fbpx

In dit ultieme lange artikel begeleid ik jou tijdens het online training maken voor je online onderneming. Dit zijn de stappen die je gaat doorlopen:

Stap 1 – De ondernemersdoelen
Stap 2 – De pilot
Stap 3 – De opzet
Stap 4 – Maak de inhoud
Stap 5 – De techniek
Stap 6 – Promotie en verkoop
Stap 7 – Evaluatie en aanpassen

Waar is je online cursus voor bedoeld?

Stel je eens voor dat je naast je live aanbod ook online diensten aanbiedt waar je trots op kunt zijn. Waar mensen echte resultaten mee behalen omdat ze de hele cursus doorlopen en niet voortijdig afhaken zonder resultaat. Stel je eens voor dat je niet meer voor elk onderdeel van je live programma fysiek aanwezig hoeft te zijn? Het zou toch super mooi zijn als mensen goed voorbereid naar je live events komen, zodat je direct met ze de diepte in kan? Dat is dus gewoon mogelijk! Maar daar moet je wel wat voor doen en beslissen. Een online cursus kun je aanbieden als leerproduct of als marketingproduct. In deze gids maken we een leerproduct: jouw online cursus. Beslis nu waar je online cursus voor bedoeld is:  

  1. de online cursus is een vervanging van mijn live sessies 
  2. de online cursus  is een aanvulling of naslagwerk op mijn live sessies
  3. de online cursus is een voorbereiding op mijn live sessies
  4. de online cursus is een los product, mensen kunnen er resultaten mee behalen zonder dat ze naar mijn live sessies komen

Welke middelen ga je gebruiken om je online cursus onder de aandacht te brengen van je doelgroep?

Het gaat hierbij om je eerste ideeën. Voorbeelden: Facebook-advertentie, email marketing, artikelen plaatsen, Facebook-live sessie, LinkedIn posts, Google advertentie.

  1. …..
  2. …..
  3. …..

Symptomen: Waar ligt mijn klant wakker van? 

Voorbeelden: te weinig inkomsten, geen kennis van techniek, geen vrije tijd, gedachten die niet kunnen stoppen, pijn in lijf door slechte zelfzorg

  1. ….
  2. ….

Oorzaken: Wat is er aan de hand met mijn klant, wat ik met mijn cursus kan verhelpen? 

Voorbeelden: slechte ervaringen, blijven uitstellen, continu in dezelfde valkuilen trappen, onvoldoende vaardigheden, onvoldoende kennis over onderwerp X, …

  1. ….
  2. ….

Resultaten: Wat gaat de online cursus opleveren voor mijn klant? 

Voorbeelden: Een gezonde leefstijl, met weinig moeite meer energie, een nieuwe vaardigheid, meer kennis over onderwerp X, … 

Je hebt nu al wat meer duidelijkheid gecreëerd over waar je online cursus voor bedoeld is. Dit is belangrijk om de inhoud straks goed af te stemmen op wat je klanten willen leren. Goed bezig!

Wat zijn de ondernemingsdoelen voor je online cursus?

Ondernemingsdoelen geven je een middel om je effectiviteit te meten na afloop van het proces. Het gaat hier dus over de doelen die jij hiermee als ondernemer wilt behalen, niet de doelen die je klanten gaan behalen. Probeer je doelen zoveel mogelijk zo te formuleren dat je ze in CIJFERS kunt meten. Dat maakt het makkelijker om straks je resultaten te toetsen. Schrijf op wat de resultaten zijn die je met je cursus, voor jouw onderneming wilt bereiken. 

Wat wil ik bereiken met mijn online cursus? 

  1. Ik wil mijn online cursus verkopen aan … klanten per maand/jaar
  2. Ik wil … nieuwe leads genereren per maand/jaar (door het verhogen van het aantal inschrijvers op mijn OnlineCursusBrieflijst kan ik ze later benaderen voor bijvoorbeeld een andere cursus of live dag)
  3. Ik wil een bepaald omzetdoel behalen per maand/jaar. En dat is €…
  4. Ik wil mijn expertpositie vergroten
  5. Enz.

Wat heb ik nodig om dat resultaat te bereiken?

  1.  … (aantal) klanten 
  2. Een online cursus 
  3. Een waardevolle gratis weggever waarmee potentiële klanten kunnen kennismaken met mij en met mijn dienst
  4. Email autoresponder software
  5. Een onlinecursuswebsites Alles-in-één platform
  6. Een betaalprovider zodat mijn klanten de cursus automatisch kunnen afrekenen, en dat ik automatisch krijg uitbetaald
  7. Meer kennis over …

Zo, nu heb je al concreet gemaakt welke resultaten je wilt bereiken. En de dingen die je ervoor nodig hebt. Misschien beschik je al over een aantal van de dingen die je nodig hebt en hoef je ze alleen maar aan te passen. Als je nog dingen mist, geen nood. Daar komen we later op terug. 

Wie ga je helpen met je online cursus?

Soms is het moeilijk om te bepalen wie die mensen zijn die je gaat helpen. En op welke markt deze mensen zich bevinden. Vroeger had je de vismarkt, de stoffenmarkt, de rommelmarkt. Nu doen we dit online. De meeste online onderneming richting zich op de volgende drie hoofdmarkten: gezondheid, rijkdom en relaties. Mijn eerste vraag is welke van deze drie markten valt jouw werk en dus straks je online cursus in?

