fbpx

Jij, als ondernemer, wilt een website of hebt een website. Deze website zou een doel moeten hebben. Dit doel kan zijn dat je wilt dat je websitebezoekers hun gegevens achterlaten of zelfs iets kopen op jouw website. Dit doel wordt bereikt, mits je met het inrichten van je website de ‘regels van het ontwerpen’ hanteert. Een effectief ontwerp is in staat de aandacht van de bezoeker te pakken en om te zetten in een actie richting het doel van de website.

Ik zal vijf van deze regels uitleggen, zodat je ze herkent en er zelf mee aan de slag kunt op jouw website.

  1. Maak gebruik van pijlen of gekleurde lijnen op je website om het belangrijkste uit te lichten.
  2. Maak gebruik van veel contrast en kleur om de aandacht te trekken
  3. Maak gebruik van witruimtes. Dit zijn LEGE stukken pagina die de aandacht trekken. Ze zorgen ervoor dat de pagina makkelijk te lezen is en roepen een natuurlijke reactie op, ‘Hé, waarom is dat ding het enige ding op dat stukje van de pagina? Het zal wel belangrijk zijn!’
  4. Zet de overlaptechniek in. Dit zijn icoontjes die er uit zien alsof er een sticker op is geplakt. Daardoor wordt het belangrijk en trekt het de aandacht. Kijk maar eens op je smartphone. Als je een nieuw bericht heb gekregen, zie je extra icoontjes staan boven op je app icoon. Dit principe wordt ook veel gebruikt in combinatie met prijsaanduidingen. Trek maar eens een reclamefolder uit de papierbak, daar kom je er niet omheen.

5. Hoe groter iets is, hoe meer aandacht het trekt. De grootte van iets geeft vaak de dominantie aan. Geef je een artikel van een paar dezelfde artikelen een groter formaat, dan is de grootste automatisch de ‘belangrijkste’ of in ieder geval dát artikel dat de meeste aandacht trekt.

Dit zijn slechts vijf ontwerpregels van de vele die je zelf kunt gebruiken om de aandacht van je bezoekers te trekken, vast te houden en om te zetten in een actie. Zoals deze principes dus gelden voor een website, zo gelden ze natuurlijk ook voor drukwerk in al zijn vormen. Let maar eens op. Je zult vanaf nu door deze informatie anders kijken naar ontwerpen.

  • Wil je een website laten maken door OCW dan kan dat.
  • Wil je emailmarketing inzetten met behulp van OCW dan kan dat.
  • Wil je korte online training video’s laten maken door OCW dan kan dat.
  • Wil je coaching ontvangen van Onne dan kan dat, mits jij een ervaren ondernemer bent.

Herhaling zoals de vier zinnen hierboven is overigens ook een ontwerpregel 😉 Dit kan met tekst, met grafische elementen en met foto’s. Het ziet er soms vreemd uit, maar het blijft wel ‘hangen’.

Dankjewel dat je de tijd en moeite hebt genomen om mijn artikel helemaal te lezen. Ben je zelf een kennisondernemer die al langer onderneemt maar nu ook een online business met online trainingen wilt opbouwen dan bied ik jou als dank een GRATIS strategiegesprek aan waarin ik jou vier strategieën geef waarop online trainingen jouw business kunnen ondersteunen. Volg hiervoor deze LINK.

Creatieve groet,

Onne Kierkels

Share This