fbpx

Hoe bepaal je de titel van je online cursus?

Hoe bepaal je de titel van je online cursus 

Een goede online cursus titel is super belangrijk want dit is het eerste wat je potentiële klant ziet van je online cursus. De titel mag dus interessant zijn en een goede beschrijving hebbenMet een goede titel kan jij je merk neerzetten en je onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Door je te onderscheiden trek jij die mensen aan die zich aangesproken voelen op jouw boodschap. Mensen willen zich al aangetrokken voelen door de titel alvorens ze meer willen weten over de online cursus. De prospect heeft informatie nodig voordat deze zich gaat verdiepen in de online cursus. Hij wil weten welk probleem wordt opgelost en welk resultaat hij heeft met het afronden van de online cursus.  

Het maken van een titel gaat in twee stappen.

  • Stap 1 De doelgroep met een probleem en een resultaat 
  • Stap 2 De formule om de titel te maken

Stap 1 De doelgroep met een probleen en een resultaat

De online cursus doelgroep

Er zijn twee doelgroep beschrijvingen die je tegenkomt tijdens het online cursus proces. 

  1. de marketing doelgroep
  2. de online cursus doelgroep

Dit kunnen dezelfde doelgroepen zijn. Maar ik zal het verschil toch toelichten voor als dit niet zo is. De mensen in de marketing doelgroep worden klant als deze bereid zijn te betalen en de mogelijkheden hebben om te betalen voor dat wat jij bied. 

De mensen die gebruik maken van de online cursus zijn niet altijd de mensen die betalen. Ouders kunnen een online cursus voor hun kinderen kopen. De kinderen willen wel een cursus volgen die inhoudelijk gemaakt is voor hen. Leidinggevende kunnen een online cursus voor hun medewerkers kopen. De medewerkers willen wel een cursus volgen die inhoudelijk gemaakt is voor hen. 

Nu dit helder is kunnen we de doelgroep bepalen voor de online cursus titel. Dit is de doelgroep waar de online cursus inhoudelijk voor is gemaakt. 

Er zijn twee invalshoeken bij het bepalen van de online cursus doelgroep: 

  1. We zoeken een online cursus doelgroep die jij, als online instructeur, wilt bereiken. 

Dit is een aanbod gerichte werkwijze en geen garantie voor ondernemerssucces. Je kijkt zo niet of er vraag is naar je onderwerp. Je gaat ervanuit dat wat jij bied interessant is en dat mensen kopen. De kans is groot dat je veel tijd, geld en energie verliest. 

  1. We zoeken een online cursus doelgroep die geïnteresseerd is in de eindresultaten die jij graag aanbiedt. 

Dit is een vraag gerichte werkwijze en geeft veel meer garantie voor ondernemerssucces.

Het kan zijn dat jij al in contact staat met een doelgroep die geinteresseerd is in de eindresultaten die jij graag aanbiedt. Dan is dit een online cursus doelgroep die makkelijk te bereiken is. Heb jij bijvoorbeeld een goed lopend blog, heb jij een bepaalde doelgroep in je mailinglijst, heb je een speciale pagina op facebook of misschien heb je wel toegang tot een unieke doelgroep.  De startvraag is: Met welke doelgroepen sta jij in contact? 

Maak een lijst met online cursus doelgroepen.

  • ….
  • …..
  • ….

Probleem

Nu je de doelgroep hebt bepaald gaan we alle problemen van je doelgroep opschrijven. Dit zijn problemen waar jij bij kunt helpen om ze op te lossen. Jij gaat je klanten helpen om dit probleem te overwinnen, zodat deze zijn of haar leven kan verrijken/verbeteren of hoe je dit ook wilt noemen.  Schrijf alle problemen van je klanten op. 

  • ….
  • …..
  • ….

Resultaat

Het resultaat is het verlangen dat mensen hebben. Een verlangen kan zijn: het maken van een eigen website of het hebben van een energieke relatie met je partner, of super goed worden in een bepaalde schildertechniek. Het komt erop neer dat je gaat bedenken wat je doelgroep wilt bereiken als ze de online cursus hebben afgerond. Jij geeft ze volgens jouw unieke werkwijze of methodiek wat ze willen. 

Schrijf alle resultaten op die je jouw klanten wil laten bereiken met jouw online cursus. 

  • ….
  • …..
  • ….

Samenvoegen

Nu hebben we de doelgroep, het probleem en de resultaten gevonden. Ga nu alle drie de lijstjes nog eens door en zet er nummertje voor. Nummers starten bij 1 en eindigt bij het laatste nummer, bijvoorbeeld 5. Nummer 1 zou de doelgroep moeten zijn waar je de meeste passie in hebt. 