Kies de markt

  1. Gezondheid
  2. Rijkdom
  3. Relaties

Nu gaan we een stapje dieper. In deze drie markten vind je submarkten. 

In de ‘Gezondheid’ markt heb je bijvoorbeeld: voeding, krachttraining, gewichtsverlies, nachtrust. 

In de ‘Rijkdom’ markt heb je bijvoorbeeld: financiën, vastgoed, schulden, verkoop. 

In de ‘Relatie’ markt heb je bijvoorbeeld: liefde, dating, trouwen, ouderschap.

In welke submarkt valt je online cursus in?

Als ik kijk naar mijn klanten dan ziet dat er zo uit.

  • Daniel –  Zit in de Gezondheidsmarkt – Genezen
  • Ferdinand – Zit in de Relatiemarkt – Stellen
  • Karin – zit in de Gezondheidsmarkt – Genezen
  • Thessa – zit in de Relatie markt – Trouwen
  • Hilde – zit in de Gezondheidsmarkt – Ouders
  • Katrien – zit in de Rijkdom markt – Vastgoed
  • Lydia – zit in de Relatiemarkt – Persoonlijke ontwikkeling
  • Josette – zit in de Rijkdom markt – Ondernemen
  • Ikzelf – zit in de Rijkdom markt – Ondernemen

De niche markt van je online cursus

Maar ….. een submarkt is een rode oceaan. En een rode oceaan is rood omdat er haaien in zwemmen die zich voeden aan de vele kleine visjes die erin zwemmen. In de submarkt is het moeilijk succes te behalen door de grote concurrentie en de eenheidsworsten. Wat je wilt is werken in een blauwe oceaan. Je eigen blauwe oceaan. Daarvoor is het nodig dat je in een niche gaat zitten. Niet in een nichemarkt waar al mensen in zitten, want die wordt al snel weer een rode oceaan. Je kiest een nichemarkt waarin jij onderscheidend bent. Je gaat dus kijken naar je submarkt en maakt daarin je eigen nichemarkt. Een frisse blauwe oceaan. Je gaat een nieuwe kans maken voor mensen, zodat zij graag in deze oceaan komen zwemmen. Zoals ik het nu uitleg zal het wel goed overkomen, maar in de praktijk je niche bepalen is iets lastiger. 

Als we weer even teruggaan naar het overzicht van mijn klanten gaan dan ziet een niche er nu zo uit.

  • Daniel –  Zit in de Gezondheidsmarkt – Genezen – Natuurlijk herstel > Daniel helpt chronisch zieke mensen op een natuurlijk manier hun lichaam te genezen.
  • Ferdinand – Zit in de Relatiemarkt – Stellen – Relatiecrisis > Ferdinand helpt stellen in een vertrouwenscrisis door de wanhoop heen.
  • Karin – zit in de Gezondheidsmarkt – Genezen – Ogen > Karin helpt brildragers weer goed te zien zonder bril
  • Thessa – zit in de Relatie markt – Trouwen – DYI trouwdag > Thessa helpt verloofde stellen om hun eigen trouwdag te plannen
  • Hilde – zit in de Gezondheidsmarkt – Ouders – Ontspannen slapen > Hilde helpt ouders hun kinderen ontspannen in slaap te laten vallen
  • Katrien – zit in de Rijkdom markt – Vastgoed – Internationale markt > Katrien helpt investeerder in vastgoed investeringskansen te vinden op de internationale markt
  • Lydia – zit in de Relatiemarkt – Persoonlijke ontwikkeling – Gevoelens > Lydia helpt individuen in verbinding te komen met hun gevoelens
  • Josette – zit in de Rijkdom markt – Ondernemen – Onderscheidende merkstrategie > Josette helpt startende ondernemers aan een onderscheidende merkstrategie
  • Ikzelf – zit in de Rijkdom markt – Ondernemen – Done-For-You > Ik help ondernemers aan een eigen succesvolle online cursus

Je moet dus een beetje creatief zijn om je eigen niche te vinden. Wat jij hebt aan te bieden moet dus anders zijn dan andere experts in jouw markt. Jij creëert hierdoor je eigen plekje. Je bent geen bedreiging. En als die andere experts doorhebben dat je met jouw plekje hen niet beconcurreert dan zullen ze je partner in plaats van concurrent worden. Als je de niche hebt gevonden heb je een van de sleutels naar het succes van je online cursus. 

Check de niche van je online cursus

Als je de markt hebt geïdentificeerd die je wilt gaan bedienen met je online cursus ga je een paar vragen stellen. Het is heel belangrijk dat je de juiste vragen aan de juiste mensen stelt. Dus je gaat de volgende vragen stellen aan mensen uit je submarkt!

  1. Zouden mensen in mijn submarkt enthousiast zijn over de nieuwe mogelijkheid die ik ze bied in mijn niche? En zouden ze actie ondernemen met dat wat ik ze bied in mijn niche?
  2. Ben jezelf super gepassioneerd over deze niche? Kan je op feestje over niets anders praten, zelfs als de ander er niets om geeft? 
  3. Zijn er mensen in je submarkt die net zo irrationeel gepassioneerd zijn over jouw onderwerp? Hoe kom je erachter of deze irrationeel gepassioneerde mensen bestaan? Zijn er online communities, zoals Facebook groepen, podcasts, YouTube channels over dit onderwerp? Heeft jouw submarkt een eigen taal gebruik? Zijn er speciale evenementen voor jouw submarkt? Zijn er andere experts in jouw submarkt?
  4. Zijn deze mensen bereid en hebben ze de mogelijkheid om geld te spenderen aan informatie over jouw onderwerp? 

