd] verbeterde
    • Hoe ik mijn kookvaardigheden voor mijn gezin in één middag verbeterde
  22. Dit nieuwe gratis [bron] vertelt je de [aantal] geheimen van beter [voordeel]
    • Dit nieuwe gratis webinar toont je de 12 geheimen van betere gezinsvakanties
  23. Het geheim van het [Gewenst resultaat van de klant] zijn 
    • Het geheim van de ideale vrouw voor je man zijn
  24. Aan [klant] die willen stoppen met [Wat klant wil vermijden] terwijl [X] 
    • Aan liefhebbende vaders die willen stoppen met hun baan terwijl hun kinderen nog jong zijn
  25. Stel je voor dat je [klant’s grote wens] in [korte hoeveelheid tijd]
    • Stel je voor dat je jezelf kunt beschermen zoals Batman, in slechts 62 dagen
  26. We hebben [groot aantal] de meest succesvolle [klantenniche] aller tijden geanalyseerd en dit geheim ontdekt [gewenst klantresultaat]
    • We hebben 174 van de meest succesvolle middelbare scholen in de Nederlandse geschiedenis geanalyseerd om het geheim van succesvol onderwijs te ontdekken
  27. Duizenden [X] – die nooit dachten dat ze het konden
    • Duizenden ouderen maken nu gebruik van iPhone-apps – terwijl ze nooit dachten dat ze het konden
  28. Lees hier hoe [Gewenste actie van klant] voor [Korte hoeveelheid tijd] zal [Gewenst resultaat bereiken]. 
    • Lees hier hoe 45 minuten per dag lui zijn je productiever zal maken
  29. Verkrijg de soort [X] die je wilt 
    • Haal de soort …score die je wilt
  30. Waarom [uw klanten] beter leven
    • Waarom bierdrinkers beter leven
  31. “Beste [hier je naam]: je hebt mijn leven gered”
    • Beste TOMTOM: je hebt mijn leven gered’)
  32. Weg met die [klant’s vijand]!
    • Weg met die barst in je iPhone
  33. Hoe je een snelle [X] kunt krijgen van [Gewenst resultaat] – Door [je product te gebruiken]
    • Hoe je een snelle, blijvende energie-uitbarsting in je dag kunt krijgen – door deze 30dagen challenge te volgen
  34. Word een [Gewenst voordeel] met [je product / bron] 
    • Lijk op James Bond met deze 5 lifestyle hacks
  35. Hoe meer [gewenst voordeel] te krijgen van de [X] die je [deze actie al onderneemt]
    • Hoe meer geld te verdienen met de kennis die je al hebt
  36. Bekijk hoe het leven / de carrière van [klant] veranderde toen ze begonnen met [Je product gebruiken] 
    • Kijk hoe de carrière van een stylist veranderde toen ze de nieuwe conditioner van Twee-in-een ging gebruiken)
  37. Wauw! [Naam beroemdheid] [Verrassende actie ondernemen] In [Verrassende locatie / publicatie] 
    • Wow! Gordon doet Yoga op set voor elke opname
  38. Hoe ik [resultaat behaalde] in [korte hoeveelheid tijd]
    • Hoe ik een sixpack kreeg in 5 dagen
  39. Je kunt gemakkelijk [Gewenst resultaat bereiken] – Net als [Persoon]
    • Je kunt gemakkelijk Spaans leren – Net als David
  40. Voorgoed van [zorgen van de klant] af zijn
    • Voorgoed van je hoge bloeddruk af
  41. Houd je [X] veilig Dit [huidige / komende seizoen]!
    • Houd je school veilig deze zomervakantie
  42. Voor [klanten] die geen [bron] hebben voor [X]
    • Voor ondernemers die geen tijd hebben voor SEO
  43. Hoe [X] gevaren te vermijden
    • Hoe werknemersprocedures te vermijden
  44. Stop met [Slechte gewoonte]! 
    • Stop teveel eten
