fbpx

Met deze ultieme stap voor stap gids gaat het je lukken om een online cursus te maken, plaatsen en verkopen

Een online cursus maken, plaatsen en verkopen is de oplossing voor de drie grootste onderdelen waar zelfstandige ondernemers het meest tegenaan lopen.

  • Klanten resultaten laten bereiken door ze een transformatie te laten ondergaan
  • Nieuwe leads genereren die interesse hebben in je kennis, vaardigheden en informatie
  • Meer potentiële klanten omzetten naar meer betalende klanten

Een online cursus is de oplossing omdat je als coach, trainer, therapeut of kennisondernemer met een online cursus drie belangrijke dingen bereikt die jou meer vrijheid geven namelijk:

  • Je hebt een extra bron van inkomsten
  • Je hebt tijdwinst door jouw geautomatiseerd product aan te bieden
  • Je helpt meer mensen zonder fysiek aanwezig te zijn  

Voordat het zover is zul je natuurlijk eerst de online cursus moeten gaan maken, plaatsen en verkopen. In deze gids leg ik je stap voor stap uit hoe je dit doet op je eigen WordPress platform

Even verduidelijken: Wat is een online cursus nu echt?

Online worden termen zoals online cursus, webinar en e-learning door elkaar gebruikt. In dit artikel spreken we over een online cursus. Een online cursus is een van te voren bedacht leertraject waarin klanten didactisch opgezette lessen volgen om bij een gewenst resultaat te komen. Een webinar is een evenement op internet met online publiek erbij. E-learning is een verzamelnaam voor het vormgeven van leersituaties. 

Een online cursus kan ingezet worden als losstaand product, aanvullend product op je live evenement of als vervangend product van je live evenement. Een gratis online cursus kan ook ingezet worden voor marketingdoeleinden. Lees ook eens het artikel ‘Wat een online cursus kan betekenen voor je bedrijf!’ 

In zeven stappen een online cursus maken

Een online cursus als product voor je klanten zou een kwalitatief goed en schaalbaar product moeten zijn en vraagt dus een investering in tijd, geld en energie. Ga je een online cursus maken dan doorloop je een proces met een duidelijk einde, de online cursus. Maar … de online cursus is nooit 100% af. Je krijgt namelijk feedback, nieuwe ideeën en motivatie om weer een online cursus te gaan maken. Beloofd.  

Het online cursus maken proces is verdeeld in zeven stappen. Volg je deze stappen dan heb je aan het einde een online cursus bedacht, gemaakt, getest en verkocht. Laten we beginnen. 

Stap 1 – Bepaal je ondernemersdoelen van de online cursus

Als je een online cursus toevoegt aan de diensten van je onderneming wil je daar iets mee bereiken. Hiervoor heb je doelen nodig die je in cijfers kunt meten. Het gaat er niet om dat je de doelen op een bepaalde manier hebt omschreven. Het gaat erom dat je de cijfers kunt meten. Voorbeelden van doelen in volgorde van prioriteit: 

  1. Verhogen van aantal kopers van de online cursus (meer omzet, meer mensen tegelijk helpen) 
  2. Verhogen van het aantal inschrijvers van je gratis weggever (nieuwe leads generen)
  3. Verhogen van aantal inschrijvers op je e-maillijst (nieuwe leads generen die inschrijven om de nieuwsbrief te ontvangen)
  4. verhogen van aantal deelacties op social media 
  5. Verhogen van aantal pagina views op je website
  6. Verhogen van aantal social media contacten

Nummer 1 is het belangrijkste doel. Nummer 1 is een gevolg van nummer 2. Nummer 2 is een gevolg van nummer 3 enzovoorts. Het belangrijkste is dat je lage nummers stijgen. 

Een online cursus is succesvol voor jou, als ondernemer, als de belangrijkste doelen zijn bereikt. Jouw grootste doel is namelijk meer mensen bereiken, meer inkomsten en meer tijdwinst.  

Stap 2 – Bepaal de (pilot) doelgroep

De doelen die je wilt bereiken voor je onderneming met je online cursus bereik je alleen als je de online cursus aanbiedt aan de juiste mensen. Je hebt een kleine geselecteerde groep gemotiveerde klanten uit je doelgroep nodig. Heb je nog geen klanten (rode vlag) wees dan extra kieskeurig op het soort mensen dat je gaat helpen.