De online cursus doelgroep

Er zijn twee doelgroep beschrijvingen die je tegenkomt tijdens het online cursus proces. 

  1. de marketing doelgroep
  2. de online cursus doelgroep

Dit kunnen dezelfde doelgroepen zijn. De mensen in de marketing doelgroep worden klant als deze bereid zijn te betalen en de mogelijkheden hebben om te betalen voor dat wat jij bied. De mensen die gebruik maken van de online cursus zijn niet altijd de mensen die betalen. Ouders kunnen een online cursus voor hun kinderen kopen. De kinderen willen wel een cursus volgen die inhoudelijk gemaakt is voor hen. Leidinggevende kunnen een online cursus voor hun medewerkers kopen. De medewerkers willen wel een cursus volgen die inhoudelijk gemaakt is voor hen. Nu dit helder is kunnen we de doelgroep bepalen voor de online cursus titel. Dit is de doelgroep waar de online cursus inhoudelijk voor is gemaakt. 

We zoeken een online cursus doelgroep die jij, als online instructeur, wilt bereiken. 

Dit is een aanbod gerichte werkwijze en geen garantie voor ondernemerssucces. Je kijkt zo niet of er vraag is naar je onderwerp. Je gaat ervanuit dat wat jij bied interessant is en dat mensen kopen. De kans is groot dat je veel tijd, geld en energie verliest. 

We zoeken een online cursus doelgroep die geïnteresseerd is in de eindresultaten die jij graag aanbiedt. 

Dit is een vraag gerichte werkwijze en geeft veel meer garantie voor ondernemerssucces. Het kan zijn dat jij al in contact staat met een doelgroep die geïnteresseerd is in de eindresultaten die jij graag bied. Dan is dit een online cursus doelgroep die makkelijk te bereiken is. Heb jij bijvoorbeeld een goed lopend blog, heb jij een bepaalde doelgroep in je emaillijst, heb je een speciale pagina op facebook of misschien heb je wel toegang tot een unieke doelgroep.  De startvraag is: Met welke doelgroepen sta jij in contact? 

Maak een lijst met online cursus doelgroepen. En kies je uiteindelijke doelgroep.

  1. ….
  2. …..
  3. ….

Schrijf nu eens wat positieve gedragskenmerken op van de mensen in de doelgroep die je hebt gekozen. 

  1. ….
  2. …..
  3. ….

Schrijf nu eens de tegenovergestelde van deze positieve gedragskenmerken op van de mensen in de doelgroep die je hebt gekozen. 

  1. ….
  2. …..
  3. ….

Maak nu een beschrijving van voor op de verkooppagina van de gekozen doelgroep. 

  1. Mijn online cursus is geschikt voor …
  2. Mijn online cursus is NIET geschikt voor …

Het interviewen van de ideale klanten uit je doelgroep 

WAARSCHUWING!! Veel ondernemers slaan deze stap over. Ze hebben er geen zin in, het kost teveel tijd of ze vinden het ongemakkelijk. Ze werken al jaren met hun klanten en hebben een eigen methode ontwikkeld op basis van de ervaring die ze hebben opgedaan. Dat is mooi en super waardevol. Maar…interviews zijn zeer waardevol dus neem toch de tijd voor deze stap en lees even verder. Je gaat de komende tijd het volgende doen: 

  1. Je ideale klant interviewen
  2. De outline (opzet) van je online cursus opschrijven
  3. Je doelgroep vragen of ze willen meedoen aan je pilot

Wees gerust, niet alles hoeft tegelijk 🙂 

Een pilot draaien van je online cursus.

Een voordeel van een pilot is dat het alertheid oproept bij je totale doelgroep. De mensen waarmee je in contact staat weten nu dat je met een nieuw product bezig bent. De pilot is dus onderdeel van je marketing. Daarnaast ga je met een pilot valideren of je klanten op het onderwerp van jouw cursus zitten te wachten of dat ze liever een ander urgenter probleem willen aanpakken. Je komt er achter of ze meer of minder stappen nodig hebben om bij het gewenste resultaat te komen dan jij aanvankelijk dacht. De valkuil van jaren ervaring is namelijk dat je de details van het proces minder overziet. En dat dingen die voor jou makkelijk, logisch en vanzelfsprekend lijken, dat voor je doelgroep niet altijd zijn.  In dit artikel lees je alles over het opzetten van een pilot. Ook vind je daar exact de vragen die je NIET en de vragen je WEL moet stellen. Dus… verzamel vandaag een tiental mensen uit je doelgroep (het liefst ideale klanten) die je mag interviewen. Leg contact met ze en vertel dat jij graag samen met hen een nieuw product wil gaan maken waarmee zij resultaten bereiken. Regel 1-op-1 gesprekken of maak er groepssessies van. Vraag ze of je ze mag bevragen over hun grootste uitdagingen en problemen op het gebied waarin jij uitblinkt. Schrijf alles op en filter het hoofdprobleem eruit. Dit is het onderwerp van je online cursus. 

