De grootste asset in je bedrijf ben jezelf en je autoriteit

door

Onne Kierkels
Autoriteit

Vanochtend sprak ik een ondernemer die al jaren bezig is, een online programma heeft (dat er goed uitziet) en werkt met grote organisaties zoals universiteiten, instituten en verschil makende bedrijven, getuige de logo’s op haar website. Ze leert wetenschappers en technici hoe ze complexe materie begrijpelijk en overtuigend kunnen presenteert op een manier dat hun kennis overkomt en impact maakt.

Ik merkte al snel dat mijn gesprekspartner iemand is van een hoog niveau van kennis, deskundigheid en ervaring op het gebied van presenteren. Een echte autoriteit met geloofwaardige bronnen van informatie en gerespecteerd om haar deskundigheid. 

Dat bleek ook uit het feit dat de belangrijkste dienst in haar bedrijf is het geven van presentatietrainingen. Zij wordt gevraagd om haar mening of advies over ‘hoe te presenteren met impact’ te geven. Daarbovenop was ze al een aantal maanden bezig om in een spraakmakend vakblad te schrijven over haar vakgebied. 

Ze vroeg aan mij of ik, voor haar, haar online programma wil gaan verkopen. Ik heb geweigerd omdat ik er van overtuigd ben dat dit niet effectief is. Wat ik wel ga doen is haar kortdurend coachen en begeleiden (wat natuurlijk hartstikke tof is). De beste verkoop voor haar is de juiste doelgroep laten zien, voelen en ervaren wat zij voor hen kan betekenen. Ze gaat haar plek pakken en bewust worden van haar impact. Haar grootste assett is namelijk haar eigen autoriteit. 

Ik ben van mening als je vanuit je hart de juiste dingen doet, je daar ook voor in gelijke voor wordt beloond. Maar dan komt de vraag naar boven hoe je je dan gaat presenteren?

Hoe je jezelf als autoriteit kan presenteren

Laten we beginnen bij het feit dat je als autoriteit niet perfect hoeft te zijn of alle antwoorden moet hebben. Dat kan zelf niet. Het gaat erom dat je deskundig, zelfverzekerd en professioneel bent, en dat je je expertise effectief kunt overbrengen. Graag geef ik enkele voorbeelden hoe je geloofwaardig je autoriteit kan presenteren en daarmee meer kan verkopen. 

Weet waar je mee bezig bent: Met andere woorden ken je materiaal. Zorg ervoor dat je een grondig begrip hebt van je vakgebied en blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied.

Gebruik geloofwaardige bronnen: Gebruik onderzoek en gegevens van geloofwaardige bronnen om je argumenten te ondersteunen.

Wees open en transparant: Wees eerlijk en transparant over je kennis en expertise.

Wees zelfverzekerd: Geloof in jezelf en je capaciteiten. Hierdoor straal je zelfvertrouwen uit en dwing je respect af. Dat is heel aantrekkelijk (vind ik). 

Gebruik lichaamstaal: Sta rechtop, maak oogcontact en gebruik zelfverzekerde gebaren.

Gebruik taal effectief: Gebruik duidelijke, beknopte taal en vermijd jargon. Hoe dit precies moet kan mijn gesprekspartner  van vanochtend je veel beter vertellen dan ik kan. 

Toon geloofwaardigheid: Als je bijvoorbeeld een expert bent op een bepaald gebied, kun je je opleiding en relevante certificaten of licenties delen. Je kunt ook je werkervaring delen, vooral als je leidinggevende posities bekleed of aan spraakmakende projecten hebt gewerkt die relevant zijn voor je vakgebied. Prestaties, zoals prijzen of publicaties, kunnen ook helpen om je autoriteit aan te tonen. 

Wees professioneel: Kleed en verzorg jezelf op een manier die past bij je beroep en de situatie.

Wees een goede luisteraar: Laat zien dat je de meningen en ideeën van anderen waardeert door actief te luisteren naar wat ze te zeggen hebben.

Wees respectvol: Behandel anderen met respect en waardigheid.

Wees ethisch: Volg ethische principes en normen in je werk.

Wees nederig: Erken dat je niet alles weet en sta open om van anderen te leren.

Kleed en verzorg jezelf op gepaste wijze: Presenteer jezelf professioneel in de manier waarop je zich kleedt en verzorgt.

Zoek mogelijkheden om je expertise te delen: Zoek naar mogelijkheden om te spreken, te schrijven of les te geven over je vakgebied.

Bouw een professioneel netwerk (op LinkedIn) op: Maak contact met andere professionals in je vakgebied en zoek mogelijkheden om samen te werken.

Sta open voor en zoek actief naar feedback: Ga op zoek naar feedback en wees bereid om van anderen te leren. Dit laat zien dat je openstaat voor nieuwe ideeën, mogelijkheden, vaardigheden en kennis. Blijf altijd op zoek naar verbetering.

Wees een goed rolmodel: Leef het voor! Geef een goed voorbeeld voor anderen om te volgen. 

Wil jij ook een keer in gesprek met mij stuur mij dan een uitnodiging om te linken via LinkedIn en geef aan dat je graag met mij in gesprek wilt.  

Fijne dag

Onne 

Meld je aan voor een 1:1 gesprek

Ontdek 3 manieren waarop je online programma het verschil maakt in je bedrijf

Ben jij die ambitieuze ondernemer? Ga 45 minuten met mij in gesprek over je plannen om je diensten online te gaan aanbieden.

 

Share This