De prijs die er voor zorgt dat je je doelen niet behaald met je online cursus

door

Onne Kierkels
De prijs die er voor zorgt dat je je doelen niet behaald met je online cursus

Het aanbieden van een online cursus in je onderneming aan je klanten is tegenwoordig niets nieuws. In 2014, toen ik begon met OnlineCursusWebsites zaten we al diep in het informatietijdperk. Online cursussen gingen als zoete broodjes over de toonbank. Kant-en-klare internationale platformen, zoals Udemy, experimenteerde volop met de prijs van online cursussen. Ze schaafde hun prijsplannen bij, bepaalde de prijs van de online cursus van de ondernemer en eindigde uiteindelijk als een platform voor goedkope cursussen. 

De online cursus op dit platform worden vaak tussendoor gekocht (ook door mij), de prijsbeleving is laag. De commitment van de koper eveneens omdat hij geen transformationele resultaten verwacht van zo een goedkope cursus. Bied je daar je online cursus aan? Dan weet ik zeker dat je heel veel (lees duizenden) klanten nodig hebt om je omzetdoelen te bereiken. Dat wil je niet! Zorg dat jij zelf je prijs kan bepalen op jouw eigen platform. 

Oke, even terug. Die duizenden klanten die wil je wél, maar dan liever voor een goede prijs. En daar komt de uitdaging voor veel ondernemers. Het bepalen van de prijs kan heel verwarrend zijn. Ik hoop met dit artikel je een duidelijk antwoord te geven zodat jij de prijs van je online cursus goed kunt bepalen.

Waardevolle online cursus

Laten we direct de diepte in duiken. Een goed startbedrag voor je online cursus ligt direct (ver) boven de € 100. Spannend? Het is makkelijk om minder te vragen, maar daar doe je jezelf, je klanten en je online cursus te kort mee. Dat is niet wat we willen. Een goed opgebouwde online cursus waarmee je klanten resultaten behalen is heel waardevol. Jij hebt al jouw kennis en vaardigheden die je in je online cursus hebt gestopt en dat is al heel waardevol en zeker meer dan € 100 waard. 

Laag of hoge prijs

Je kunt dus eigenlijk twee kanten op. Enerzijds vraag je een extreem laag bedrag voor je online cursus en verkoopt er heel veel. Anderzijds zet je een waardig bedrag neer en verkoop je er iets minder. Ik adviseer die laatste optie. 

Met een hoge prijs verleen jij je klanten een gunst. Ten eerste gaan ze niet shoppen en vergelijken als je prijs hoog is, want ze beoordelen je online cursus op de resultaten die het ze gaat opleveren. Bij een hoge prijs hebben je klanten veel meer vertrouwen in de inhoud van de online cursus en in jou. En daarmee ook gelijk in zichzelf, want ze zeggen eigenlijk: ‘ik ben het waard om zo een hoog bedrag te investeren in het bereiken van het resultaat dat ik nodig heb’.  

Daarbij komt ook dat je voor een hoge prijs de concurrentie op waarde aangaat en niet op prijs. Daar wil je zitten, anders concurreer je jezelf zeker uit de markt. 

Met een hogere prijs voor je online cursus ben je sneller bij je winstdoelen. Dat heeft als gevolg dat je meer tijd kunt besteden aan 1 op 1 contacten en het verhogen van de waarde die in de cursus zit. Dat scheelt weer tijd die je niet aan marketing hoeft te besteden. 

Voordelen van een hoge prijs

Bij een hoger bedrag vragen voor je online cursus heb je nog een aantal voordelen die ik kort zal behandelen. Door een hogere prijs kwalificeer je namelijk ook je doelgroep en zij kwalificeren zichzelf. Het zijn mensen die bereid zijn om te betalen voor je product omdat hun pijn groot genoeg is of omdat ze de waarde van de transformatie inzien. Als ze een hogere prijs betalen gaan ze ook echt hun best doen, actief deelnemen en dus een betere ervaring opdoen met je online cursus.

Het mes snijdt aan twee kanten want ze worden ook nog eens fan van jou. Goed voor je bewijsvoering en je testimonials.  

Maar hoe ga je dit nu doen? Dat zal ik je gaan uitleggen. Eerste leg ik je uit wat je niet moet doen en daarna wat je wél moet doen. Op het einde bied ik je een formule aan waarmee je makkelijk de prijs bepaald. 

Wat je vooral niet moet doen

Je prijs baseren op de lengte van de totale cursus. Er is namelijk geen prijscategorie die tijd en hoeveelheid geld met elkaar verbindt. De lengte is een factor maar lang niet de bepalende factor. 

Als je een niche hebt waar je geen concurrentie in hebt, zal er waarschijnlijk ook minder vraag naar zijn. Dat biedt kansen om je plek te pakken. Als er al cursus programma’s zijn met hetzelfde onderwerp dan is er ook altijd plek voor jou. Jij bent uniek, dus ook je prijs. Mensen zoeken naar jou. 

Waar baseer je dan wel de prijs op?

Je baseert je prijs op de resultaten die jouw klant/student/leerling er mee bereikt. Hoe is het leven van je studenten veranderd na het volgen van jouw cursus? Het gaat natuurlijk om wat je leert, maar datgene dat je leert kan een heel andere uitkomst betekenen. Wat goed is om te onthouden is dat je online cursus een shortcut is naar je resultaat. Mensen kopen het resultaat, niet de inhoud van de cursus. Ze willen zo simpel, snel en veilig mogelijk bij het resultaat komen. 

Je baseert je prijs op de kosten die je moet maken voor elke student. Als je € 50.000 wilt verdienen en je moet daar 100 mensen voor binnenhalen terwijl je ook 25 mensen kunt binnenhalen voor € 2000 per cursus waar kies je dan voor. De moeite die je moet steken in marketing zal niet veel uitmaken. Je moet het werk toch verzetten. Je positioneert je daarentegen wel heel anders op het moment dat je € 2000 euro producten gaat verkopen. Je krijgt minder mensen, maar de mensen die kopen zijn wel gecommitteerd en bereid om te investeren. Ook al is de inhoud van een cursus van € 20 hetzelfde als die van € 249, toch waarderen mensen de cursus anders. Een hogere prijs geeft een gevoel van meer waarde, meer vertrouwen en betere resultaten. Als je een hoger bedrag rekent voor je cursus opent dat ook meer deuren voor het inzetten van betaalde advertenties. 

Veel mensen bieden een online cursus in de beginfase aan voor een lage prijs. Met als toevoeging dat de cursus nog in de conceptfase zit. Op deze manier kan men bouwen aan de online cursus terwijl de waarde niet omlaag gaat door een lage prijs. Na een tijdje kun je de prijs omhoog brengen. Dit kun je ook doen door een andere naam aan de online cursus te geven of extra waarde toe te voegen. Of het de juiste techniek is blijkt meestal pas een hele tijd later. 

Ik hoop met dit artikel de verwarring over de prijs van je online cursus weg te hebben genomen. Heb je meer richting nodig?

De formule die je graag wilt hebben

Zoals voor alles in de wereld is er ook voor het bepalen van de prijs van je online cursus een formule. Een formule die ik graag met je deel in ruil voor je contact gegevens. Klik hier, vul je gegevens in en binnen 5 minuten heb je de formule in je inbox.

Warme groet, 

Onne

Meld je aan voor een 1:1 gesprek

Ontdek 3 manieren waarop je online programma het verschil maakt in je bedrijf

Ben jij die ambitieuze ondernemer? Ga 45 minuten met mij in gesprek over je plannen om je diensten online te gaan aanbieden.

 

Share This