Grootste uitdaging/grootste probleem van mijn doelgroep waarbij ik kan helpen

Persoon 1:

Persoon 2:

Persoon 3:

Persoon 4:

Persoon 5:

Persoon 6:

Persoon 7:

Persoon 8:

Persoon 9:

Persoon 10:

Schrijf in je werkdocument ook op waarom het probleem er is bij je doelgroep. Die informatie haal je ook uit de gesprekken. Leer over het probleem door de juiste vragen te stellen. Vraag door. Waarom is dit een probleem? Wat heeft je klant al gedaan om het op te lossen? Wat werkte, wat niet? Waarom niet? Wat mist je klant? Onthoudt jij weet hoe je dit hoofdprobleem kunt oplossen. Vraag juist daarom extra goed door 😉 maar los het nu nog niet voor ze op. In deze gesprekken geen advies geven, alleen vragen. Met behulp van de informatie uit je interviews bepaal je het probleem dat je oplost in je online cursus. Deze stap vraagt wat meer tijd. Maak het ook weer niet te groot. Bel gewoon wat mensen op en neem bijvoorbeeld de interviews telefonisch af om tijd te besparen. Deze gesprekken hoeven slechts 15 minuten te duren.

De outline van de online cursus maken

De outline is de structuur van de online cursus in hoofdlijnen. Die maak je op basis van de interviews die je hebt afgenomen bij je ideale klant. Beschrijf eerst alle onderdelen van je online cursus en bekijk dan hoeveel logische modules eruit komen. Hierdoor ontstaat er een inhoudsopgave die tot stand gekomen is op basis van jouw ervaring, de informatie die uit de interviews kwam en jouw methode van het probleem van je klanten oplossen. Je kunt hiervoor het volgende schema gebruiken. Knip en plak het weer in je werkdocument. Pas het gerust aan waar dat nodig is voor jouw cursus. Blijf op hoofdlijnen, het uitschrijven komt later. 

Module 1:     Introductie van de online cursus

                     …………………………………………………………..

…………………………………………………………..

Module 2:     Titel……..

Waar gaat deze module over? (Wat kan of weet je doelgroep na afloop?)

                     Les 1 ……………………………………………………

                     Les 2 ……………………………………………………

                     Les 3 ……………………………………………………

                     Conclusies ……………………………………………

Module 3:     Titel……..

Waar gaat deze module over?

                     Les 1 ……………………………………………………

                     Les 2 ……………………………………………………

                     Les 3 ……………………………………………………

                     Conclusies ……………………………………………

Module 4:     Titel……..

Waar gaat deze module over?

                     Les 1 ……………………………………………………

                     Les 2 ……………………………………………………

                     Les 3 ……………………………………………………

                     Conclusies ……………………………………………

Module 5:     Titel……..

Waar gaat deze module over?

                     Les 1 ……………………………………………………

                     Les 2 ……………………………………………………

                     Les 3 ……………………………………………………

                     Conclusies ……………………………………………

Als je de lessen aan het maken bent let dan goed op dat je alleen de hoofdonderwerpen in de cursus stopt die je klant echt nodig heeft. Dus niet alles over het onderwerp en niet zo veel dat ze overladen worden met informatie. Jij zal vast nog wel veel meer weten en kunnen dan je in deze online cursus zet, maar het gaat niet om jou of jouw niveau bij dit onderwerp. Het gaat alleen maar om je klant zo goed mogelijk bij het eindresultaat te brengen. Het is in ieder geval belangrijk om het zo simpel mogelijk te maken voor je klant. Dit doe je door hapklare stukjes aan te bieden. Je klant gaat dan stappen maken, goede ervaringen opdoen en blijft gemotiveerd tot het einde van de training. Na elk onderdeel hebben ze iets bereikt. Stel jezelf bij het maken van de outline van je online cursus regelmatig de vragen:

  • Moet ik dit echt allemaal gaan overbrengen in de online cursus? Of kan ik nog informatie schrappen? Blijf to-the-point.  
  • Is deze informatie praktisch toepasbaar voor mijn klant?

De outline terugkoppelen naar de klanten die je hebt geïnterviewd.

Je stuurt de klanten die je hebt geïnterviewd een mail en doet ze een aanbod om deel te nemen aan de pilot. Vervolgens stuur je een mail naar de rest van je lijst met de mededeling dat er nog een paar plekken vrij zijn. Wat zet je in ieder geval in die mail?

  • Dat je een pilot start voor een online cursus over het onderwerp  …
  • Voor welk niveau je online cursus geschikt is. (beginner, gemiddeld, specialist)
  • Wat is het startpunt voor je klanten? Waar staat je klant voor deelname aan de cursus? 
  • Wat de transformatie is die je klant heeft doorgemaakt aan het einde van de online cursus (dit is het grote eindresultaat)
  • Geef je klanten de outline zodat ze het startpunt en het eindresultaat zien en de stappen daar tussen. Wat gaan ze leren? 
  • Je aanbod. Welke investering moeten ze daarvoor doen? Zorg dat deze klanten ergens kunnen betalen 
  • Wat je van hen verwacht en wat zij van jou kunnen verwachten
  • Vertel wanneer de pilot start 
  • Vertel de investering in € van de pilot en vertel waar ze kunnen betalen

Geef deze pilotgroep het voordeel om goedkoper van jouw nieuwe dienst gebruik te kunnen maken (jouw cursus) omdat ze je verder helpen. Zij krijgen korting in ruil voor hun feedback. Deze pilot klanten zijn goud waard. Je kunt ze steeds bevragen en persoonlijk begeleiden met het behalen van hun resultaten tijdens de pilot. Dit zijn de mensen die straks praten over je producten. En die jou die super belangrijke testimonials geven. Succes met het verzamelen van je pilotgroep!