Doe dit ook voor de doelgroep waar je het liefst mee werkt of waarmee je het meest waarschijnlijk betalende klanten uit kan halen. Als laatste doe dit ook voor het lijstje met het resultaat. 

Je hebt dan drie lijstjes met prioriteiten. Deze lijstjes gaan we combineren tot een vloeiende zin.

Ik maak een online cursus voor …..(doelgroep)…..die ……(probleem)…………….hebben, maar die ……..(eindresultaat) willen bereiken. 

Voor mij ziet deze zin er als volgt uit:

Ik maak een online cursus voor ondernemers die zelf geen zin en tijd hebben om zich te verdiepen in de techniek, maar wel een eigen online cursus willen hebben om geld te verdienen en meer mensen verder te helpen. 

Stap 2 De formule om de titel te maken

Belangrijke aandachtspunten bij het formuleren van de titel van je online cursus:

  • De titel verteld over een praktisch, specifiek en tastbaar resultaat 
  • De titel beperkt zich tot 1 concept of idee 
  • De titel bevat GEEN vakjargon 
  • De titel beantwoordt de vraag: “waarom meedoen?” 
  • De titel is zo sterk dat hij door weerstanden heen breekt 
  • De titel spreekt aan op het overleven van mensen (basisbehoeften van geld, gezondheid en relatie) 
  • De titel geeft energie en hoop

Een lange titel

Een hele lange titel is prima maar gebruik geen creatieve gevatte symbolische nietszeggende wazige titel 😉 Probeer dus geen “grappige woordspelingen” te maken of het heel “mooi” te zeggen. Daar voelen mensen geen connectie mee. Wees dus concreet en specifiek. En als het even kan verwerk je de doelgroep in je titel. 

Een resultaat gerichte titel

Een titel met daarin een belofte laat zien dat je potentiële klanten een kans hebben om hun gewenst resultaat te bereiken. Een voorbeeld daarvan is “ Meer energie, met weinig moeite in 30 Dagen”. 

Een transformatie titel

Een titel met een werkwoord is goed als je klanten een transformatie doormaken in je online cursus. Een voorbeeld daarvan is “In 3 stappen minder werken, meer verdienen en meer vrijetijd. 

Een cijfer titel 

Een titel met een cijfer in cijfers, niet in woorden (7 in plaats van zeven) geeft mensen de indruk dat ze iets nog niet weten. Ze krijgen de indruk dat jij meer weet dan zij en willen dat ook weten. En ze willen niet onthouden worden van datgene dat jij wel weet. Dit roept dus nieuwsgierigheid, schaarste en autoriteit op.  Een voorbeeld daarvan is “25 x Over de liefde – Leer jezelf en belangrijke anderen liefhebben”

Een acroniem titel

Een acroniem is handig om te gebruiken als je kort en pakkend wilt zijn. Een voorbeeld is “SAMEN door de wanhoop heen”. SAMEN staat hier echt voor ‘samen met de ander’ maar ook voor de methodiek die wordt gehanteerd van vijf stappen namelijk: Stilstaan Amputeren Meeleven Evalueren Nieuwe kans. Een acroniem is dus geintegreerd in het programma dat je gaat maken. 

De essentie titel

De essentie van je online cursus verwerken in de titel is ook een effectieve manier. Een voorbeeld daarvan is “De mindset van succes”.

De iets doen titel

Een titel waarin je beschrijft wat iemand moet doen om zijn resultaat te behalen kan zijn “Denk en wordt rijk” (herken je de boektitel Think and Grow Rich?) of Vrouwen die veel lachen worden blije partners.

De hoe titel

Een titel waarmee je mensen uitdaagt met hun vaak allerbelangrijkste vraag begint met het woord ‘Hoe’. Een voorbeeld daarvan is “Hoe bak jij oma’s heerlijke appeltaarten in je buitenoven?”

Heb je na deze formules nog meer inspiratie nodig?

Een titel van een bestsellerboek kan inspiratie geven voor een goede online cursus titel. Hieronder vind je wat voorbeelden. 

  • De vier pijlers: een praktische gids voor persoonlijk succes
  • Hoe niet uit te stellen: ontdek de technieken die je zullen helpen je werklast effectief te verdelen
  • De 7 gewoonten van zeer succesvolle mensen (herken je het boek van Stephen Covey)
  • De levensveranderende magie van het promoten van je cursussen
  • De subtiele kunst van een evenwichtig leven leiden
  • Passie en doorzettingsvermogen
  • De officiële marketingstudiegids
  • Hoe vertrouwen op te bouwen en mensen te beïnvloeden (fantastisch boek van Dale Carnegie) 

Je hebt nu een hele boel verschillende manier gelezen om je online cursus titel te maken. Nu is het jouw beurt om de titel van je online cursus te bedenken. 

Creatieve Groet, 

Onne

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Soortgelijke artikelen

Share This