Dit artikel is geschikt voor jou als je je online cursus, je online training of een online programma klaar hebt. Je leert hier je online cursus lanceren via mail. Wil je leren hoe je een online cursus maakt kijk dan even hier en kom later terug naar dit artikel. Wil je concrete hulp kijk dan bij de ontzorgservice. Laten we verder gaan.
De eerste groep mensen heeft je pilot doorlopen, zij hebben goede resultaten behaald en jij hebt hun feedback verwerkt dan is het tijd om aan een groter publiek te lanceren. Je gaat nu een lancering doen via een goed voorbereiden mailcycles. Dit doe je met mails die een bepaalde opbouw hebben en die je verstuurd met je emailmarktingsoftware naar je mailinglijst.
Om je online training succesvol te lanceren doorloop je twee fases. De eerste fase richt zich op het laten groeien van je mailinglijst, zodat je in fase twee veel mensen kunt bereiken met je lancering.
Fase 1 – Onderwijs de doelgroep van je online cursus
Doel
- Het creëren van de vraag bij je doelgroep naar wat jij hen te leren hebt
- Mensen informeren over de kenmerken van je online cursus
- Het vergroten van de behoefte bij je doelgroep naar de voordelen die de online cursus gaat opleveren
- Het vergroten van vertrouwen in jou en je online cursus, door een hoge kwaliteit te bieden
Hoe
Deze eerste fase duurt ongeveer tussen de 7 en 14 dagen. In deze fase probeer je zoveel mogelijk mensen op je mailinglijst te krijgen. Dit doe je door een aantrekkelijke digitale optin te bieden. Deze optin is snel te consumeren en lost een probleem van je doelgroep op zonder dat jij daarvoor nodig bent.
Als de mensen op je lijst staan moet je deze lijst warm houden, vanaf het moment van aanmelden tot en met de lancering.
- Als Fase 1 tussen de 0 en 7 dagen duurt, stuur je 4 -mails
- Als Fase 1 tussen de 7 en 9 dagen duurt, stuur je 5 -mails
- Als Fase 1 tussen de 10 en 14 dagen duurt, stuur je 6 -mails
Wat te sturen?
Je gaat waardevolle content delen in de mails. Content die mensen ook tegen kunnen komen in je online cursus.
Dit kunnen zijn, linken naar:
- Artikelen
- Eerder opgenomen webinars
- Facebook Live uitzendingen
- Video’s
- Instagram quotes uit de cursus
- Case Studies
Fase 2: De online cursus lanceren
Doel
- Het verkopen van je online cursus, je online programma of een online training.
Hoe
Verkopen via een 8 dagen mail reeks
Hieronder vind je de exact mails die je nodig hebt om in 8 dagen je online cursus te lanceren en te verkopen. Ik heb de belangrijkste onderdelen op een rijtje gezet. Natuurlijk schrijf je de mails in jouw unieke stijl.
* Is je online cursus altijd beschikbaar voor aanschaf dan stopt de lancering bij dag 7.
DAG 1 – Online cursus teaser
Spreek uit in de email dat je binnenkort een aankondiging gaat doen
- Vertel wat je online cursus ongeveer zal inhouden
- Vertel dat je de leuke details later zult noemen
DAG 2 – Wat is de online cursus?
- Vertellen wat er in de online cursus zit
- Leg de verschillende modules en doelen die men gaat bereiken uit
- Bouw aan de waarde van je “bonus content”, dit is buiten de online cursus om
- Vertel ze dat je online cursus morgen beschikbaar komt om te kopen
Dag 3 – Beschikbaar
- Vertel dat je online cursus beschikbaar komt om te kopen
- Geef een link (zo kort mogelijke url) naar de verkooppagina
- Geef extra testimonials in de mail
- Gebruik restjes van de verkoop pagina
- Verwerk statistieken van eventueel eerder gewaardeerde artikelen van jou in de mail
- Vertel dat de online cursus “geopend is tot X dag”
DAG 4 – FAQ
- Beantwoord de logistieke vragen (bijvoorbeeld de dripping van de lessen)
- Geef duidelijk weer dat er een terugbetaling garantie beschikbaar is en wat de condities daarvan zijn
- Vertel hoe je de online cursus kan aanschaffen en hoe lang men toegang heeft
- Vertel wat er allemaal is inbegrepen bij de aanschaf
Dag 5 – Verrassingbonus
- Vertel ze dat je een verrassing voor ze hebt die niet op de verkoop pagina vermeld staat als ze NU kopen (Dit moet “bonus inhoud” of een korting of iets waardevol zijn)
Dag 6 – Dank & bewijs
- Bedank iedereen voor het lezen van je e-mails
- Geef testimonials in de mail waaruit blijkt dat men heel enthousiast over de online cursus is en het eindresultaat wat ze bereikt hebben
- Bouw aan je sociaal bewijs dat mensen hebben gekocht en blij zijn met de online cursus
DAG 7 – Logische argumenten + winkelwagen gaat dicht
- Vertel dat je online cursus zal gaan sluiten
- Bouw logisch argument op dat het zinvol is om nu te kopen. Denk aan je geloofwaardigheid.
- Geef een extra referentie dat de verrassing bonus ook heel goed is
DAG 8 – Meerdere mails
- E-mail 8 09:00: Winkel gaat sluiten
Vertel ze dat het vandaag de laatste dag is dat je de online cursus nog kunt aanschaffen
- E-mail 9 12:00: Winkel gaat sluiten
Herinner mensen er in de middag aan dat de winkelwagen gaat sluiten
- E-mail 10: 1 uur voordat de winkel sluit: Laatste kans
Geef aan dat dit de laatste snelle e-mail is.
Geef een overzicht van de online cursus
Geef nogmaals aan dat dit de laatste kans is om de online cursus te krijgen
Zoals ik al aangaf mail 7 tot en met 10 zal niet iedereen versturen. Dit omdat je er ook voor kan kiezen om de online cursus altijd beschikbaar te hebben. Dat vraagt natuurlijk wel een andere strategie om een aankoop urgent te maken.
Creatieve groet,
Onne
PS. Wees je er van bewust dat deze gedetailleerde informatie bijna nergens anders zo openbaar te vinden is. Doe er je voordeel mee en laat me zeker weten hoe het is gegaan.
0 reacties