  45. Bevrijd jezelf van [X] met [Aantal] van deze [klantniche] geheimen
    • Bevrijd jezelf van woede met 4 van deze meditatietechnieken
  46. Wat voor soort [klant] [onderneemt actie met je product]? 
    • Wat voor soort ondernemer doet aan vliegvissen?
  47. Help je me [X]? 
    • Wil je me helpen onze community opnieuw op te bouwen?
  48. Denk niet eens aan [X] zonder dit rapport te lezen!
    • Denk niet eens aan zelfmoord zonder eerst deze brief te lezen
  49. Waarom [klant] [bereikt een spannend resultaat] 
    • Waarom leraren op de basisschool langer leven
  50. Het geheim van het hebben van [X] 
    • Het geheim van het hebben van een bedrijf dat zonder jou draait
  51. Hoe [Gewenst resultaat] Zonder [X] voor [Minimale output]
    • Hoe je perfecte blogs kunt schrijven zonder je hoofd te verliezen in slechts 15 minuten
  52. [Aantal] Stappen naar [resultaat]
    • 4 stappen naar een gepassioneerd huwelijk
  53. Hoe [Actie] met [Gewenst resultaat] en [Extra voordeel] 
    • Hoe in het weekend te winnen met Poker spelen & extra geld te verdienen door de week
  54. Hoe de experts [acties] doen
    • Hoe de experts sit-ups doen
  55. Wilt u een [klantentitel] zijn?
    • Wilt u een handmodel zijn?
  56. Hoe u een goed [resultaat] kunt uitvoeren
    • Hoe een geweldig diner te bereiden in slechts 15 minuten
  57. Maar wat als je [Gewenst voordeel] zou kunnen? 
    • Maar wat als je het gras zou kunnen maaien door er alleen maar naar te kijken?
  58. Ontmoet de [klant] die [het onmogelijke heeft bereikt]
    • ‘Ontmoet de dakloze man die een deskundige belegger werd
  59. Hoe je [Gewenst resultaat kunt bereiken]
    • Hoe mediteren als een boeddhistische monnik?
  60. Waarom sommige [klants] bijna altijd [het gewenste resultaat bereiken] in [Locatie]?
    • Waarom sommige nagelstylistes altijd meer geld verdienen in Gouda?
  61. Hoeveel kost je [wat je wenste dat weg was ] je [X]?
    • Hoeveel kost je slechte relatie jouw elke elke maand?
  62. Hoe je je [klant] extra [Gewenst voordeel] geeft – 3 [Verrassend woord] manieren 
    • Hoe je je kleindochter extra snoepjes kunt geven tijdens haar verjaardag – 3 eenvoudige manieren’)
  63. Kleine [Problemen] die er voor zorgen dat [klants] [Pijn]
    • Kleine websiteproblemen die ervoor zorgen dat je blog niet gevonden wordt
  64. Doe deze een minuut test!
  65. Hier is een snelle manier om [Verlies pijn]
    • Hier is een snelle manier om van je stress af te komen
  66. Ik verloor mijn [Pijn] – en [kreeg voordeel] terug!
    • Ik verloor mijn knipperlichtrelatie maar kreeg de verbinding met mezelf weer terug
  67. De waarheid over het hebben van [voordeel]
    • De waarheid over het hebben van een goede relatie’)
  68. De ergste [pijn] fout van je leven
    • De duurste financiële fout van je leven
  69. [Aantal] manieren om [X] je [Dat wat je klant vermijd] 
    • 21 manieren om je uitstelgedrag voorgoed achter je te laten
  70. Heb je meer [Verlangen]?
    • Heb je weer meer passie nodig in je huwelijk?
  71. Wat je [X] niet wil dat je weet 
    • Wat je partner niet wil dat je weet
  72. Eindelijk! Zo krijg je [Voordeel A] & [Voordeel B]…Zonder [Pijn]
    • Eindelijk! Zo krijg je meer gedaan in minder tijd zonder dat dit ten koste gaat van je werkrelaties

