De content structureren van je online programma

door

Onne Kierkels
content structureren

‘Hoe beter je je content kunt structureren van je online programma, hoe een grotere expert je bent.’ Dit leerde ik in een Podcast van Michael Port. Ik kan me goed vinden in deze opmerking. De content structuren kan een uitdaging zijn vandaar dat ik je een werkwijze aanbiedt in dit artikel. Deze werkwijze zal het structureren van je content dus makkelijker en effectiever maken.

We leren op 3 manieren

  • 1 – Je leert van iemand die verder is als jou – denk aan een mentor of online instructeur
  • 2 – Je leert door samen de leerstof te bespreken – denk aan communities, werkgroepen of een pilot
  • 3 – Je leert door de leerstof aan anderen te leren – denk aan de rol van online instructeur

Mijn methodiek bestaat uit zeven stappen. Een van deze stappen is een pilot opstellen. Waardoor je direct je klanten betrekt bij jouw creatie proces. Door de leerstof die je wilt overbrengen samen te bespreken krijg je zelf meer structuur en overzicht over deze leerstof. Hierdoor maak je jezelf de content steeds meer eigen en dat resulteert vaak in een eigen ontwikkelde methode. 

Want als je een leerpad hebt belopen, terugkijkt en de belangrijkste principes/concepten/onderdelen of stappen kunt aangeven kun je een ander iets leren. Een ander iets leren gaat het beste als je degene overzicht aanbiedt. En dat doe je door een methode te gebruiken. 

De afgelopen jaren heb ik veel coaches, therapeuten, trainers, kennisondernemers en influencers mogen helpen met dit proces door een website met online programma’s te bouwen. Hier kan je daar wat resultaten van zien. 

Een online programma maken is super leerzaam

Het opzetten van een nieuwe website met online programma’s is een mooi, leerzaam en verrassend proces. Mijn klanten leren veel nieuwe vaardigheden, inzichten en mindsets tijdens onze samenwerking. Regelmatig geven klanten aan dat ze veel plezier hebben in het ontwikkelen van hun online programma. Andere geven aan dat ze door mijn werkwijze de inhoud van hun werk herontdekken. Dit komt omdat ze van mij overzicht moeten maken in hun werkwijze en alles moeten opschrijven. 

Een goed didactisch online programma maken is hard werken. Voor iedereen die meehelpt. Voor de inhoud expert, voor de pilot klanten en voor mij. Samen dit proces doorlopen is voor alle partijen leerzaam. Zoals eerder aangegeven leren mensen van, aan en met andere mensen. 

De voordelen van mijn werkwijze

Graag leer ik ook jou een van de meest effectieve content creatie werkwijzes voor het maken van jouw online programma. Door deze werkwijze toe te passen gaat jouw klant zich betrokken voelen in jouw programma. En creëer je content waar je doelgroep resultaten mee gaat behalen. Toch wel twee super belangrijke voordelen. 

Mijn werkwijze biedt jou en je klanten nog veel meer voordelen, zoals :

  • het helpt je om de content te maken die je doelgroep blijvend weet te motiveren
  • het geeft jezelf een goede richting in het creatieproces
  • het prikkelt je klant positief
  • je werkt aan de relatie met je klant
  • je begeleidt je klant planmatig, richting een oplossing 
  • het helpt je klant met het ervaren van de content
  • het helpt je klant om dieper te leren
  • het helpt je klant om te implementeren wat ze echt geleerd hebben
  • het vergroot de kans dat het resultaat van de klant bereikt wordt

De content structureren in 7 stappen

Door het toepassen van deze werkwijze speel je direct in op de manier waarop volwassenen leren. Je gaat je klant prikkelen, een relatie aan, je presenteert een oplossing, laat een richting zien en geeft een opdracht mee. Hieronder vind je de werkwijze voor een online programma video. 

Stap 1 Introductie van een training video

Je hebt maar een paar seconden om de mensen te interesseren, dus beperk de tijd dat je je logo laat zien.