Het opschrijven van je visie 

Een visie inspireert en motiveert. Mensen volgen graag mensen die weten waar ze het over hebben en die een sterke motivatie hebben om te doen wat ze doen. Omgaan met mensen die ervaring hebben met het probleem waar ze tegenaan lopen geeft houvast en stimuleert hun zelfvertrouwen. Mensen verbinden zich ook graag aan andere mensen met dezelfde kijk op het leven. Vertel daarom vandaag je verhaal. Met dit verhaal in gedachten ga je straks starten met het uitschrijven van de inhoud van je online cursus. Schrijf op waarom je doet wat je doet. Waarom je je doelgroep wil helpen? 

De inhoud van je online cursus schrijven

Het is belangrijk om klanten betrokken te houden in elke stap van je online cursus. Dat helpt ze om de hele cursus te doorlopen. Mensen hebben immers motivatie nodig om iets te bereiken. Daarvoor is het nodig om te weten wat het gevoel is dat je jouw klanten wilt geven tijdens en aan het einde van elke stap. Dit is een mensgerichte benadering.

Elke stap heeft een doel nodig en een strategische methode om dit doel te bereiken. Een stap zonder doel werkt niet motiverend omdat je klant de bedoeling niet kent van de activiteit die hij moet gaan doen in deze stap. Zonder doel krijg je geen focus in je stap en dus krijgt de klant ook geen focus in zijn leerproces. Er zijn nog veel meer manieren om je klant te helpen met focussen maar voor nu focussen we ons op de doelen. Als je outline bijvoorbeeld 15 lessen heeft dan heb je dus ook 15 doelen nodig. Al deze kleine doelen vormen uiteindelijk samen het eindresultaat van je online cursus.

Hoe ga je les geven in je online cursus?

Er is geen goed of foute manier van lesgeven maar graag geef ik je opties over HOE je les kunt geven in je online cursus. Er zijn een aantal opties die ik hier opsom. 

  1. Ik geef stap-voor-stap instructies zodat mijn deelnemers deze enkel hoeven te volgen
  2. Ik geef geen richting en geef mijn deelnemers alleen maar het grotere overzicht over hoe ze hun probleem kunnen oplossen
  3. Ik laat graag zien wat voor opties mijn deelnemers hebben om hun probleem op te lossen en help ze in de cursus om hun eigen route hierin te vinden
  4. Ik geef mijn deelnemers alle concepten en principes maar ze zullen zelf hun weg moeten vinden om hun probleem op te lossen 

Kies zelf welke stijl bij jou past en hanteer die bij het inhoudelijk maken van je online cursus. 

Nummer 1 is makkelijk, vraagt weinig motivatie en tijd. Nummer 2 en 3 is een middenweg. Nummer 4 is moeilijk, vraagt veel motivatie en tijd. Hoogstwaarschijnlijk leert je deelnemer bij nummer 1 het minste en bij nummer 4 het meeste.

Ga nu starten met het schrijven van de cursus voor je klanten. Lees eerst mijn artikel over dit onderwerp. Dan kun je het onderstaande lijstje beter toepassen.

  • Beschrijf bij elke stap wat het doel is dat ze gaan bereiken
  • Beschrijf bij elke stap wat je klant tijdens en na deze stap zou moet voelen
  • Beschrijf bij elke stap wat de mindset is die je klant nodig heeft om de stap te doorlopen
  • Beschrijf bij elke stap wat je klant moet weten of kunnen (kennis en vaardigheden)
  • Beschrijf bij elke stap waarom je klant dit moet weten of kunnen
  • Beschrijf bij elke stap hoe je klant dit moet doen
  • Beschrijf bij elke stap wat de bronnen van informatie zijn die je klant nodig heeft
  • Beschrijf bij elke stap hoe je het bewijs zichtbaar krijgt dat je klant de stap heeft doorlopen

Ben je niet zo handig in het schrijven? Dan is dit een artikel met goede schrijftips. Deze stap is heel wat werk. Maar dan schiet het ook al lekker op. 🙂 Blok je agenda af en ga ervoor zitten. Weet je nog? Nu je online cursus maken is straks geld verdienen met weinig moeite. Keer op keer… 

De tools die je nodig hebt voor het maken van je online cursus

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, maar met de duurste apparatuur en software in huis heb je nog geen garanties voor kwaliteit. Gelukkig kun je goed aan de slag met een aantal dingen die je waarschijnlijk al in huis hebt. Het allerbelangrijkste is dat je weet hoe de apparatuur en software werkt. Ik zal je de vier belangrijkste tools geven. 

Een computer

Dit is je meest gebruikte tool. De computer moet van een goede kwaliteit zijn om zwaardere programma’s te kunnen draaien die je nodig hebt tijdens het editen van de filmpjes of tijdens het opnemen van je scherm. Je scherm moet minimaal HD (High Definition) kwaliteit zijn, dat zijn 1920 x 1080 pixels. Er is geen goede of slechte desktop, laptop of Tablet maar hij moet dus wel snel en krachtig genoeg zijn. 

Een camera

Je camera op je Smartphone of Iphone is geschikt om opnames te maken (tenzij je een model hebt dat sterk verouderd is). Die hebben de beste camera’s aan boord om minimaal HD opnames te maken. 