Stap 2 De inleiding

Dit is de inleiding van je artikel. Je introduceert wat je gaat vertellen. In dit geval vertel je over het probleem. Doe dit met hulp van een voorbeeld uit de praktijk van je klant. 

Doe dit op een manier die inspeelt op de intrinsieke motivatie van je potentiële klant. Je lezer moet merken dat jij verstand van zaken hebt. Je schrijft in hun woorden precies wat ze moeten lezen. Beschrijf de symptomen en emoties die de lezer ervaart door het probleem. Dit is waar de lezer de link voelt. Dat is heel belangrijk.

Bij het beschrijven van het probleem zou je deze krachtige woorden kunnen gebruiken: initiatief, actie, trots, lef, durf, vuur, passie, creatie / creatief, warmte, stilte, sensatie / sensationeel, emotie, gevoel, opwinding, verrassing, bewondering / verwondering, populair, waardering, slim, veelbelovend, efficiënt, tempo, uniek, uitstekend, waardevol, luxe, ultiem, ontdekken, onthullen, mysterieus, doorbraak / doorbreken, avontuur, vertrouwen, bescherming, veilig, succes, alert.

Eindig je introductie met een vraag, de cliffhanger waardoor mensen door willen lezen.

Opdracht: Schrijf nu de inleiding

Stap 3 De inhoud 

Schrijf over waarom het een probleem is. Wat maakt nu dat dit probleem bestaat? Wat houdt dit probleem in stand? Hoe los je het probleem op? Beschrijf ook hoe de lezer de oplossing moet implementeren.

Je kunt vertellen over de geheimen, methodes, tips, stappen en strategieën van het onderwerp waarmee jij werkt. Vertel zoveel mogelijk vanuit je eigen ervaringen en vanuit je eigen kennis en expertise. Jij bent de expert. Schrijf je eigen verhaal. 

Opdracht: Schrijf nu de inhoud van minimaal 500 woorden

Stap 4 De samenvatting

In de samenvatting vertel je geen nieuwe informatie maar vat je de punten samen die je bij de inhoud besproken hebt. In dit stukje moet je je doelgroep echt motiveren iets met de inhoud te doen, het moet triggeren. Denk hierbij dus weer aan de behoeftes van mensen die in spelen op de intrinsieke motivatie.

Opdracht: Maak nu de samenvatting

Stap 5 De Call To Action

Stel je lezers één eenvoudige vraag waar ze makkelijk op kunnen antwoorden of vertel ze welke action je wilt dat ze maken. En sluit het artikel af met je naam en eventueel rol of functie. 

Opdracht: Zet nu je CTA in het artikel

Stap 6 Publiceren 

  • Zet de titel in je WordPress website
  • Zet de artikeltekst in je WordPress website
  • Voer het SEO-trefwoord in bij de plugin SEO by Yoast of Rankmath (onderdeel van het Alles-in-één platform).
  • Voer de SEO-tekst in bij de plugin SEO by Yoast of Rankmath.
  • Bepaal de categorie waarbij dit artikel hoort en zet deze in je WordPress website
  • Bepaal de tags die bij dit artikel horen en zet deze in je WordPress website
  • Zoek een afbeelding via Unsplash, via Canva-PRO of neem je eigen foto
  • Optimaliseer de afbeelding qua afmetingen, formaat en ALT-info en zet deze in je WordPress website
  • Bepaal de titel van je nieuwsbrief en voer deze in bij ActiveCampaign of een ander emailmarketingsoftware
  • Bepaal de tekst van je mailing en voer deze in bij ActiveCampaign of een ander emailmarketingsoftware
  • Bepaal de tekst ter promotie op social media om in te voeren bij je social media

Opdracht: Publiceer nu je artikel in je Wordpres website. Maak een mailing klaar in je emailmarketingsoftware en deel het artikel op je social media kanalen. 

Ik deel graag hoe ik dingen aanpak rondom websites, online programma’s en marketing. Ik laat je graag de belangrijkste onderdelen van mijn diensten zien op de ontzorgservice pagina. Tijdens deze ontzorgservice krijg jij de belangrijkste dingen voor een prikkie die ik in de afgelopen jaren ontdekt en geleerd heb. De link om meer informatie te krijgen hierover is: https://onlinecursuswebsites.nl/diensten/ontzorgservice

Dringend verzoek: Meld je alleen aan voor de ontzorgservice als je echt concreet aan de slag wil met het upgraden van je bedrijf. Ik help je. Jij de inhoud, ik de rest. 

Creatieve groet, 

Onne

Je las een blog van Adviespraktijk OCW
Reageren mag altijd door een email te sturen en delen mag ook.

Wat ook mag, is doorklikken naar de diensten op de website:

De diensten:

  • Ontzorgservice Hét jaartraject waarin ik je concreet adviseer en ontzorg bij het opzetten van je onderneming.
  • Alles-in-één website voor je online cursussen, e-commerce en evenementenbeheer
  • Advies & Coaching Op maat programma aan de slag met jouw positionering, marketingboodschappen, aanbod, teksten en nog veel meer tips, tricks, templates….

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor een 1:1 gesprek

Ontdek 3 manieren waarop je online programma het verschil maakt in je bedrijf

Ben jij die ambitieuze ondernemer? Ga 45 minuten met mij in gesprek over je plannen om je diensten online te gaan aanbieden.