fbpx
te veel inhoud

Als expert moet je weten wanneer je te veel geeft. Dit te veel geven gaat ten koste van de kennis opname en verwerking van de deelnemer en je eigen bedrijfsresultaten. Wat te doen als je te veel inhoud hebt?

Klein en simpel

Houdt je cursus klein en simpel. Daarmee bedoel ik niet het verminderen van de diepte van vaardigheden en geleverde kennis, maar de lengte en methode van uitleg en overdracht van de vaardigheden en kennis. Kortom, als je in 3 minuten iets heel goeds kunt uitleggen, waarom zou je dan 15 minuten van het leven van je deelnemer verspillen met precies hetzelfde punt?

Focus altijd op de deelnemer en hoe zijn leven aan het einde van de cursus anders zal zijn. Wat zal hij kunnen doen, weten en voelen aan het einde ervan?

Te veel inhoud oplossing

Bepaal of je programma beter zal zijn vanuit een leerervaring perspectief -en commercieel gezien- als je meerdere mini-trainingen hebt gemaakt in plaats van één grote cursus. Je kunt nog steeds dezelfde prijs maken (bijvoorbeeld 10 x € 10 trainingen in plaats van 1 x € 100 cursus). Dit opent ook een markt die mogelijk niet in eerste instantie € 100 zou neerleggen voor de cursus, en biedt dus ook meer opties vanuit een oogpunt van prijsstelling.

Bijvoorbeeld, met 10 cursussen kun je nu een abonnementsmodel of een betalingsplan aanbieden, of als kennismaking geef je je content vrij gedurende een periode van tien weken, waardoor je deelnemers gefaseerd de kennis gaan implementeren. Het maakt het ook handiger voor je om te produceren, omdat de kleinere delen zorgen voor meer winmomenten als je weer een deel van de mini-training hebt afgerond.

Maak een nice-to-know sectie

Maak een ‘bonus’-sectie in elke training met alle inhoud die verder gaat dan de basis inhoud. Op die manier biedt je extra waarde zonder je deelnemers overbelast en overweldigend te maken.

Verminder de hoeveelheid tekst

Vervang lange tekstbestanden in checklists, opsommingslijsten en eenvoudige infographic afbeeldingen. Dit zal veel nuttiger en gebruiksvriendelijker zijn voor het deelnemers. Houd in elk geval de lange teksten in het bonus-gedeelte, maar bedenk dat alle mensen het antwoord in de meest directe toepasbare vorm willen.

Bewaar wat voor later

Maak mappen en bewaar ideeën voor toekomstige trainingen. Op die manier heb je niet het gevoel dat je iets achterhoudt voor je deelnemers, en begin je tegelijkertijd andere trainen uit te bouwen!

Begin klein

Begin klein en raak vertrouwd met het maken van online cursussen.

Je kunt beginnen met een pilot of het maken van een ‘5-daagse uitdaging’, of een ‘7 stappen naar XYZ’. Als het maar een onderwerp is waarmee je bekend bent en waarmee je goede waarde kunt leveren. Splits eenvoudig een van je expert onderwerpen op in 5 eenvoudige stappen, maak één video per dag om de training voor elke stap te geven en begeleid dan die video met een praktische taak om ervoor te zorgen dat je deelnemers de les praktisch kunnen toepassen.

Creatieve groet,

Onne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blogs

Share This