Volwassenen leren volgens deze principes in een online training

door

Onne Kierkels
volwassenen leren

Beste Ondernemer, is jouw online cursus of online training bedoeld voor volwassenen? Je wilt vast dat ze het gewenste resultaat behalen met je online cursus. Weet jij dan hoe volwassenen leren? Volwassenen leren op hun eigen manier. Deze manier is te vangen in een aantal principes. In dit artikel leer je hoe in kunt spelen op hoe volwassenen leren in een online training?

Weet hoe jouw doelgroep leert!

Een aantal vragen die in het begin van het online training maak proces naar boven kunnen komen zijn: Hoe leert mijn doelgroep? Moet ik alle informatie in de online training in een keer vrij laten komen of in stukjes aanbieden? Hoe moet ik mijn doelgroep online aanspreken? Daarvoor is het nodig dat jij jouw doelgroep kan helpen met leren in het virtuele klaslokaal.

Om deze vragen te beantwoorden ontdekken we de zes leerprincipes van Malcolm Knowles. Hij schreef meer dan 230 artikelen en 18 boeken ook over volwassenonderwijs.

  • Het zelfconcept
  • Ervaring
  • Bereidheid om te leren
  • Het liefst al gisteren geleerd
  • Motivatie om te leren
  • Relevant

1. Het zelfconcept

Volwassen moeten hun eigen leren in kunnen delen qua tijd en qua inhoud. Dat zorgt er namelijk voor dat ze onafhankelijk zijn.

Herinner jij je nog dat je een ongemakkelijke tiener was of gefrustreerd kind dat je iets wilde proberen maar dat het niet kon? Je ouders zeiden nee, nu niet, later misschien. Deze gevoelens verdwenen snel toen je volwassen werd. Jij hebt de volledige controle over je leven net zoals je klant dat heeft. Volwassen mensen die zich in hebben geschreven voor een online training hebben hiervoor gekozen, ze hebben verwachtingen om iets te bereiken en ze zijn zelf verantwoordelijk om er iets mee te doen.

De klant in je online training volgt deze training omdat hij het gevoel van onafhankelijkheid fijn vind. Hij wil zijn eigen tijd indelen, zijn eigen keuzes maken en de stappen nemen die hij of zij wil zetten.

Jij als online instructeur kan daar op inspelen. Of eigenlijk moet je daar op inspelen. Want je klant heeft een overvol schema, hij kan niet altijd aanwezig zijn bij je live sessie, moet voor zijn kinderen zorgen, heeft de kennis al die jij verwerkt hebt in de eerste modules en ze willen zelf bepalen wat ze willen leren en zeker wanneer.

Je klant weet zelf wat hij nodig heeft. Jij als online instructeur kan daar op inspelen met een klantreis, bronnen, ervaringen, verhalen, opdrachten en nog veel meer. Maar je klant maakt uiteindelijk de keus om er iets mee te doen of niet.

Laat je klant dus kiezen. Niet iedereen zal de training helemaal doorlopen of elk stapje nemen. Laat ze ook kiezen tussen verschillende leerstijlen. Biedt ze in ieder geval overzicht in de vorm van stukjes zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze wanneer willen leren.

2. Ervaring

Volwassenen willen hun levenservaring, kennis en vaardigheden erkennen en zien dat het verweven is in hun leerervaring. Ze willen namelijk ervaren dat het pad dat ze al gelopen hebben waardevol blijkt. Dat is goed voor hun zelfvertrouwen.

Leren moet leuk zijn en leuk is iets als er een verrassingselement is. Zonder verrassingselement is de interesse al snel weg. Stel jezelf voor als klant van een online training. En dat je eerst tien modules van een training moet doorwerken voordat je bij nieuwe informatie uit komt. Dat zou frustrerend zijn want je hebt de training gekocht om iets nieuws te leren. Je wilt groeien.

Ook opdrachten moeten genoeg vrijheid geven om je eigen perspectief, kennis en vaardigheden in te gebruiken. Vooraf ingevulde opdracht vellen doen dit niet. Geef de klant de kans om zelf zijn leren te bepalen. Je zult verrast worden door de creativiteit van je klanten.

Maak je de lessen start dan bij het niveau, het gevoel en de verwachtingen van je klant. En geef je klant de kans om het geleerde te delen op de manier die zij kiezen. Als ze hun ervaringen willen overbrengen met video, tekst een schilderij of een mindmap dan is dat prima.

3. Bereidheid om te leren

Volwassenen leren het gemakkelijkst als het te leren onderdeel direct toepasbaar is op hun leven, dus zorg ervoor dat je opdrachten relevant en bruikbaar zijn.

Er is al genoeg afleiding online, en zeker ook offline. Afleiding in de vorm van klusjes die nog gedaan moet worden, de buurvrouw of de kinderen van je klant. Om dit te voorkomen moet je jouw online training goed georganiseerd aanbieden. Als eerste een inleiding, kern en slot. Dan problemen, verhalen, voorbeelden en opdrachten en dan downloadbare bronnen.

Opdrachten die je geeft aan je klanten worden het beste toegepast als ze in het dagelijks leven gemaakt kunnen worden. De kennis die je gaat overbrengen gaat tijd vragen van je klant, maar het toepassen zou ietswat organisch moeten kunnen. Organisch zodat het echt praktisch toepasbaar is.

