Als coach ben je gelimiteerd in wat je verdient. Ja, je kunt het uurloon verhogen, maar dan zitten er nog maar 40 uur in een werkweek. Zelfs al zou je meer uren kunnen werken en heb je verschillende opdrachtgevers, dan moet het logistiek allemaal haalbaar zijn.
Een coach is als een artiest die van hort naar her reist, van concert naar festival, maar dan zonder de royalty’s. Een coach ontvangt immers geen royalty’s, want er wordt geen muziek uitgebracht. Toch is er een manier om passieve inkomsten te genereren. Een coach kan namelijk online programma’s aanbieden. Elke coach zou zo moeten werken, want je vergroot niet alleen je bereik maar je hebt ook een enorm extra inkomsten potentieel.
In mijn functie bij Quebit ben ik verantwoordelijk voor het LinkedIn kanaal. Wij hebben inmiddels een sterke bedrijfspagina opgebouwd waar we regelmatig tips (online marketing en social) delen. Gezien wij deze tips gratis weg geven, bouwen we een sterk netwerk op. Het doel hiervan is de werving van nieuwe opdrachtgevers. Op regelmatige basis organiseert Quebit betaalde workshops en deze promoten wij via LinkedIn. De werkwijze waar wij voor hebben gekozen is eerst iets weggeven, om daarna uiteindelijk opdrachten door binnen te halen.
Hieronder de stappen die ondernomen zouden moeten worden om door middel van social selling via Linkedin een passief inkomen op te bouwen.
Stap 1: begin met content delen
Als coach ben je zelf je product en men kiest een coach voornamelijk op basis van de persoonlijke klik. Ga dus eerst vloggen en deel tips die makkelijk toepasbaar zijn, bij voorkeur op een bedrijfspagina. Om het (LinkedIn) algoritme te stimuleren is het wijs om filmpjes af te wisselen met andere vormen van content, dus teksten in combinatie met foto’s en tekst. Wanneer men jouw video’s al voorbij heeft zien komen en jouw tips al resultaat hebben opgeleverd, dan is het makkelijker om de volgende stap te maken.
Stap 2: maak online programma’s
Ontwikkel een online programma met jouw gouden eieren. Je beste tips, toepasbare strategieën en extra tips. Je kunt ze met codes laten downloaden via een website site of per mail verzenden. Biedt dit aan in abonnement-vorm en bijvoorbeeld in combinatie met helpdesk/telefonische ondersteuning.
Stap 3: richt een salesfunnel in
Wanneer de structuur staat en je goed zichtbaar bent op LinkedIn, zorg dan dat je een salesfunnel inricht. LinkedIn leent zich niet voor directe verkoop. Een post die te commercieel is wordt ook geremd en daarnaast reageert het publiek er ook minder goed op. Laat mensen daarom bijvoorbeeld in een comment van je post een aanvraag doen en vraag dan in een PB om een e-mailadres. Laat de sales bij voorkeur buiten het platform plaatsvinden.
Met vriendelijke groet,
Sander Kuiper
Sales Manager
www.quebit.nl
+31611767663
sander@quebit.nl
0 reacties