fbpx
7 pilaren van online succes
Onne Kierkels

ONNE KIERKELS

De zeven pilaren van online succes

En hoe je deze in de praktijk toepast in je online onderneming 

Succesvol online ondernemen gaat niet over het nalopen van de laatst nieuwe trends op de social media kanalen. Het gaat niet over continu alle creativiteit uit jezelf wringen totdat je jezelf en opgedroogde vaatdoek voelt. Het gaat niet over lange nachten werken en jezelf regelmatig voor de koelkast vinden met een ongezonde snack in je handen die je vervolgens opeet boven je toetsenbord. 

Maar waar gaat succesvol online ondernemen dan wel over? Na zeven jaar online ondernemen, twee eigen bedrijven, twee groeiende partnerships en vele online klanten kan ik je dat geheim vertellen. Het gaat over goed voor jezelf zorgen en goed voor de ander zorgen. Over doorzetten, geloven, kunnen, overzicht, doelen, grenzen, effectiviteit en flexibiliteit. En bovenal over positieve energie. Hoe je dat in de praktijk brengt vertel ik je in dit artikel. Ik noem het de zeven pilaren van online succes. Het is gebaseerd op mijn eigen ervaringen (met hoogte- en dieptepunten), klanten ervaringen, leerervaringen, mijn visie, keuzes, tegenslagen en successen. Pas deze tips toe in de praktijk en zie hoe jouw online onderneming opgetild wordt door deze pilaren! 

Pilaar 1 Geef nooit op

Elk succesverhaal over online ondernemen gaat over uithoudingsvermogen in het licht van ontberingen en ontmoediging. Online ondernemen en het gebruik maken van online tools zorgt er niet voor dat je niet hard hoeft te werken. Online tools zijn gewoon tools die je helpen je werk uit te voeren. Een ondernemer moet nog steeds al zijn passie en energie van het voorheen live werken inzetten om de klus online te klaren. Er zullen tegenslagen en teleurstellingen komen. Maar als je op koers blijft dan zal je ook online slagen.

Pilaar 2 Zoek een mentor

Elke succesvolle online ondernemer zal beamen dat je een mentor nodig hebt. Regelmatig overleg met iemand die de ervaring en de vaardigheden heeft om je verder te brengen dan je tot nu toe bent gekomen en voor ogen had. Wacht niet totdat jij er klaar voor bent, totdat je vastloopt of totdat je het geld ervoor hebt om hem of haar in te huren. Durf succesvolle online ondernemers te vragen om je mentor te zijn. En blijf zoeken totdat je de juiste persoon hebt gevonden. Dit zou het eerste hoofdstuk moeten zijn van je online succesverhaal. 

Pilaar 3 Maak gebruik van systemen

Elke dag komen er nieuwe online tools bij die jou het leven makkelijker zouden moeten maken. Gebruik alleen de gevestigde tools die al langer beschikbaar zijn. Zij hebben meestal de beste diensten, een helpdesk die betrokken is en snel reageert, fijne gebruikerservaring en betrouwbare recensies. Probeer niet zelf het wiel uit te vinden want daardoor loop je al snel achterstand op een saboteer je je eigen succes. Natuurlijk zijn er altijd een paar tools die net dat ietsiepietsie meer brengen, net dat ding wat jij nodig hebt waardoor het nog wat makkelijker gaat. Deze tools kan je gebruiken, mits ze niet afwijken van je basis strategie die jij samen met je mentor hebt uitgezet. Volg de strategie die jouw mentor je aanreikt. Ga de strijd met je mentor niet aan, twijfel niet aan zijn of haar richting. Wees coachbaar. Gebruik het systeem van je mentor en wordt er heel goed in. Op een dag ben je succesvol en heb jezelf genoeg ervaring om je eigen unieke benadering van online ondernemen te gebruiken. Dan ben jij die leider, die mentor kan worden. Zoals het Engelse gezegde gaat ‘you must learn to follow before you can lead’ oftewel ‘je moet eerst leren volgen voordat je kan leiden’.