Eerder begon ik al over het leuk maken van je online training. Dit doe je door creatief te worden, door te thematiseren en visueel aantrekkelijke lessen te maken in een juiste technische online omgeving.

4. Het liefst al gisteren geleerd

Volwassenen willen een directe oplossing om hun leven te verbeteren of problemen op te lossen, dat zorgt ervoor dat ze effectief bezig zijn.  

Elke klant is anders, leert anders en komt uit een andere context. Het is praktisch (tot nu toe) onmogelijk om een leerervaring aan te bieden die helemaal 100% tailermade is voor je klant. Wat je wel kunt doen is de fundamentele ideeën overbrengen en voorbeelden geven waar veel mensen zich in herkennen. Zo kan je klant zich verplaatsen in de content en zien hoe het van toepassing is op wat hij nodig heeft.

Om je even te herinneren: Je klant volgt de online training omdat hij een probleem heeft verpakt in een verlangen. Hij wil (moet) iets leren omdat hij een verbetering wil in zijn leven. Hij mist nu iets en hij wil wel een goede beslissing kunnen nemen om zijn probleem op te lossen.

Je kunt hier op inspelen door een diversiteit aan oefeningen aan te bieden in je online training. Verdiep je daarvoor eerst in je klant. Wat is zijn achtergrond? Wat zijn zijn kenmerken? Hoe heeft hij problemen proberen op te lossen? Als je dit weet kun je een diversiteit aan oefeningen maken bij je lessen waar je klanten zich in kunnen verplaatsen.

5. Motivatie om te leren

Volwassenen willen het functionele of nut ergens van inzien en een voldaan gevoel hebben dat ze iets bereikt hebben.

Kinderen streven vaak naar extrinsieke motivatie, zoals cijfers, prijzen of erkenning van hun ouders. Volwassenen worden veel meer geïnspireerd door intrinsieke motivatie zoals prestatie, nieuwsgierigheid en verhoogd zelfbeeld.

Aan de andere kant willen volwassenen toch ook erkenning ontvangen van mensen die voor hen belangrijk zijn. Motivatie is een spel van intrinsieke en extrinsieke prikkels die je activeren om je doelen te bereiken.

Dit kun je heel goed doen met human focused design. Dit zijn acht kernbehoefte die inspelen op het gedrag van mensen. Deze worden al veel gebruikt in de spellenindustrie, films en marketing en werken ook goed in het onderwijs, dus in online trainingen.

Door betrokkenheid te creëren tussen de klanten binnen je community ben je al een heel eind. Maar in het begin zul jij als online instructeur daar de kartrekker in moeten zijn. Ook kleine berichten van erkenning zoals een proficiat bericht of reactie op een commentaar kan motiverend genoeg zijn.

Het geven van beloningen kan hierbij helpen. Deze beloningen moeten wel een context hebben zodat ze bij de online training passen.

6. Relevant

Volwassenen moeten constant weten waarom ze iets leren. Dat helpt bij het kiezen van wat er wordt geleerd.

In een les maak je gebruik van de opbouw wat, waarom en hoe. Met name de waarom is belangrijk. Het hoeft geen heel epistel te zijn waarom iets belangrijk is. Het waarom kan heel goed visueel weer worden gegeven met stappen die elkaar opvolgen. Leg dus dingen uit, zeker aan het begin van je online training.

Bij veel beroepen en methodes wordt gebruik gemaakt van termen, concepten en begrippen. Als een klant deze niet kent heeft hij geen ankers waaraan hij zijn leermomenten op kan hangen. Hij begrijpt het dan niet en kan geen begrip opbrengen omdat hij niet weet waarom het relevant is voor hem.  

Take away

Een online training maken voor volwassenen is heel interessant omdat je er zelf een bent. Jij weet eigenlijk wel wat je zelf belangrijk vind tijdens het leren. Met deze 6 principes heb je dit nogmaals op een rijtje gekregen. Mijn advies ga je doelgroep bevragen en vind uit wat hun belangrijk vinden zodat je antwoord krijgt op de vragen waarmee je zit. Maak de beste online training voor jouw klanten die jij kunt maken. Doe dit alleen of samen met mij in de ontzorgservice.

Ik help je graag. 

Creatieve groet, 
Onne

Je las een blog van Adviespraktijk OCW
Reageren mag altijd door een email te sturen en delen mag ook.

Wat ook mag, is doorklikken naar de diensten op de website:

De diensten:

  • Ontzorgservice Hét jaartraject waarin ik je concreet adviseer en ontzorg bij het opzetten van je onderneming.
  • Alles-in-één website voor je online cursussen, e-commerce en evenementenbeheer
  • Advies & Coaching Op maat programma aan de slag met jouw positionering, marketingboodschappen, aanbod, teksten en nog veel meer tips, tricks, templates….

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor een 1:1 gesprek

Ontdek 3 manieren waarop je online programma het verschil maakt in je bedrijf

Ben jij die ambitieuze ondernemer? Ga 45 minuten met mij in gesprek over je plannen om je diensten online te gaan aanbieden.