Een microfoon

Het is heel belangrijk dat je cursus goed geluid heeft. Er is niemand die naar een video gaat kijken met slecht geluid. Dit leidt af van de inhoud en op den duur irriteert het zelfs. Dus als je een testopname maakt, luister die dan af op je laptop en beoordeel de kwaliteit van het geluid. 

Software

We hebben nu de drie belangrijkste tools belicht, maar zonder software kom je nog niet ver. Het goede nieuws is dat deze programma’s vaak standaard op je computer staan. Je moet dan denken aan Windows Moviemaker, PowerPoint, Microsoft Word of Quicktime op de Mac. Wil je het professioneler aanpakken ga dan voor programma’s zoals: Adobe Premier Pro, Imovie, Photoshop of de vergelijkbare gratis variant GIMP. Deze kun je als proefversie uittesten of direct online kopen. Je kunt daar je afbeeldingen mee maken of je promomateriaal. Als je schermopnames wilt maken dan kun je gebruik maken van Camstudio (studio) of ScreenFlow. Bij Camtasia Studio en ScreenFlow vind je online instructies via hun websites. 

Verzamel nu alle apparatuur en software die je nodig hebt. Misschien heb je alle apparatuur en software al in huis, of overweeg je het aan te schaffen. 

Het maken van de inhoud van je online training  

Het is tijd om je video’s te maken, je audio, je pdf’s en al het materiaal dat je nodig hebt om de inhoud over te brengen in je online cursus. Het is leuk om verschillende multimedia middelen in één cursus te gebruiken, dat maakt het interessanter voor je klanten om het te volgen. En buiten het feit dat het leuk is is het ook nuttig. Dit omdat mensen verschillende voorkeuren van leren hebben. Als je gedetailleerde tips en tricks wilt hebben over video, audio, schrijven of ontwerpen kijk dan eens bij de linken van onderstaande onderwerpen. 

Ook dit is een stap die veel tijd in beslag neemt. Neem deze tijd.

Een LMS (Learning Management Systeem) online cursus platform

Om de online cursus bij je klanten of pilot deelnemers aan te leveren ga je technologie inzetten. Je hebt een LMS (Learning Management System) plugin nodig op een WordPress website. Ook heb je een shop nodig met een online betalingssysteem waarin je klanten kunnen afrekenen.  Je kunt zelf je eigen onlinecursuswebsite maken, als je daar tijd voor hebt en handig bent met de techniek. Of je bekijkt hier wat ik voor je kan betekenen. 

Om jou te helpen kiezen waar een LMS aan moet voldoen zijn er een aantal vragen die je jezelf moet stellen: 

  • Wil ik de online cursus in video aanbieden, live lessen aanbieden, direct feedback geven op het huiswerk van mijn klant? En heeft de LMS plugin de functies die ik daarvoor nodig heb?
  • Integreert mijn keuze met de andere plugins die ik gebruikt op mijn WordPress website of van plan ben te gaan gebruiken?
  • Hoeveel kost de LMS plugin? Is dit eenmalig of per jaar/maand?
  • Is het gemakkelijk om de structuur en lessen van mijn online cursus aan te passen?
  • Helpt de LMS plugin met taken buiten het managen van mijn online cursus, zoals marketing, verkoop of statistieken? Of zal ik andere tools voor deze taken moeten opzetten en integreren?
  • Biedt de aanbieder van de LMS een helpdesk, voor als ik vastloop?
  • Kan ik zien wat elke klant heeft doorlopen?

Voor mij moet een LMS altijd een ondersteunende, veilige en gebruiksvriendelijke omgeving bieden voor mijn klanten. En een soepele vrij-van-afleidingen leerervaring bieden aan mijn klanten. Dat zijn mijn belangrijkste criteria. Het gaat erom dat jij en je klanten blij zijn met jouw keuze!

Wat kan ik je bieden?

In de praktijk merk ik dat veel professionals die een online cursus maken het lastig vinden om hun cursus online te plaatsen. Of moeite hebben bij het beantwoorden van bovenstaande vragen. Het maken van de cursusinhoud is geen probleem, dat is immers hun vakgebied. Maar de techniek die er bij deze stap komt kijken is andere koek. Dat besteden ze liever uit. Daarom heeft OCW speciaal voor deze ondernemers een alles-in-één platform ontwikkeld. In je eigen platform kun je je online cursus beschermd aanbieden en (eventueel samen met andere producten) verkopen in je online shop. Daarnaast kun je via je eigen platform ook nog de tickets verkopen en beheren voor je LIVE activiteiten, zoals workshops en trainingen. Het platform is te stylen in je eigen huisstijl en werkt op basis van WordPress. Daarnaast is het platform uit te breiden tot volledige bedrijfswebsite en te koppelen met alle programma’s die je maar nodig hebt voor je online onderneming. En het mooie is nog dat je niet in een keer een totale wenste hoeft aan te schaffen maar dit maandelijks kunt opdelen een ook nog een samenwerking met mij hebt.

In de vorige OnlineCursusBrief heb ik je vertelt hoe je jouw cursus online kunt zetten. Hopelijk heb je een mooie oplossing gevonden die jou in de gelegenheid stelt om na deze online cursus nog meer cursussen aan te bieden. 

