Hoe bepaal je de titel van je online cursus
De titel van je online cursus is het eerste wat je potentiële klant ziet van je online cursus. De titel mag dus interessant zijn en een goede beschrijving hebben. Met een goede titel kan jij je merk neerzetten en je onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Mensen willen zich aangetrokken voelen door de titel alvorens ze meer willen weten over de online cursus. Ze willen weten welk probleem wordt opgelost en welk resultaat de online cursus beloofd.
Het maken van de titel van je online cursus gaat in twee stappen:
- Stap 1 De doelgroep, een probleem, een resultaat
- Stap 2 De formule om de titel te maken
Stap 1 De doelgroep, een probleem, een resultaat
De online cursus doelgroep
Er zijn twee doelgroep beschrijvingen die je tegenkomt tijdens het online cursus proces.
- De marketing doelgroep die betaald voor de cursus
- De online cursus doelgroep die de cursus volgt
De mensen in de marketing doelgroep worden klant als deze bereid en de mogelijkheden hebben om te betalen voor je online cursus. De mensen die gebruik maken van de online cursus zijn niet altijd de mensen die betalen. Ouders kunnen een online cursus voor hun kinderen kopen. Leidinggevende kunnen een online cursus voor hun medewerkers kopen.
We zoeken een online cursus doelgroep die geïnteresseerd is in de eindresultaten die jij aanbiedt. Dit is een vraag gerichte werkwijze en geeft veel meer garantie voor ondernemerssucces.
Het kan zijn dat jij al in contact staat met een doelgroep die geinteresseerd is in de eindresultaten die jij graag aanbiedt. Dan is dit een online cursus doelgroep die makkelijk te bereiken is. Heb jij bijvoorbeeld een goed lopend blog, heb jij een bepaalde doelgroep in je mailinglijst, heb je een speciale pagina op facebook of misschien heb je wel toegang tot een unieke doelgroep. De startvraag is: Met welke doelgroepen sta jij in contact? Maak een lijst met online cursus doelgroepen.
Probleem
Nu gaan we alle problemen van je doelgroep opschrijven. Jij gaat je klanten helpen om een probleem te overwinnen, zodat deze zijn of haar leven kan verrijken/verbeteren. Schrijf alle problemen van je klanten op.
Resultaat
Het resultaat is het verlangen dat mensen hebben. Een verlangen kan zijn: het maken van een eigen website of het hebben van een energieke relatie met je partner, of super goed worden in een bepaalde schildertechniek. Schrijf alle resultaten op van je klanten
Samenvoegen
Nu hebben we de doelgroep, de problemen en de resultaten gevonden. Ga nu alle drie de lijstjes nog eens door en zet er nummertje voor. Voorbeeld: Nummer 1 zou de doelgroep moeten zijn waar je het liefst mee werkt. Nummer 5 de minst aantrekkelijke doelgroep. Deze lijstjes gaan we combineren tot een vloeiende zin.
Ik maak een online cursus voor …..(doelgroep)…..die ……(probleem)…………….hebben, maar die ……..(eindresultaat) willen bereiken.
Voor mij ziet deze zin er als volgt uit:
“Ik maak een online cursus voor ondernemers die zelf geen zin en tijd hebben om zich te verdiepen in de techniek, maar wel een eigen online cursus willen hebben om geld te verdienen en meer mensen verder te helpen.
Stap 2 De formule om de titel te maken
Belangrijke aandachtspunten bij het formuleren van de titel van je online cursus:
- De titel verteld over een praktisch, specifiek en tastbaar resultaat
- De titel beperkt zich tot 1 concept of idee
- De titel bevat GEEN vakjargon
- De titel beantwoordt de vraag: “Waarom meedoen?”
- De titel is zo sterk dat hij door weerstanden heen breekt
- De titel spreekt aan op het overleven van mensen (basisbehoeften van geld, gezondheid en relatie)
- De titel geeft energie en hoop
Een lange titel
Een hele lange titel is prima. Wees dus concreet en specifiek. Verwerk de doelgroep in je titel. Gebruik geen creatieve of symbolische titels
Een resultaat gerichte titel
Een titel met daarin een belofte laat zien dat je potentiële klanten een kans hebben om hun gewenst resultaat te bereiken. Een voorbeeld daarvan is “ Meer energie, met weinig moeite in 30 Dagen”.
Een transformatie titel
Een titel met een werkwoord is goed als je klanten een transformatie doormaken in je online cursus. Een voorbeeld daarvan is “In 3 stappen minder werken, meer verdienen en meer vrijetijd.
Een cijfer titel
Een titel met een cijfer in cijfers, niet in woorden (7 in plaats van zeven) geeft mensen de indruk dat ze iets nog niet weten. Dit roept nieuwsgierigheid, schaarste en autoriteit op. Mensen willen niet onthouden worden van dat wat jij wel weet. Een voorbeeld daarvan is “25 x Over de liefde – Leer jezelf en belangrijke anderen liefhebben”
Een acroniem titel
Een acroniem is handig om te gebruiken als je kort en pakkend wilt zijn. Een acroniem kan ook geintegreerd zijn in het programma dat je gaat maken. Een voorbeeld is “SAMEN door de wanhoop heen”. SAMEN staat hier echt voor ‘samen met de ander’ maar ook voor de methodiek die wordt gehanteerd van vijf stappen namelijk: Stilstaan Amputeren Meeleven Evalueren Nieuwe kans.
De essentie titel
De essentie van je online cursus verwerken in de titel is ook een effectieve manier. Een voorbeeld daarvan is “De mindset van succes”.
De iets doen titel
Een titel waarin je beschrijft wat iemand moet doen om zijn resultaat te behalen. Voorbeelden daarvan zijn “Denk en wordt rijk” (herken je de boektitel Think and Grow Rich?) of Vrouwen die veel lachen worden blije partners.
De hoe titel
Een titel waarmee je mensen uitdaagt met hun vaak allerbelangrijkste vraag begint met het woord ‘Hoe’. Een voorbeeld daarvan is “Hoe bak jij oma’s heerlijke appeltaarten in je buitenoven?”
Heb je na deze formules nog meer inspiratie nodig?
Een titel van een bestsellerboek kan inspiratie geven voor een goede online cursus titel. Hieronder vind je wat voorbeelden.
- De vier pijlers: een praktische gids voor persoonlijk succes
- Hoe niet uit te stellen: ontdek de technieken die je zullen helpen je werklast effectief te verdelen
- De 7 gewoonten van zeer succesvolle mensen (herken je het boek van Stephen Covey)
- De levensveranderende magie van het promoten van je cursussen
- De subtiele kunst van een evenwichtig leven leiden
- Passie en doorzettingsvermogen
- De officiële marketingstudiegids
- Hoe vertrouwen op te bouwen en mensen te beïnvloeden (fantastisch boek van Dale Carnegie)
Je hebt nu een hele boel verschillende manier gelezen om je online cursus titel te maken. Nu is het jouw beurt om de titel van je online cursus te bedenken.
Creatieve Groet,
Onne
0 reacties