Pilaar 4 Vertel je verhaal

Iemand die iets wil verkopen moet een verhaal vertellen. En in de meeste gevallen gaan startende online ondernemers er vanuit dat ze over hun diensten moeten praten. Of men gaat het oneindig hebben over het gebruik en de onderdelen van hun dienst. Minder mensen praten over de problemen van hun klanten of over de voordelen van hun producten of diensten. Maar mensen die succesvol verkopen vertellen een ander verhaal. Ze praten over henzelf maar het gaat niet om henzelf. Het doel is de ander te onderwijzen, informeren en te laten begrijpen wat ze willen vertellen. Ze praten over zichzelf, over hun leven, hun doelen, hun dromen en hun ambities. Ze vertellen een persoonlijk verhaal dat de mensen die willen luisteren inspireert om hetzelfde pad te lopen als zij hebben gedaan. 

Je verhaal hoeft niet speciaal te zijn. Het gaat erom dat je de waarheid vertelt. Op je eigen manier en in herkenbare woorden voor je potentiële klant. En naarmate je succesvoller wordt pas je je verhaal ook aan zodat het nog beter werkt. 

Pilaar 5 Houd het simpel

De sleutel van online ondernemen is herhaling. Jouw resultaten met je product of dienst moeten andere mensen ook goed kunnen bereiken. 

Hoe moeilijker jouw werkwijze lijkt, hoe minder mensen zich ertoe aangetrokken voelen. Ze willen dan niet hetzelfde doen als jij. Door een werkwijze te hanteren die overzichtelijk en behapbaar is maak je het je potentiële klant eenvoudig. Creëer op basis van je kennis en ervaringen een methode die mensen snel begrijpen en waarvan ze de indruk hebben dat ze het kunnen herhalen. Breng je klant zelfs zo dicht mogelijk bij het gevoel dat men het resultaat ook zelf wel zou kunnen bereiken, maar toch net niet. Jij zorgt altijd voor de urgentie dat ze jou nodig hebben om hun probleem op te lossen. 

Pilaar 6 Werk alleen met toppers

Weet wat jij belangrijk vindt in je leven en in je bedrijf. Waar liggen jouw waarden? Waar doe jij het allemaal voor? Wat geeft jou die kick? Als je dit weet weet je ook met wie je niet wilt werken. Je wilt niet werken met mensen die niet op hetzelfde energetische niveau werken. Werk alleen maar met de mensen waar jij energie van krijgt, zodat je deze weer terug kan geven in het werk met hen. Weet wat de kenmerken van deze mensen zijn. Weet wie deze toppers zijn. Blijf zoeken totdat je ze vindt, sta open om ze te verwelkomen. En help ze dan veel beter verder dan ze aanvankelijk dachten dat je ze zou helpen. Je klanten worden dan zo blij met je, dat ze ambassadeurs worden voor jouw business. Dat is de allerbeste marketing. Het bewijs dat men met jou moet werken. 

Pilaar 7 Verbind je diep met je klanten

Zoals jij als online ondernemen vertrouwd op een mentor, vertrouwen jouw klanten op jou als mentor. Hoe meer educatie en ondersteuning jij ze biedt, hoe betere resultaten ze behalen. Laat leiderschap zien, wat ook betekent dat je soms bewust geen stap moet zetten en zal wachten tot je klant die belangrijke stap zet. Geef je klanten de beste klantervaring die ze ooit hebben ervaren. Leer je klanten de lessen die jij ook geleerd hebt van je mentor.  

Graag geef ik je nog een paar aanvullende tips om voor te leven: 

  • Leer VAN, MET en AAN elkaar
  • Durf JA tegen jezelf te zeggen en NEE tegen de ander. 
  • Geef veel en sta open om te ontvangen/ Laat dit in balans zijn. 
  • Kies!

Deze zeven pilaren zien er misschien voor de hand liggend en makkelijk uit en dat zijn ze ook. Hoe beter jij deze pijlers snapt, voelt en voor leeft hoe beter je resultaten zullen zijn. Hoe meer succes jij gaat ervaren. 

Kan jij je vinden in dit artikel en ben je klaar om de stap naar online ondernemen te maken dan ben ik graag je mentor die je de systemen biedt die je nodig hebt. Bekijk hiervoor https://onlinecuruswebsites.nl

Warme groet, 

De pilot van je online cursus

Blogs

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis online cursus afvinklijst

Voor ondernemers die grip en structuur nodig hebben tijdens het maken en verkopen van hun online programma

Share This