Mocht je nog geen oplossing hebben gevonden dan kan ik je op kort termijn verder helpen met het OCW platform. Het voordeel van dit platform is dat jij je niet meer bezig hoeft te houden met de techniek. Dat doen wij voor je. Je hebt de mogelijkheid om SAMEN met ons je platform te vullen en beheren. Wij doen ‘the heavy lifting’ door de online cursus in het platform te zetten, de huisstijl te integreren en de linken te leggen met andere benodigde programma’s. Maar dat is nog niet alles. We kunnen je ook helpen met de commerciële activiteiten die nodig zijn om je online cursus te verkopen. Dat doen we met e-marketing en advertenties.

Verder met de pilot

Stuur die welkom mail

De komende tijd ga je samen met je deelnemers de pilot doorlopen. Je deelnemers hebben als het goed is al betaald. Dus de eerste stap is de deelnemers van je pilot welkom mail sturen met benodigde gegevens. Dat wil zeggen hun gebruikersnaam en wachtwoord, de inloglink en de startdatum.  

Bevragen tijdens de pilot

Bepaal op welk moment in de pilot je de deelnemers wilt bevragen. Dit kan na het doorlopen van elke module zijn. Of misschien wel aan het begin, midden en einde van de online cursus. Neem deze taak zeer serieus want je werkt met de mensen die jouw online cursus gaan beoordelen (en verbeteren met hun feedback). Dit zijn de mensen die straks praten over je producten. En die jou aan het einde van de online cursus die super belangrijke testimonials voor op je verkooppagina gaan geven. In het artikel – De pilot van je online cursus lees je hoe je in 10 stappen een succesvolle pilot neerzet. 

Hoe loopt de pilot?

Zijn je deelnemers blij met de content die je gemaakt hebt? Heb je ze gedurende het volgen van de online cursus bevraagd? Ik geef je de vijf vragen waarmee jij super overtuigende testimonials verzameld bij je pilot klanten. Super overtuigende testimonials vragen aan je klanten is belangrijk omdat je daarmee meer vertrouwen ontwikkeld van de mensen die jou nog niet kennen. Toekomstige klanten willen vaak eerst weten wat de ervaringen zijn van anderen die hen voorgingen.  

Bel ze of mail ze en stel de juiste vragen. 

  1. Welke twijfels had je van tevoren?
  2. Hoe was je ervaring met mijn product/dienst uiteindelijk?
  3. Wat waren je resultaten van het gebruik van mijn product/dienst?
  4. Aan wie zou je dit aanbevelen? (type klant laten benoemen)
  5. Wat is verder nog leuk om te vertellen?

De onboarding van je online cursus

Onboarding is bedoeld om je klanten te laten weten hoe ze door je online cursus moeten navigeren. Denk hierbij aan de instructies die je krijgt voordat je een vliegtuig ingaat en voordat het vliegtuig opstijgt. Zeg nou zelf, zonder die instructies ( hoe saai of lollig ook) te presenteren is de reis niet compleet. Het hebben van een onboardingsysteem betekent dat je hebt nagedacht over de leerervaring van het klanten nadat ze je geld hebben gegeven. Ze zijn aan boord gekomen van je online cursus en je wilt ze een goede ervaring geven. Zonder een onboardingsysteem zouden je klanten zich gewoon aanmelden bij je online cursus en zelf alle dingen moeten uitzoeken. Je wilt voorkomen dat je verwarde klanten krijgt die vragen gaan stellen zoals: Hoe gebruik ik dit cursusplatform?  Moet ik iets doen voordat ik begin? Waar kan ik terecht voor hulp als ik vastloop? Waar kan ik terecht met mijn technische vragen? In het artikel ‘Zo maak je je cursisten wegwijs in je online cursus’ krijg je de volledige structuur die je nodig hebt om je onboarding op te zetten. Vind je de exact onderdelen die je kunt implementeren in je onboarding. Veel succes met het neerzetten van deze voor je klanten belangrijke kennismaking met je online cursus.

De naam van je online cursus is erg belangrijk.

In het allereerste onderdeel van deze gids heb je de naam ook al bepaald, maar…..nu weet je veel meer wat er in je online cursus zit. Daarom gaan we nu de definitieve naam bedenken. Laat je eerst inspireren door mijn tips en adviezen en ga vervolgens naar het artikel achter deze link.

Belangrijke aandachtspunten bij het formuleren van de titel van je online cursus:

  • De titel vertelt over een praktisch, specifiek en tastbaar resultaat 
  • De titel beperkt zich tot 1 concept of idee 
  • De titel bevat GEEN vakjargon 
  • De titel beantwoordt de vraag: “waarom meedoen?” 
  • De titel is zo sterk dat hij door weerstanden heen breekt 
  • De titel spreekt aan op het overleven van mensen (basisbehoeften van geld, gezondheid en relatie) 
  • De titel geeft energie en hoop

Een lange titel

Een hele lange titel is prima maar gebruik geen creatieve gevatte symbolische nietszeggende wazige titel 😉 Probeer dus geen “grappige woordspelingen” te maken of het heel “mooi” te zeggen. Daar voelen mensen geen connectie mee. Wees dus concreet en specifiek. En als het even kan verwerk je de doelgroep in je titel. 

Een resultaatgerichte titel

Een titel met daarin een belofte laat zien dat je potentiële klanten een kans hebben om hun gewenst resultaat te bereiken. Een voorbeeld daarvan is “ Meer energie, met weinig moeite in 30 Dagen”. 