Als je al langer mensen helpt met het behalen van hun resultaten weet je perfect wie je doelgroep is. Ben je nog opzoek naar de juiste doelgroep en help je een diversiteit aan mensen let dan nu extra op. Je doelgroep zijn mensen die betalen voor je diensten en producten.

Binnen je deze groep betalende mensen zitten subgroepen. Er zijn mensen waar jij extra graag mee werkt. Ze leveren die fijne energie op en jij bent bereid extra stappen te zetten. Maar er zijn ook mensen binnen deze betalende groep die jou meer kosten dan opleveren. Ze vreten energie, slokken je tijd op, maken geen stappen en behalen weinig resultaten. En als klap op de vuurpijl leggen ze de schuld buiten zichzelf en zitten ze snel in de slachtofferrol. Het is niet leuk om dit te vertellen, maar het is de waarheid als je voor een diversiteit aan mensen werkt. Deze diversiteit komt omdat je nog geen Nee kan of durft te zeggen tegen potentiële klanten. Maar ook omdat je nog niet in de taal van de juiste doelgroep communiceert over je product of dienst. Misschien heb je het probleem nog niet bepaald dat je aanpakt of weet jezelf de oplossing niet eens echt. Als met al dit is niet goed of slecht. Dit is het proces van een zelfstandig ondernemer in ontwikkeling. Maar….als je een beginnend zelfstandig ondernemer bent kun je beter eerst LIVE ervaring op gaan doen met een duidelijke doelgroep alvorens je een online cursus gaat maken.

Je wilt dus werken met de juiste mensen. De gemotiveerde mensen uit je doelgroep. Er zijn nog een aantal andere punten waar je op kunt letten bij het bepalen van je de juiste mensen. Welke klanten zijn het makkelijkste te bereiken voor jou? Welke klanten zijn bereid om het bedrag te betalen dat jij in gedachte hebt om te vragen voor je online cursus? Welke klanten uit je doelgroep leveren jou de juiste energie op? Welke klanten zullen echt stappen maken met je online cursus?

Waarom is dit allemaal zo belangrijk? Omdat je samen met hen je online cursus gaat maken. Je gaat een pilot maken. Ook als je al jaren werkt met je doelgroep, precies weet wat ze nodig hebben en je de online cursus zo uit je mouw kan schudden.

Maar ik wil geen pilot maken!

Een online cursus maken zonder dat je valideert of je doelgroep hier op zit te wachten is zonde van je tijd, geld en energie. Een online cursus maken voor een brede doelgroep schiet zijn doelen altijd mis. Mensen voelen geen connectie met de leerstof omdat deze niet speciaal voor hen gemaakt is. En als ze al gekocht hebben haken ze af voordat ze bij het gewenste eindresultaat zijn. Dus een online cursus maken terwijl je niet precies weet of je doelgroep op je online cursus zit te wachten is niet verstandig. Daarom een pilot.

De voordelen van een pilot

Een voordeel van een pilot is dat het alertheid oproept bij je totale doelgroep. De mensen waarmee je in contact staat weten nu dat je met een nieuw product bezig bent. De pilot is dus onderdeel van je marketing. Daarnaast ga je met een pilot valideren of je klanten op jouw onderwerp zitten te wachten of dat ze liever een ander urgenter probleem aan willen pakken. Je komt er achter of men meer of minder stappen nodig heeft om bij het gewenste resultaat te komen dan jij aanvankelijk dacht. De valkuil van jaren ervaring is namelijk dat je de details van het proces minder overziet.

Start met de pilot

Hier vind je een gedetailleerd artikel om de pilot van je online cursus te maken.

Zoek uit de groep betalende mensen in je doelgroep een tiental mensen. Leg contact met ze en stel voor dat jij graag samen met hen een nieuw product wil gaan maken waarmee zij resultaten bereiken. Geef hen het voordeel om goedkoper van jouw content gebruik te maken omdat ze je verder helpen. Deze pilot klanten zijn goud waard. Je kunt ze steeds bevragen en persoonlijk begeleiden met het behalen van hun resultaten tijdens de pilot. Dit zijn de mensen die straks praten over je producten. En die jouw die super belangrijke testimonials geven. 