  • Logo en/of titel van het online programma

Stap 2 Welkom

Dit is de WAT en is constant hetzelfde qua opbouw met de bedoeling om herkenbaarheid en voorspelbaarheid aan te bieden. Hier zou je zelf in beeld kunnen komen. Zo krijgt de stem een gezicht waarmee men zich als kijker mee kan verbinden. Dit is ideaal als je niet de hele tijd zelf in beeld wilt zijn, maar toch aanwezig wilt zijn in het programma.

  • Maak een zeer aantrekkelijke titel
  • Introduceer wie je bent (gebruik elke keer dezelfde tekst).
  • Vertel hoe deze les gaat verlopen.
  • Vertel WAT de leerdoelen van deze les zijn.

Stap 3 Inhoudelijk

Dit is de WAAROM van de leerstof, hierin gebruik je voorbeelden, vertel je verhalen en laat je iets zien waar de deelnemer zich in herkent. Probeer energiek over te komen want dat brengt de theorie tot leven en dit verhoogt de betrokkenheid van je deelnemer. 

  • Vertel het theoretisch kader kort en bondig

Stap 4 Link naar de praktijk

  • Geef ze een perspectief en laat voorbeelden zien van toegepaste theorie.

Stap 5 Samenvatting

Herhaal globaal de inhoud van de leerstof en vertel HOE. Doe dit bijvoorbeeld door een stapsgewijze uitleg aan te bieden. 

  • Herhaal de hoofdpunten uit je theorie en zet acties richting de praktijk

Stap 6 Actie in de praktijk

In deze stap zet je de deelnemer in actie, door een opdracht te geven. Laat je deelnemer iets doen (voelen), iets waarnemen (zien en horen), een herinnering ophalen (denken) of een plan maken (doen). Dit moet dus een opdracht zijn die je klant ook echt gaat doen in de praktijk van zijn reallife. Deze stap is erg belangrijk als er veel tijd tussen lessen zit, omdat je dan meer moeite moet doen deelnemer betrokken te houden. Doe je dit niet dan is de kans groter dat je deelnemer stagneert en afhaakt waardoor hij geen resultaat behaald. 

  • Opdracht geven die men ook echt gaat doen in reallife.
  • Instructies om tijd tot volgende les te overbruggen.
  • Instructies om hun resultaten te presenteren.
  • Uitleg waar ze de extra bronnen die ze kunnen gebruiken kunnen vinden.

Stap 7 Bedankt voor het kijken

  • Afscheid nemen is altijd goed.
  • Vertel wat er in de de volgende les aan bod komt

Let op! Door te vertellen wat er in de volgende les of video aan bod komt is deze niet meer tijdloos en ben je minder flexibel in het aanpassen van je online programma.

Veelzijdigheid van deze werkwijze

Je kunt deze werkwijze gebruiken bij het schrijven en ontwerpen van elke video en audio voor je online programma.

Zou jij ook aan de slag willen onder begeleiding van mij met het maken van je website met online programma? Stuur me dan gewoon een bericht en we maken een afspraak om eerst eens goed kennis te maken. Ik vind het leuk om ambitieuze mensen te ontmoeten. 

Creatieve groet, 

Onne

Je las een blog van Adviespraktijk OCW
Reageren mag altijd door een email te sturen en delen mag ook.

Wat ook mag, is doorklikken naar de diensten op de website:

De diensten:

  • Ontzorgservice Hét jaartraject waarin ik je concreet adviseer en ontzorg bij het opzetten van je onderneming.
  • Alles-in-één website voor je online cursussen, e-commerce en evenementenbeheer
  • Advies & Coaching Op maat programma aan de slag met jouw positionering, marketingboodschappen, aanbod, teksten en nog veel meer tips, tricks, templates….

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor een 1:1 gesprek

Ontdek 3 manieren waarop je online programma het verschil maakt in je bedrijf

Ben jij die ambitieuze ondernemer? Ga 45 minuten met mij in gesprek over je plannen om je diensten online te gaan aanbieden.