Een transformatie titel

Een titel met een werkwoord is goed als je klanten een transformatie doormaken in je online cursus. Een voorbeeld daarvan is “In 3 stappen minder werken, meer verdienen en meer vrije tijd. 

Een cijfer titel 

Een titel met een cijfer in cijfers, niet in woorden (7 in plaats van zeven) geeft mensen de indruk dat ze iets nog niet weten. Ze krijgen de indruk dat jij meer weet dan zij en willen dat ook weten. En ze willen niet onthouden worden van datgene dat jij wel weet. Dit roept dus nieuwsgierigheid, schaarste en autoriteit op.  Een voorbeeld daarvan is “25 x Over de liefde – Leer jezelf en belangrijke anderen liefhebben”

Een acroniem titel

Een acroniem is handig om te gebruiken als je kort en pakkend wilt zijn. Een voorbeeld is “SAMEN door de wanhoop heen”. SAMEN staat hier echt voor ‘samen met de ander’ maar ook voor de methodiek die wordt gehanteerd van vijf stappen namelijk: Stilstaan Amputeren Meeleven Evalueren Nieuwe kans. Een acroniem is dus geïntegreerd in het programma dat je gaat maken. 

De essentie titel

De essentie van je online cursus verwerken in de titel is ook een effectieve manier. Een voorbeeld daarvan is “De mindset van succes”.

De iets doen titel

Een titel waarin je beschrijft wat iemand moet doen om zijn resultaat te behalen kan zijn “Denk en wordt rijk” (herken je de boektitel Think and Grow Rich?) of Vrouwen die veel lachen worden blije partners.

De hoe titel

Een titel waarmee je mensen uitdaagt met hun vaak allerbelangrijkste vraag begint met het woord ‘Hoe’. Een voorbeeld daarvan is “Hoe bak jij oma’s heerlijke appeltaarten in je buitenoven?”

Nu je al mijn tips en adviezen hebt gelezen check je nog even dit artikel: Hoe bepaal je de titel van je online cursus?

En als je straks zo veel mogelijk ideeën hebt opschrijven, vraag je aan klanten, pilot deelnemers, vrienden en familie welke titels het meeste tot hun verbeelding spreken. Je kunt dit ook online op je Facebookpagina doen zodat je tegelijk aandacht vraagt voor je online cursus.  Uiteindelijk kies je de definitieve naam voor je online cursus.  

De verkooppagina van je online cursus

Hier vind je een gedetailleerd 11 stappenplan voor het schrijven van je verkooppagina. In het artikel vind je ook een visuele weergave van de verkooppagina. Je kunt dan zien hoe de pagina is opgedeeld.  Super handig natuurlijk! Artikel De verkooppagina van je online cursus Na het schrijven van de verkooppagina laat je hem grammaticaal controleren door iemand anders en vervolgens zet je hem in de website. 

Lanceren van je online cursus

Dit is een afgebakende periode waarin je aandacht gaat vragen en mensen alert gaat maken op je aanbod. Je gaat nieuwe leads aantrekken en je mailinglijst vergroten. En je gaat je online cursus verkopen. Je kunt de 8 dagen mailsequence gebruiken. Kiezen voor de gratis weggever met 3 video’s of via emarketinglancering. In dit artikel wordt de 8 dagen mail sequence gedetailleerd omschreven. Je krijgt de exacte indeling en de precieze punten per OnlineCursusBrief aangeboden. Jij kunt met hulp van mijn artikel en jouw stijl super overtuigende mailings schrijven en je online cursus verkopen. Klik deze link – In 8 dagen je online cursus lanceren via email. Kies voor jezelf hoe je gaat lanceren. Welke lanceringstechniek je kiest hangt af van wie jouw doelgroep is, waar ze zich bevinden en welke techniek jouw voorkeur heeft.

De online cursus vermarkten

Als je alles voorgaande stappen hebt doorlopen is het tijd om je cursus te vermarkten. Natuurlijk heb je al een pilot gehouden en daarmee heb je al wat ‘geluid’ gemaakt rondom het feit dat je een nieuw product op de markt brengt. Nu de online cursus klaar is gaan we dit gestructureerder doen. Daar zijn heel veel strategieën voor die ik hier in een nog lang niet uitputtende lijst heb neergezet. Het gaat te ver voor deze cursus om elk onderdeel afzonderlijk toe te lichten. 

  • Maak een gratis weggever
  • Doe aan emailmarketing
  • Promoot je online cursus op je blog
  • Voeg studenten testimonials toe aan je verkooppagina
  • Voeg een link naar je online cursus toe in je mailhandtekening
  • Voeg in het menu van je bestaande website een link toe naar je online academie
  • Start een podcast
  • Ga experts interviewen voor je podcast
  • Optimaliseer je sociale media profielen
  • Maak een mini-online cursus
  • Geef een webinar
  • Publiceer een boek
  • Spreek op events en promoot daar
  • Vraag aan je studenten om een review achter te laten
  • Geef een Q en A sessie
  • Gebruik Facebook Ads (of Google Adwords)
  • Vraag een influencer om een review te schrijven over je online cursus
  • Start een Facebook bedrijfspagina of groep
  • Maak een infographic van je online cursus

Kies een manier en focus de komende tijd op de manier. 

Heel veel succes. Stuur me zeker een mail hoe het gaat. Bel mij als je vastloopt!

Warme groet,

Onne

Share This