Regel 1 op 1 gesprekken of maak er groepssessies van. Vraag deze mensen of je ze mag bevragen naar hun grootste uitdagingen en problemen op het gebied waarin jij uitblinkt. Schrijf alles op en filter het hoofdprobleem eruit. Dit is het onderwerp van je online cursus. Leer over het probleem door de juiste vragen te stellen. Waarom is dit een probleem? Wat heeft je klant al gedaan om het op te lossen? Wat werkte, wat niet? Waarom niet? Wat mist je klant? Onthoudt jij weet hoe je dit hoofdprobleem kunt oplossen. Vraag juist daarom extra goed door 😉 Ga nu verder naar stap 3. 

3 – Maak de opzet van je online cursus

De opzet van je online cursus maken doe je in 4 fases. Besteed je aandacht aan de drie fases dan heb je aan het einde van deze stap al heel veel inhoudelijk werk gedaan. Je hebt de reeds verzamelde informatie uit de pilot gehaald en deze op papier gezet. Heb je toch besloten om geen pilot te houden dan kun je deze stap toch heel goed gebruiken. 

De 4 fases zijn: 

  1. De informatie uit de pilot
  2. Een routekaart maken
  3. Doel- en voelgericht lessen maken
  4. Hoge betrokkenheid neerzetten. 

De informatie uit de pilot

  • Beschrijf het probleem dat je oplost
  • Beschrijf waarom het probleem er is
  • Beschrijf voor wie deze oplossing geschikt is (doelgroep)
  • Beschrijf voor wie deze oplossing NIET geschikt is

Een routekaart maken

We starten bij het eindresultaat. Daarna bepalen we het niveau van je klanten. Daarna gaan we verder bij het startpunt en uiteindelijk beschrijven we alle stappen die je klant gaat nemen. Met het eindresultaat in zicht ontwerpen we de training en zoomen we steeds dieper in op de inhoud van de cursus.

  • Wat is de transformatie die mijn klant heeft doorgemaakt aan het einde van de online cursus (dit is het grote eindresultaat)?
  • Wat is het niveau waar mijn klant voor deelname aan de cursus zit (beginner, gemiddeld, specialist)?
  • Wat is de startpunt voor mijn klanten?
  • Wat zijn de stappen tussen het startpunt en het eindresultaat?  (Dit zijn de modules en lessen)

Als je de stappen aan het maken bent let dan goed op dat je alleen de hoofdonderwerpen in de cursus stopt die je klant echt nodig heeft. Dus niet alles over het onderwerp en niet zo veel dat ze overladen worden met informatie. Jij zal vast nog wel veel meer weten en kunnen dan je in je online cursus hebt gezet, maar het gaat niet om jou of jouw niveau bij dit onderwerp. Het gaat alleen maar om je klant zo snel, simpel en veilig mogelijk bij hun eindresultaat te brengen. Het is belangrijk om het zo simpel mogelijk te maken voor je klant. Dit doe je door hapklare stukjes aan te bieden. Je klant gaan dan stappen maken, goede ervaringen opdoen en blijft gemotiveerd tot het einde van de training. Na elk onderdeel hebben ze iets bereikt.

Stel jezelf bij het maken van de routekaart van je online cursus regelmatig de vragen:

  • Moet ik dit echt allemaal gaan overbrengen in de online cursus?
  • Gaat mijn klant het ook echt gebruiken?

Grote kans dat je nog niet direct antwoord op deze vragen kunt geven. Dat is geen probleem. Het gaat erom dat je kritisch kijkt naar de huidige opzet van je online cursus.

Doel- en voelgericht lessen maken

Hoe houdt je klanten betrokken in de stappen van je online cursus. Dit is nodig want dan doorlopen ze de hele cursus. Mensen hebben motivatie nodig om iets te bereiken. Daarvoor is het nodig om te weten wat het gevoel is dat je jouw klanten wilt geven tijdens en aan het einde van elke stap. Dit is een mens-gerichte benadering.

Elke stap heeft een doel nodig en een strategische methode om dit doel te bereiken. Een stap zonder doel werkt niet motiverend omdat je klant de bedoeling niet kent van de activiteit die hij moet gaan doen in deze stap. Zonder doel krijg je geen focus in je stap en dus krijgt de klant ook geen focus in zijn leerproces. Er zijn nog veel meer manieren om je klant te helpen met focussen maar voor nu focussen we ons op de doelen. Als je roadmap 15 stappen heeft dan heb je dus ook 15 doelen nodig. Al deze kleine doelen vormen uiteindelijk samen het eindresultaat van je online cursus.

  • Beschrijf bij elke stap wat het doel
  • Beschrijf bij elke stap wat je klant tijdens en na deze stap zou moet voelen
  • Beschrijf bij elke stap wat de mindset is die je klant nodig heeft om de stap te doorlopen
  • Beschrijf bij elke stap wat je klant moet weten of kunnen (kennis en vaardigheden)
  • Beschrijf bij elke stap waarom je klant dit moet weten of kunnen
  • Beschrijf bij elke stap hoe je klant dit moet doen
  • Beschrijf bij elke stap wat de bronnen van informatie zijn die je klant nodig heeft
  • Beschrijf bij elke stap hoe je het bewijs zichtbaar krijgt dat je klant de stap heeft doorlopen

Stap 4  – Ontwerp de inhoud van je online cursus

Nu ga je wat op papier staat echt vormgeven op de manier waarop mensen online leren. In deze stap ga je de online cursus echt maken. De middelen die je gaat inzetten zijn video’s, audio, afbeeldingen, schema’s, pdf, emails. Je gaat gebruik maken van vormgeving door kleur, afbeelding, contrast en andere visuele elementen in te zetten. Ik noem dit learning by design. Hierdoor maak je de cursus aansprekend en speel je in op de behoeften van mensen.

Het eenvoudig houden van je cursus is heel belangrijk. Eenvoud zorgt ervoor dat je makkelijker leert en dat je tijd goed besteed wordt. De spanningsboog bij mensen is tegenwoordig erg kort geworden. Dit komt een beetje door de vele afleiding die we hebben. Want evolutionair gezien is er geen grote verandering in de structuur van onze hersenen geweest, de grootste verandering vindt plaats buiten ons zelf. In de vorm van technologie en de snelheid waarmee de veranderingen tot ons komen. Toch heeft ook de interesse die de klant heeft voor jouw specifieke onderwerp invloed op de spanningsboog. Daarvoor is het dus ook belangrijk dat je de juiste mensen in je online cursus hebt. De cursus is eenvoudiger voor de juiste doelgroep. Target dus de juiste doelgroep. 

Wat zet je waar in je online cursus?

Tijd is het belangrijkste dat mensen hebben of juist niet hebben. Ga dus efficiënt met deze tijd om. Gevolg is dat video’s uit je cursus vaak tussendoor gekeken worden. Maak je gebruik van video dan adviseer ik om de video’s tussen de 3 en maximaal 8 minuten te laten duren. Vertel in je video’s need-to-know informatie. Geef de opdrachten in tekst en voeg pdf’s toe als nice-to-know informatie. De nice-to-know informatie is voor de mensen die vastlopen of een verdieping, extra uitleg of template willen.

Hoeveel woorden per stap?

Schrijf je de gehele cursus woord voor woord uit, zoals ik mijn klanten adviseer, dan heb je aan 100 woorden per minuut genoeg. Je hebt dus ongeveer 600 á 800 woorden nodig per stap. Door deze lengte aan te houden wordt je gedwongen om heel efficiënt met je informatie om te gaan.

Als mensen gemotiveerd zijn nemen ze stappen en komen ze uiteindelijk bij hun eindresultaat. Door in te spelen op de acht kernbehoeften van mensen motiveer je ze en stuur je hun gedrag. Het is geen geheim, dat verhalen het goed doen als mensen nieuwe dingen willen leren of stappen willen maken.

In de video hieronder geef ik uitleg over de acht kernbehoeften waarmee je de motivatie en het gedrag van je deelnemers kunt beïnvloeden door Gamification in te zetten. Aan elke kernbehoeften heb ik concrete technieken gekoppeld. Met deze technieken vergroot je de kans dat mensen graag starten met je online cursus, dat deelnemers stappen blijven ondernemen en resultaten gaan behalen.

Stap 5 – De techniek en je onlinecursuswebsite

Ik zei al eerder een product helemaal maken voordat het gezien wordt door de klant is tijd en geldverspilling en dus af te raden. Het beste is om klanten te betrekken bij het proces van het maken van je online cursus. De online cursus wordt als pilot aan een aantal mensen uit je doelgroep goedkoop of gratis aangeboden in ruil voor feedback. Op deze manier test je jouw product en heb je bewijs om van potentiële klanten betalende klanten te maken. Mensen vinden het prachtig om deel uit te maken en zich een beetje eigenaar te voelen van een mooi product.

Om de online cursus bij je klanten aan te leveren ga je technologie inzetten. Dit kan een kant en klaar platform zijn of een LMS (Learning Management System) of membership plugin op een WordPress website. Ook heb je een online betalingssysteem nodig en optioneel een e-mailmarketing programma.

VCO heeft speciaal hiervoor een alles-in-een platform ontwikkeld. In je eigen WordPress platform kan je je online cursus beschermd aanbieden en samen met je andere producten verkopen in je online winkel. Daarnaast kun je via je eigen platform je LIVE-tickets verkopen en beheren voor je LIVE activiteiten. Het platform is te stylen in je eigen huisstijl en werkt op basis van WordPress. Daarnaast is het platform uit te breiden tot volledige bedrijfswebsite en te koppelen met alle programma’s die je maar nodig denkt te hebben voor je online onderneming. Wil je dit platform zelf beheren dan kan dat. Maar ik ga heel graag samen met jou aan de slag om je online cursus te maken en aan te bieden via je eigen platform. 

Stap 6 – Vermarkt en Verkoop je online cursus

Als je alles voorgaande stappen hebt doorlopen is het tijd om te lanceren. Dit is een afgebakende periode waarin je aandacht gaat vragen en mensen alert gaat maken op je aanbod. Je gaat nieuwe leads aantrekken. Je online cursus heeft een aantrekkelijke prijs, naam en verkooppagina. Er zijn tientallen manieren om je online cursus te verkopen. Welke lanceringstechniek je kiest hangt af van wie jouw doelgroep is, waar ze zich bevinden en welke techniek jouw voorkeur heeft.

Stap 7 – Resultaten meten, evaluatie en aanpassen

Als laatste stap ga je de resultaten meten van je online cursus en van je marketing. Je hebt in het begin je doelen gemaakt en deze hebben je een richting gegeven. Zelf ga je nu kijken wat je geleerd hebt van het maken van een online cursus. Niet alleen je klanten maar ook jij leert van het maken van een online cursus. Door eerlijk te kijken naar je resultaten zul je zien welke onderdelen in een volgende editie of lancering van je online cursus verbeterd kunnen worden. Net zoals live diensten is een online cursus een dienst die in beweging is en op zijn tijd aanpassingen nodig heeft. Het grote voordeel van een online cursus is dat het je uiteindelijk geld, tijdwinst en meer klanten oplevert.

Maar vergeet niet: Mensen iets laten leren is geen passieve taak. Je klanten hebben je nodig! Je moet op de een of andere manier dus beschikbaar zijn voor hen.

Snel aan de slag met je online cursus

Wil je snel aan de slag met je online onderneming met online cursussen? Je bent hier op de juiste plek. Ik biedt je een zogenaamde shortcut en kan je op diverse manieren ondersteunen: 

  1. Ik kan je een website aanbieden waarop jij jouw online cursus kunt beschermen, vermarkten en verkopen. Een WordPress platform waarop jij je LIVE diensten, je online cursussen en eventueel fysieke producten op kunt verkopen. Kijk maar eens op OnlineCursusWebsites.nl
  2. Ik kan je coachen in het opzetten, het vermarkten en verkopen van je online cursus
  3. Ik kan concreet de ontwerpen voor je maken van je online cursus

De laatst recente klant die ik geholpen heb om zijn online cursus aan te bieden is Daniel. Hij is Ayurveda therapeut en helpt mensen hun lichaam te genezen op een natuurlijk manier. Hier kun je een Case Studie van hem lezen. 

Kom in gesprek met mij. Stuur een e-mail naar onne@videocursusonline.nl, reageer op dit bericht of vul het contactformulier in op de website.

Ik hoop je snel te spreken! 

Creatieve groet,

Onne

 

Blogs

Share This